Jo jag förstår det. Men har du förtroende då för fittkärringfrisören?
Nej, men har ingen aning om vart jag ska vända mig. Med långa avstånd till närmaste orterna och kontorstider på jobbet så är det knepigt. Jag måste typ alltid pressa in allt på fredag klockan 5. Möjligen kan lördag funka om det är öppet då. Alla har stängt på söndagar. Och hårhelvetet ska av långt före fredag.

På höger bild är håret som det brukar vara när det är nytvättat (förutom att luggen är för lång). Tycker du det ser platt ut?
IMG_20170819_142914.jpg

På vänster sida har jag bara dragit luggen bakom öronen. Och ångesten ligger i att jag uppenbarligen är ful med yvigt hår. Det är liksom risigt. Så nu försöker jag hantera det så som fittkärringsfrisören tycker för det går inte längre att ha det yvigt för att det är för långt.

Jo, men jag är rädd för att sabba för en framtida klippning då jag ska ha en frisyr om håret är för kort. För håreländet ska av så snart jag bara lyckas få en tid.

Jag misstolkade dig nog lite, när du beskrev det som platt och stripigt tänkte jag att det kanske var lite fuktigt och platt av det. Inte att du medvetet plattat ner det med en borste. Det är absolut inte platt på bilderna. Och alltså... det måste vara jättesvårt att ens egen väldigt bestämda syn på vad som är estetiskt tilltalande sägs emot. Speciellt när det råkade bli så i en tråd där du frågade om råd gällande något som faktiskt rör ditt eget utseende. Jag kan relatera pyttelite, jag har också haft en väldigt bestämd syn på vad jag tycker är snyggt gällande mitt hår, egentligen. Så när en pojkvän jag hade när jag var yngre tyckte att jag skulle vara snygg i blont hår så blev det jobbigt, ÄVEN om jag alltid velat ha mitt svartfärgat.

Med tanke på hur ångesttriggande det verkar vara för dig att ha håret på ett annat sätt än du önskar, så tycker jag absolut inte att du ska ha det på annat sätt. Om du ska klippa dig hos frisör igen så kanske du kan ta med dig bilder på vad du tycker är snyggt, så frisören kanske förstår din smak bättre? Sen bör du nog vara tydlig med att du inte använder några stylingprodukter, vissa frisyrer kräver ju mer än andra (ofta kortare frisyrer). Sen är det ingen som sagt att du är ful med yvigt hår, du själv är ju lika fin på båda bilderna och de flesta framhåller ju att din panna faktiskt är fin. :)

Oj, att stressa hos frisören är ingen höjdare, särskilt inte om det är viktigt för det allmänna måendet att det blir en frisyr som går att känna sig bekväm med. Satsa på att leta efter någon som kan ge dig en lördagstid, om det går. Det är ett stort steg att klippa sig kort, särskilt om man inte gillar att hålla på med styling och produkter.

Nej, men har ingen aning om vart jag ska vända mig. Med långa avstånd till närmaste orterna och kontorstider på jobbet så är det knepigt. Jag måste typ alltid pressa in allt på fredag klockan 5. Möjligen kan lördag funka om det är öppet då. Alla har stängt på söndagar. Och hårhelvetet ska av långt före fredag.

Men att du klipper luggen kan väl knappast sabba något. Mår du bättre av det, klipp den. Sen skulle jag sjuka mig ett par dagar med tanke på hur du mår, och då passa på att besöka frisören.

Nu är jag väl grinig och kanske borde kolla åt ett annat håll i stället för att bry mig men ärligt talat, att kalla någon för fittkärringfrisör för att denna inte tycker som du eller inte förstod din stil är inte helt trevligt.
Nej, jag är inte trevlig och har inte påstått det heller. Hela min familj anser att jag är en rövhatt. Det är bara en tidsfråga innan resten av världen kommer på det.

Stopp nu. Du drar ner dig själv ännu längre.
Har det hänt något precis idag/igår? Men du bör ta ett par dagar off från jobbet, annars kan det bli ännu värre. Andas, ät, yoga och försök sova.
Det där har malt i mitt huvud sedan i vintras och biter mig i arslet dagligen. Det har blivit värre sista tiden. Och det som har hänt den här helgen är att luggen blivit outhärdlig så att det inte går längre. Så förutom allt annat så känner jag mig ful också.

Kan du inte föra luggen åt sidan och ta håret som om du skulle göra en låg tofs, snurra ngt varv och vik upp, in under hjälmen? Enkelt och lätt utan klämmor och skit.

Kan du inte föra luggen åt sidan och ta håret som om du skulle göra en låg tofs, snurra ngt varv och vik upp, in under hjälmen? Enkelt och lätt utan klämmor och skit.
Jag måste hålla hjälmen med båda händerna när jag tar på mig den då den har inlägg som inte fäster som de ska i kardborrarna, så jag vet inte hur jag ska lyckas få in håret under hjälmen samtidigt. Sen är ju håret i vägen även när jag snickrar, när jag jobbar i trädgården, när det blåser, när det är varmt och diverse andra tillfällen

Jag måste hålla hjälmen med båda händerna när jag tar på mig den då den har inlägg som inte fäster som de ska i kardborrarna, så jag vet inte hur jag ska lyckas få in håret under hjälmen samtidigt. Sen är ju håret i vägen även när jag snickrar, när jag jobbar i trädgården, när det blåser, när det är varmt och diverse andra tillfällen

Brukar luta mig fram och dra på hjälmen med ena handen samtidigt som jag håller i håret med andra eller hur jag ska förklara :)
Hade nog klippt lugg igen om jag var du och inte ville använda klämmor osv. Min lugg är jämnlång med mitt hår men håret är tjockt så det stannar inte bakom örat ändå vilket är störigt det också. Kan du inte använda scarf när du snickrar och sånt?

Brukar luta mig fram och dra på hjälmen med ena handen samtidigt som jag håller i håret med andra eller hur jag ska förklara :)
Hade nog klippt lugg igen om jag var du och inte ville använda klämmor osv. Min lugg är jämnlång med mitt hår men håret är tjockt så det stannar inte bakom örat ändå vilket är störigt det också. Kan du inte använda scarf när du snickrar och sånt?
Fast jag har ju ingen hand ledig när jag tar på hjälmen?

Jag provade scarf tidigare idag och avskydde det. Det var svårt att få på då håret och scarfen trasslade och resultatet blev eländigt. Jag vill inte hålla på att mecka med håret mer än max en gång om dagen, så att hålla på och jiddra med en scarf på och av, är inte min grej.

Fast jag har ju ingen hand ledig när jag tar på hjälmen?

Jag provade scarf tidigare idag och avskydde det. Det var svårt att få på då håret och scarfen trasslade och resultatet blev eländigt. Jag vill inte hålla på att mecka med håret mer än max en gång om dagen, så att hålla på och jiddra med en scarf på och av, är inte min grej.

Men KLIPP luggen. Den kan ju inte få ta så här mycket energi och tid. Helt orimligt. Kapa vid ögonbrynen eller nåt så kan man trimma sen.

För att inte sabba håret inför en klippning genom att klippa det för kort nu. Jag vill ha en riktig frisyr. Inte bara kort lugg, långt hår. Jag är så trött på det.
Tror inte håret kommer att funka hur du än gör just nu. Du projicerar bara all skit på håret.

Koncentrera dig på fixa ditt mående istället. Sjukanmäl dig!!!

Ring vårdcentralen. Berätta att du är så under isen att du inte ens kan äta ordentligt (att klämma ner en macka och te räknas inte!) Säg att du behöver hjälp NU.

Såhär kan du inte ha det.

Nej, jag är inte trevlig och har inte påstått det heller. Hela min familj anser att jag är en rövhatt. Det är bara en tidsfråga innan resten av världen kommer på det.
DET DÄR ÄR INTE SANT.

DU ÄR TREVLIG - om nu just trevlig är något att sukta efter.

Du skjuter på dig själv oavbrutet nu. Det är en klar och tydlig sjukdom som talar.

Du behöver hjälp.

Du är väl inte livegen? Du måste väl också kunna ta någon/några lediga timmar då och då? Vissa adminuppgifter kan inte göras när som helst (som t.ex. om tanken är att man bemannar en telefon vissa timmar), men många går ju att fixa både före och efter normala kontorstider. Du gör ditt liv mycket svårare än det ska behöva vara!

Luta huvudet kraftigt bakåt, stryk håret bakåt, är det något som envisas med att ligga över ögonen så använd hjälmens nack-sida till att stryka det bakåt medan du tar på den.

Och du, ta ett par dagar ledigt i väntan på tiden hos vc.

DET DÄR ÄR INTE SANT.

DU ÄR TREVLIG - om nu just trevlig är något att sukta efter.

Du skjuter på dig själv oavbrutet nu. Det är en klar och tydlig sjukdom som talar.

Du behöver hjälp.
När tre personer vänder en ryggen samtidigt så är det mycket svårt att tro att jag kan vara något annat än en skitstövel. Det är 8 månader sedan.

När tre personer vänder en ryggen samtidigt så är det mycket svårt att tro att jag kan vara något annat än en skitstövel. Det är 8 månader sedan.

Utan att vara nån expert på området så låter det ändå som att du verkligen skulle behöva prata med någon professionell. Se till att du får vidare hjälp när du är på VC. Viktigt med regelbunden samtalskontakt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 643
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 696
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 820
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Uppdateringstråd 30