Ska%25CC%2588rmavbild%2B2017-08-21%2Bkl.%2B16.20.53.png

Ska%25CC%2588rmavbild%2B2017-08-21%2Bkl.%2B16.19.34.png

Ska%25CC%2588rmavbild%2B2017-08-21%2Bkl.%2B16.18.38.png

Såhär har jag löst "problemet" med hög panna. På dina bilder ser det ut som att du har mittbena, kanske prova att köra på att ha benan på någon sida och låta luggen falla lite över pannan istället för att vara helt rak? :) @Magiana

Är det inte bättre att fokusera på ett enda projekt just nu, projekt Magiana? Inga bin, inga jordkällare, inga whatever.
Jag skulle nog bli ganska ledsen om jag inte kan ta hand om potatisen som växer i trädgården just nu. Det är därför jag prioriterat jordkällaren. Och det känns bara jävligt sorgligt att jag blev liggande inne hela helgen, trots fint väder.

Jag skulle nog bli ganska ledsen om jag inte kan ta hand om potatisen som växer i trädgården just nu. Det är därför jag prioriterat jordkällaren. Och det känns bara jävligt sorgligt att jag blev liggande inne hela helgen, trots fint väder.
Klart det är sorgligt. Men du får se det som att du är sjuk. Ibland känns det som att livet rinner ifrån mig när jag ligger däckad i migrän så ofta. Men jag är sjuk, inte mycket att göra. Och du är ju faktiskt också det just nu, sannolikt.

Ska%25CC%2588rmavbild%2B2017-08-21%2Bkl.%2B16.20.53.png

Ska%25CC%2588rmavbild%2B2017-08-21%2Bkl.%2B16.19.34.png

Ska%25CC%2588rmavbild%2B2017-08-21%2Bkl.%2B16.18.38.png

Såhär har jag löst "problemet" med hög panna. På dina bilder ser det ut som att du har mittbena, kanske prova att köra på att ha benan på någon sida och låta luggen falla lite över pannan istället för att vara helt rak? :) @Magiana
Det kan fungera om inte luggen är för lång.

Jag hade så under en dag för någon vecka sedan då håret hade blivit sabbat av att jag duschade men inte tvättade håret fast det blev lite blött framtill och jag fick inte fason på det på vanligt sätt, så då åkte det åt sidan. Om jag kan få luggen att ligga så, om ursprungsläget är nytvättat och genomblött, låter jag vara osagt.

Jag hade så under en dag för någon vecka sedan då håret hade blivit sabbat av att jag duschade men inte tvättade håret fast det blev lite blött framtill och jag fick inte fason på det på vanligt sätt, så då åkte det åt sidan. Om jag kan få luggen att ligga så, om ursprungsläget är nytvättat och genomblött, låter jag vara osagt.
Jag googlade lite igen då jag sökte saltvattenspray och hittade flera eko-hårsprayer. Får du tag på en sån och den är bra (ge inte upp efter första försöket om det känns viktigt att ha håret på ett visst sätt) har du kanske en lösning på det :)

Spelar det någon roll om jag tränar på något när jag rider eller rider kravlöst? Det tar fortfarande nästan en halvtimme enkel väg till stallet (en timme tur och retur). Det tar fortfarande samma tid att utföra stallsysslorna. Det tar fortfarande lika lång tid att göra i ordning hästen. Det tar fortfarande lika lång tid att rida.
Ja, jag tycker att det är en MILSVID skillnad. Jag har läst inlägg från dig där du beskriver hur dåligt du rider, att du inte kan hitta den typ av tränare som du gillar, osv. Det är klart att det blir en ökad stress om man lägger ribban så högt även i sitt fritidsintresse. Men, visst, du har rätt i att tiden det tar är densamma. Om det tar för mycket tid för dig så, ja, då kanske du måste välja bort ridningen/dra ner på antal gånger per vecka som du rider.

På bilden i mitten är inte mitt hår mer än ett par centimeter långt. Tänk mer snedlugg på bilderna med längre hår. Genom att hela luggen inte är helt samma långt ligger den stilla/bättre på mig.
Sen krävs det för mig ett par dagar innan håret lägger sig som jag vill när jag byter från höger till vänsterbena, så ge inte upp efter en dag bara :)

Ja, jag tycker att det är en MILSVID skillnad. Jag har läst inlägg från dig där du beskriver hur dåligt du rider, att du inte kan hitta den typ av tränare som du gillar, osv. Det är klart att det blir en ökad stress om man lägger ribban så högt även i sitt fritidsintresse. Men, visst, du har rätt i att tiden det tar är densamma. Om det tar för mycket tid för dig så, ja, då kanske du måste välja bort ridningen/dra ner på antal gånger per vecka som du rider.
För mig är det tidsåtgången som är problemet. Inte engagemanget. I vintras när jag mådde uselt, så var träningen i ridhuset min friskvård och ljusglimt i tillvaron, för att det gav mig energi.

Men för all del, jag har i princip bara skogsmulleridit sedan i våras, då jag just nu saknar motivation och inte riktigt vet vilken tränare jag ska prova nästa gång.

På bilden i mitten är inte mitt hår mer än ett par centimeter långt. Tänk mer snedlugg på bilderna med längre hår. Genom att hela luggen inte är helt samma långt ligger den stilla/bättre på mig.
Sen krävs det för mig ett par dagar innan håret lägger sig som jag vill när jag byter från höger till vänsterbena, så ge inte upp efter en dag bara :)
Mitt hår kan nog bara ligga till vänster då jag har olika lockighet på höger och vänster sida.

någon slungning blir det inte tal om då jag tänkte köra med topplistkupa.

Inget jag (och många andra) skulle rekommendera en nybörjare på bin att starta med, då hanteringen är besvärligare än den är med en vanlig bikupa. Att slunga är avsevärt enklare och snabbare sätt att ta tillvara på honungen, än att först skära loss kakorna, pressa ut honungen, sila och sen ympa.

För mig är det tidsåtgången som är problemet. Inte engagemanget. I vintras när jag mådde uselt, så var träningen i ridhuset min friskvård och ljusglimt i tillvaron, för att det gav mig energi.

Men för all del, jag har i princip bara skogsmulleridit sedan i våras, då jag just nu saknar motivation och inte riktigt vet vilken tränare jag ska prova nästa gång.
Har följt tråden i tysthet. Jag lade ner ridningen för ett tag sedan. Det var mitt andningshål men också en stor stress både tidsmässigt och ur ett ekonomiskt perspektiv. Vilket jag inte tillät mig se eller känna. Nu fattar jag inte hur jag orkade och hann! Livet blev plötsligt lite tommare på häst men så mycket mindre kravfyllt och tid till hus och hem och pengar över till annat.

Nu vet jag inte hur mycket tid och pengar du lägger, men att få loss hästdagar mot vilodagar där jag kan göra precis vad jag känner för var oerhört befriande för mig.

Ville bara dela med mig!

Inget jag (och många andra) skulle rekommendera en nybörjare på bin att starta med, då hanteringen är besvärligare än den är med en vanlig bikupa. Att slunga är avsevärt enklare och snabbare sätt att ta tillvara på honungen, än att först skära loss kakorna, pressa ut honungen, sila och sen ympa.
Det är inte den informationen jag fått. Han jag gått kurs för har erfarenhet av ett flertal typer av kupa. Med en annan typ av kupa måste man ägna tid åt fix med ramar och en slunga är dyr eller så måste man krångla med att låna. Topplistkupan är också mer på binas villkor vilket tilltalar mig.

Exakt. Skönt att någon som faktiskt har kunskaperna kan säga det som jag tyckt mig förstått.

@Magiana - väg nyttan och intäkterna med bin mot idén om att ha en viss speciell sorts kupa som kräver väldigt mycket mer erfarenhet och kunskap. Dvs något som kräver massor mer av dig än konventionella kupor. Vilket är viktigast - bina eller sättet att ha dem?
Om du vill ha bin - varför inte starta på enklare sätt medan du lär dig, och får handlaget? Och om det känns bra - gå vidare till topplistkupor?

Nåväl. Du har en vinter på dig att fundera :)

Har följt tråden i tysthet. Jag lade ner ridningen för ett tag sedan. Det var mitt andningshål men också en stor stress både tidsmässigt och ur ett ekonomiskt perspektiv. Vilket jag inte tillät mig se eller känna. Nu fattar jag inte hur jag orkade och hann! Livet blev plötsligt lite tommare på häst men så mycket mindre kravfyllt och tid till hus och hem och pengar över till annat.

Nu vet jag inte hur mycket tid och pengar du lägger, men att få loss hästdagar mot vilodagar där jag kan göra precis vad jag känner för var oerhört befriande för mig.

Ville bara dela med mig!
Jag ägnar 3 gånger i veckan till ridningen och min medryttarhäst kostar mig inga pengar. Däremot går jag gärna lite kurser ibland på min gamla ridskola 25 mil bort och så kan det bli lite strölektioner hemmavid. Dessa kostar så klart.

Det är inte den informationen jag fått. Han jag gått kurs för har erfarenhet av ett flertal typer av kupa. Med en annan typ av kupa måste man ägna tid åt fix med ramar och en slunga är dyr eller så måste man krångla med att låna. Topplistkupan är också mer på binas villkor vilket tilltalar mig.

Det må så vara att du hört det av en som hållit på med bn länge och därmed är erfaren, men det är det inget jag skulle rekommendera någon som är total novis på bin och honungshantering.

Jag har kört på vanlig LN och det är inte speciellt mycket fix med ramar. Enkel hantering, enkelt att ha överblick, enkel att slunga och en slunga för 2-4 ramar är inte speciellt dyr, speciellt inte om man hittar en begagnad och det må vara att du tilltalas av att bina ska lägga arbete och ffa tid på att bygga vaxkakor helt från grunden, men man ska väga in lite mer än så om man vill få till något hållbart, både för en själv, bina, hanteringen och framförallt i ditt fall; den eventuella inkomsten.

Jag ägnar 3 gånger i veckan till ridningen och min medryttarhäst kostar mig inga pengar. Däremot går jag gärna lite kurser ibland på min gamla ridskola 25 mil bort och så kan det bli lite strölektioner hemmavid. Dessa kostar så klart.
Att rida 3 ggr/vecka kan vara rätt mycket om man redan är stressad. Kan du dra ner på antal gånger, eller skulle det inte funka för hästägaren då?

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 643
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 696
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 820
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar