• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Harhas

Hur kommer det sig att det blir på detta vis? Något mer än överansträngning?
Har fått för mig att det ofta är stora föl som är sådana eller det är med olika?

Jag har aldrig sett det på ett föl ( men å andra sidan så har jag väl inte sett SÅ många föl kanske mer än mina egna + lite till :D )

Annars brukar dom få harhas pga ansträngning och "felaktig" hasvinkel

jag vet ett föl som var väldigt stort när han föddes. Han var harhast men det rättade till sig.
20005507.jpg

Hehe, kikade på bilderna ja hade o de var visst mest på ena benet han var harhast.

Våran är också större än de flesta föl vi haft.. kan de ha nått med saken att göra måntro? *fundera*

Harhas är ju en inflammation i plantarligamentet som kommer av överansträngning så visst borde det kunna uppstå på en nyfödd också.

När jag hade det på fyraåringen förra våren fanns det 3 vägar att gå.

Vila obehandlad, spruta eller bränna. Min vet. förordade spruta.

Hon sa också att ligamentet när det är läkt blir starkare så problemet uppstår inte igen.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej Jag har blivit medryttare på en häst. Och undrar om man kan galoppera på sand? Det är en slinga där travhästarna tränar med...
Svar
9
· Visningar
1 018
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Hej, vad säger lagen om att en kommunal chef ger en anställd en summa pengar( Ca 2500 kr)samt lån (10000+ kr)? Den anställde är i en...
2
Svar
28
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka