Sv: Harhas???

Det är en krokig has. Det ser alltså ungefär ut som bakbenen på en hare kan man säga. Det är krokigt nedanför hasen. Man kan inte dra en rak linje från rumpan, hasen och ner till kotan. En harhas kan resultera i en utgjutning, blödning.Lite krångligt blev det, men du kanske förstår vad jag menar?

Orsakas ofta av en slemsäcksinflammation - liknande det som människor kan få vid knäskål eller armbåge

vänta här nu.. missförstår jag alla nu? vad jag förstår på beskrivningarna så menar nu att hasen är mer viklad än vanligt, alltså att det ser ut som att "hästen står med bakhovarna längre under sig än normalt"

min häst gör det, och vad ajg har fått höra så är det bara ett extriörfel, han har det nu som 20åring, och det är omnämnt på visningsprotokollet från när han var 3 år.

alltså, snackar jag om samma sak? kan han ha problem av det här? kan någon räta ut mina frågetecken??

vinkeln på hasen har en inverkan på om hästen har lättare att få en " harhas" .En harhas ser ut allt från en liten värmeökning till en tennisboll.Jag vet inte hur vet. gör i nutid men förr så "brännde" man oftast en harhas som inte ville gå ner av sig själv.

Harhasen uppkommer till 99 % vid området där hasens småben sitter.Det är många som förväxlar med hasens hälben(hasens spets.).Där kan dom också bli svullna ..men den svullnaden uppkommer oftast av tex sparkar i väggen .Dåligt med ligg underlag.
En harhas får en häst oftast vid kraftig fartökning.Tex en travare får oftast harhas vid starten ..då hästen tar i för kung och fosterland .

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
414
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
742
Senast: Amk
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 912
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II