Hårförlängning - bästa metoden?

MiniLi

Trådstartare
Jag funderar på att eventuellt belöna mig själv med en efterlängtad hårförlängning (varför klipper man av sitt långa fina hår!?) och funderar lite på vilken metod som kan tänkas passa bäst.
Det är viktigt för mig att det blir så lite slitage so möjligt eftersom jag vill att håret ska kunna växa till sig under tiden jag har förlängningen i.

Vad har ni för erfarenheter?

(Vill inte ja klips)
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Jag har aldrig gjort det själv men min hårfrisörska är mästare på det och har gjort det till bl a en hel del kändisar. Så jag har hört henne prata om det och vad man ska tänka på. Som jag uppfattar det är det viktigaste faktiskt vem som gör det och att man är införstådd med vad det kostar. För som med allt annat man får vad man betalar för.
Det har hänt ett par gånger när jag varit och klippt mig att det kommit in kunder som varit över i Köpenhamn (bor ju i Skåne) och gjort billiga förlängningar. Nu börjar det då bli problem med det och så vill dom veta vad det kostar att få gjort om det. Det är inte billigt kan jag säga. Först ska det gamla ur och sedan får man se i vilket skick håret är innan man kan säga vad totalpriset blir. Men många timmar tar det.
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Jag gjorde det för en väldig massa år sedan - nästan precis när det kom - hos en av Stockholms bästa frisörer.

Kan inte rekommendera det till någon egentligen, visst är det snyggt i början och roligt med riktigt långt. Men ganska svårskött. På den tiden fick man inte tvätta det varmt utan vattnet skulle vara ganska kallt.

Jag tyckte att det blev väldigt tungt, beror ju säkert på vad man har för hår från början också ;)

Värst var dock när vi skulle plocka bort det - till slut efter många timmar i stolen sa jag - klipp bort det! Och så var jag lika korthårig som tidigare.

Skall också säga att på den tiden så limmade man fast löshåret. Har en nära vän som gjorde det för ett par år sedan, då syddes det fast. Problemet när det skulle tas bort kvarstod dock och håret fick klippas kort.

Finns säkert andra som har bättre erfarenheter, men jag skulle i alla fall aldrig göra om det :)
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Jag har haft, det är väl 7-8 år sen nu. Äkta hår som sattes med vaxfästen. Mitt var jättefint, ingen såg att jag hade löshår, men det var ganska svårskött.

Man måste tvätta på ett speciellt sätt med specialschampo och vara extremt noga när håret är blött så att det inte trasslar ihop sig. Man måste vara väldigt noga om man badar osv. Alltid sova med fläta, inte gå och lägga sig med blött hår. Borsta ut håret varje dag och trassla ut alla fästen noga. När håret sen växt 3-4 månader bör man sätta om fästena för då har de växt ut så pass mycket att det är svårt att sköta.

Bäst resultat får man om man är lite lockig och har fall, gärna ska det varit ett tag sen du klippte dig så att man inte ser någon skarp kant mellan löshår och äkta hår. Våga sen klippa en bra bit i löshåret, det ser så slarvigt och uppenbart ut med 30 cm långt löshår som hänger och slänger med fula toppar:p

Gå till någon som kan, mitt kostade mig över 5000, men det var ju ett tag sen nu... Men det sliter på håret hur du än gör det, så vill du absolut inte att det ska slita så avstå.
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Jag tycker att weaving är bäst. Har haft weaving och keratinslingor, och keratin(vax)slingorna var mycket svårare att sköta och att ta ur. Jag tyckte att det var obehagligt att ha massor med "pluppar" i hela håret, och det blev tovigt. Weavingen var mkt bekvämare och jättelätt att ta ur. Och som flera andra redan har skrivit; anlita ett proffs, det är det värt!
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Jag har aldrig gjort det själv men min hårfrisörska är mästare på det och har gjort det till bl a en hel del kändisar. Så jag har hört henne prata om det och vad man ska tänka på. Som jag uppfattar det är det viktigaste faktiskt vem som gör det och att man är införstådd med vad det kostar. För som med allt annat man får vad man betalar för.
Det har hänt ett par gånger när jag varit och klippt mig att det kommit in kunder som varit över i Köpenhamn (bor ju i Skåne) och gjort billiga förlängningar. Nu börjar det då bli problem med det och så vill dom veta vad det kostar att få gjort om det. Det är inte billigt kan jag säga. Först ska det gamla ur och sedan får man se i vilket skick håret är innan man kan säga vad totalpriset blir. Men många timmar tar det.

Känns svårt att veta vem man ska gå till! Tycker inte jag hittar så mycket tycke och tänk när jag googlar heller..

Jag gjorde det för en väldig massa år sedan - nästan precis när det kom - hos en av Stockholms bästa frisörer.

Kan inte rekommendera det till någon egentligen, visst är det snyggt i början och roligt med riktigt långt. Men ganska svårskött. På den tiden fick man inte tvätta det varmt utan vattnet skulle vara ganska kallt.

Jag tyckte att det blev väldigt tungt, beror ju säkert på vad man har för hår från början också ;)

Värst var dock när vi skulle plocka bort det - till slut efter många timmar i stolen sa jag - klipp bort det! Och så var jag lika korthårig som tidigare.

Skall också säga att på den tiden så limmade man fast löshåret. Har en nära vän som gjorde det för ett par år sedan, då syddes det fast. Problemet när det skulle tas bort kvarstod dock och håret fick klippas kort.

Finns säkert andra som har bättre erfarenheter, men jag skulle i alla fall aldrig göra om det :)

Jag har haft budgetvarianter i håret två gånger och då var det bökigt och jobbigt. Trassel och svårt att få bort.
Tänker mig att det inte ska vara så jobbigt om man kör på lite bättre kvalitet?
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Jag har haft, det är väl 7-8 år sen nu. Äkta hår som sattes med vaxfästen. Mitt var jättefint, ingen såg att jag hade löshår, men det var ganska svårskött.

Man måste tvätta på ett speciellt sätt med specialschampo och vara extremt noga när håret är blött så att det inte trasslar ihop sig. Man måste vara väldigt noga om man badar osv. Alltid sova med fläta, inte gå och lägga sig med blött hår. Borsta ut håret varje dag och trassla ut alla fästen noga. När håret sen växt 3-4 månader bör man sätta om fästena för då har de växt ut så pass mycket att det är svårt att sköta.

Bäst resultat får man om man är lite lockig och har fall, gärna ska det varit ett tag sen du klippte dig så att man inte ser någon skarp kant mellan löshår och äkta hår. Våga sen klippa en bra bit i löshåret, det ser så slarvigt och uppenbart ut med 30 cm långt löshår som hänger och slänger med fula toppar:p

Gå till någon som kan, mitt kostade mig över 5000, men det var ju ett tag sen nu... Men det sliter på håret hur du än gör det, så vill du absolut inte att det ska slita så avstå.

Keratinvax verkar vara det vanligaste nu. Det är den metoden jag hittar mest när jag googlar på salonger.

Åh så svårt det här. Jag saknar verkligen långt hår men samtidigt vill jag ju inte förstöra mitt egna. Gah!

Jag tycker att weaving är bäst. Har haft weaving och keratinslingor, och keratin(vax)slingorna var mycket svårare att sköta och att ta ur. Jag tyckte att det var obehagligt att ha massor med "pluppar" i hela håret, och det blev tovigt. Weavingen var mkt bekvämare och jättelätt att ta ur. Och som flera andra redan har skrivit; anlita ett proffs, det är det värt!

Jag har haft en träns insydd en gång, för färgeffekt. Minns att jag fick ganska ont i huvudet för att den satt rätt så hårt..
När jag läser på internet verkar det inte passa mig som har ganska tunt hår. Står att det lätt syns om man inte har mycket eget som kan täcka.. Annars är det den metod jag känner mig mest sugen på!
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Varför inte clips? Det är nog det enda som inte har sönder egna håret.
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Använder man clips varje dag är det metoden som sliter mest. Självklart sliter det minst om man bara använder det nån gång i veckan.

Kl

Jag har tejp, funkar super på mitt tunna hår.gör om det en gång i månaden för att jag vill ha fästena långt upp. Gör det själv.
Är lite snål så därför passar det mig. Tar en timme att ta ur och en timme att sätta i. Går att återanvända tills man känner att man vill ha nytt.

Weaving sliter minst, men kräver tjockt hår.

Min källa en flera timmar av googlande.. :D
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Jag har haft en träns insydd en gång, för färgeffekt. Minns att jag fick ganska ont i huvudet för att den satt rätt så hårt..
När jag läser på internet verkar det inte passa mig som har ganska tunt hår. Står att det lätt syns om man inte har mycket eget som kan täcka.. Annars är det den metod jag känner mig mest sugen på!

Fast jag har tunt axellångt hår och har haft träns insytt och det syntes då inte.
Har haft microringar tidigare vilket sög eftersom jag har tunt och fint hår så det gled bara ur.
Har även haft kreatinvax och ja halva mitt eget hår försvann så det kan jag verkligen inte rekommendera.
Nu sist när min frisör flätade och sydde fast tränset har det hållt jättebra och inte slitit något alls på mitt hår.
Tror jag hade mitt satt i 7 veckor och då var det första gången den frisörskan flätade in det.
Köpte mitt eget hår på ebay och kan utan problem sätta i samma hår igen.

Dessutom är det ju bara riktigt tight de 1-2 första dagarna sen har väl håret släppt eller vuxit någon mm som gör att spänningen släpper.
Men vill man att det ska hålla så får man nog stå ut med att det är äckeltight en stund i början..
 
Senast ändrad:
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

7 veckor är väl ganska kort tid?

Jag läste på någon sida att det fanns risk att det skulle synas om man har tunt hår. Hade att göra med att det går åt lite hår till flätorna och att det då kanske inte finns tillräckligt kvar för att täcka ordentligt? Framförallt när det växer ner och "böjer" sig..

Men jag ska nog kolla hos frisörer om vad de säger om saken :)
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Varför inte clips? Det är nog det enda som inte har sönder egna håret.

För att jag inte orkar hålla på och fixa. Är inte ute efter att ha det bara då och då utan vill ha långt hela tiden.

Använder man clips varje dag är det metoden som sliter mest. Självklart sliter det minst om man bara använder det nån gång i veckan.

Kl

Jag har tejp, funkar super på mitt tunna hår.gör om det en gång i månaden för att jag vill ha fästena långt upp. Gör det själv.
Är lite snål så därför passar det mig. Tar en timme att ta ur och en timme att sätta i. Går att återanvända tills man känner att man vill ha nytt.

Weaving sliter minst, men kräver tjockt hår.

Min källa en flera timmar av googlande.. :D

Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att det inte blir bra om jag måste greja med något själv ;)
Ska kolla upp weaving mer..
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Njae där jag läst så har det suttit i 6-8 veckor så då är väl 7 veckor ganska bra?

Men jag tog iof inte ur det för att det såg illa ut utanför att det blev vår och varmt så då saknade jag mitt korta luftiga hår igen.
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Jag har haft både vax och inflätat.

Jag tycker vax är väldigt praktiskt.
Det ser bra ut och det är lätt att "fixa till" om man vill ha fler eller färre slingor.
På mig syns plupparna iaf inget, och då brukar jag ha det i 3 månader.
Det är smidigt att ta ur hos frisören som löser upp fästerna med en tång och ett medel. Visst sliter det, men det gör som sagt alla hårförlängningar.

Att bara använda europeiskt hår är att föredra, då det är väldigt lättskött.
Jag använder inte specialschampo och det tovar inte ihop sig, tvättar bara som vanligt.
 
Sv: Hårförlängning - bästa metoden?

Fast medel som löser upp dem finns ju så man kan köpa själv och en tång kostar typ 20kr på biltema.
Är skitenkelt att få ur med hjälp av en kompis eller sambo..
Jag har tom lyckats få ur alla vaxplupparna själv på drygt 1h.

Kanske är jag snål men det känns iaf för mig jäkligt onödigt dyrt att gå till frisören och betala flera 100kr för att ta ur det när det kostar några få kronor att göra det själv på exakt samma sätt och det inte ens är speciellt svårt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 699
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 872
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp