Hårdhänt valp, hon bits.

Sv: Hårdhänt valp, hon bits.

Vet du, jag fattade inte heller vad du menade med att folk inte reagerar. Det var en lite luddig formulering bara.

Vet du, jag fattade inte heller vad du menade med att folk inte reagerar. Det var en lite luddig formulering bara.

Låt mig omformulera..

Och hur benämner du aktiv? För mig så är en hund med stort arbetsbehov aktiv. Har aldrig varit med om att någon reagerar på att man kallar en draghund för aktiv så det vore roligt att höra hur du benämner ordet aktiv :)

Lättare för alla?

Det blir så lätt missförstånd.

Jag tror inte att det är Vallhund, utan du, som har hakat upp sig på ordet "aktiv". Ingen skulle säga att en draghundsblandis (eller en renrasig hund av typisk draghundsras) inte är en aktiv hund. Men jag förstår att du uppfattar det som att det var det Vallhund skrev. Eller hur?

Så vad skrev Vallhund?
Du skrev att TS hade en extremt aktiv hundras. Vallhund svarade att "TS har inte köpt en aktiv ras, TS har köpt sig en draghundsblandis".

Jag tolkade Vallhund som hon menade att TS hund inte är en extremt aktiv ras, utan att det är en extremt aktiv blandras där utpräglade dragegenskaper och utpräglade jaktegenskaper kombineras. Med allt vad det innebär.

Men jag kan förstås uppfattat saken fel. :)

Min fråga var kort och gott hur du benämner ordet aktiv, eftersom att du reagerade på att jag kallade en draghundblandis för aktiv. Sitter mycket på hundforum, dock inte buke, har aldrig sett att någon har reagera på att man kallar en draghund för aktiv. Var det inte det jag skrev?

Har väll inte nämnt något om dina erfarenheter!
Jag tolkar er diskussion som ett missförstånd. Du skrev att hon köpt en "aktiv ras", den hund TS har är inte en renras och kan därför inte vara en "aktiv ras" utan är en draghundsblandis. Självklart kan den fortfarande vara aktiv, men inte av en "aktiv ras".

Jag tolkar er diskussion som ett missförstånd. Du skrev att hon köpt en "aktiv ras", den hund TS har är inte en renras och kan därför inte vara en "aktiv ras" utan är en draghundsblandis. Självklart kan den fortfarande vara aktiv, men inte av en "aktiv ras".

Som dessutom har draghund i sig!:D

Nu är inte jag expert på de inblandade raserna..
Men personligen hade jag tagit tillvara på att valpen tycker att jag är så himla rolig. När jag valde valp sist så ville jag ha den galnaste tokan som bet mig mest av alla ;)
Oftast så lägger det sig efter en period, när den blir lite äldre. Och under tiden skulle jag träna på att lära in av/på i leken samt att överföra en del av kamplusten till leksaker.

Tycker aldrig det brukar hjälpa att säga ifrån, iallafall de valpar jag känner blir ännu mer triggade. Bättre att ta kontroll över leken, visa att det är tillåtet men bara på mina villkor.

Nu är visserligen detta starkt färgat av vilken ras jag håller på med. Samt att jag är ganska förtjust i att leka med kroppen istället för att bara använda leksaker.

:bow: Tänker också så - det är jättebra att valpen leker, söker kontakt och är fysisk! Den energin kan man sedan använda till annat. Sedan att den tar i för mycket nu är inte så konstigt, det är ju en bäbis, den har inte riktigt kontroll på sin kropp än. Testar sin styrka.

TS: Tycker du fått flera bra artiklar av Vallhund, oavsett vad du tycker om bemötandet här. Angående valpen så träna av/på, blir den för upphetsad under lek så gå ifrån den bara... Varför göra det svårt för sig själv. Beröm när den lugnat sig.

Knapplån.

Snälla TS, sluta inte fråga! Jag hör till skaran som tycker att ingen fråga är för dum för att ställas. Det finns dumma frågor ja, men det är självklart alltid bättre att de kommer ut och du får ett svar du och din valp har hjälp av än att du hånas för frågan. De som svarat i en otrevlig ton här verkar tro att de gör dig och valpen en tjänst när de bemöter dig på ett sätt som får dig att inte vilja komma tillbaka - men det hjälper ju varken dig eller valpen. Men anser man det vara viktigare att ge dig en åthutning än ge dig de verktyg du behöver för att ge din valp ett bra liv kan man ju fråga sig om de är så mycket hundvän de verkar vilja utge sig för att vara. Du har fått många bra svar i tråden om hur du ska lösa problemet, hoppas det löser sig för dig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 756
Senast: Amaranthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 926
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 409
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 496
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar