G

Gefjun

Hur lätt är det att installera en ytterligare hårddisk på datorn, och vad behöver man?
 
Verktyg är en skruvmejsel till lådan och hdn fäste.
En ide kabel som räcker till platsen där hdn ska sitta.
En win startdisk att köra fdisk ifrån. Formatara går i systemet.
Sen det som är svårast, att veta vilka val du ska ta i fdisk.
Bygla hdn till master eller slave beroende på var den ska sitta.
Enkelt när man vet vad allt betyder, svårt om man inte har en aning. Går att lära en svensson, så finns intresset så finns informationen på nätet.
 
Hej !

Om du bara ska ha den andra hårddisken för extra utrymme alltså inte ändra systemet så kan dö göra så här:
Strappa om den nya disken till slave ( det är en lite pigg som man kan flytta till olika lägen på hårddisken ) det står på hårddisken hur den ska sitta för att vara slave. Sen skruvar du fast disken i den nya datorn och använder samma ideakabel som går till den gamla , förutsatt att det finns plats på den och inte CD:n sitter på samma. Om CD:n sitter på samma så kan du skaffa en ny ideakabel och sätta nya disken som master och cd:n som slave och ha den på en separat ideakabel som går till ide2 på moderkortet.

//Anneli
 
Tack för era svar!

Är inte så kunnig inom området, men fattade något ialla fall! Kollade på hårddiskar igår och då fanns det ju olika typer av dem. IDE och USB, blev det rätt? Vem av dem ska man ha då? IDE?
 
Hej !

Den vanligaste är IDE så det är säkert en sån du ska ha.

//Anneli
 
Kolla även på den befintliga hårddisken (om bägge diskarna skam sitta på samma ide-controller), vissa är inte single=master, dvs man kan behöva flytta en bygel även på den befintliga!
 
USB eller IDE? Tja det beror lite på vad du ska använda den till. IDE är en standard som används internt i burken, b.l.a. till din befintliga disk. USB är traditionellt sett ett gränssnitt som riktar sig till externa enheter. Bra t.e.x. om man vill kunna ha en extra disk på bordet som man sedan lätt tar med sig. Jag gissar att du är ute efter en extra disk att sätta i burken och då är det IDE som gäller.

Inte svårt att plocka in i burken som sagt. Kolla dock i din dator att det finns utrymme rent fysiskt och att IDE-kablarna (breda kablar till Hårddisk, CD, DVD mm) har en kontakt över eller att det finns uttag för ytterligare en kabel på moderkortet (OBS: Max 2 enheter per kabel!!!).

Kan även vara värt att kolla över strömförsörjningen så att det finns strömkontakter lediga. Finns inte strömkontakt över kan man köpa en splitter, men det kan ju vara bra att veta innan. :D

/Frez
 
Kan vara lämpligt att ha åtmintåne telefonkontakt med någon som är insatt i formatering od o obland måste man gå in i BIOS för att få datorn att acceptera en ny hårddisk.
PL
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 340
Senast: Septicemia
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 016
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
891
Senast: Rosett
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 814
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp