Sv: Hårda händer. Behöver pepp.
Du kan vara lugn med att i stort sett alla ryttare har varit för hårda i handen i början. Det är en naturlig reflex för oss att knipa och dra. I ridningen ska man göra det motsatta, som är väldigt onaturligt för oss. Klart det kräver jobb och man inte är bra på det på en gång!
Jag har för mig att det var ett PRE-sto du red? Minns jag rätt?
Bromsa med benen har jag gjort på bla min Islandskorsning, PRE och arab. Jag tycker det fungerar på de raserna mer än på halvblod. Det ska vara väldigt elektriska och rörliga halvblod för att resultatet ska bli bra. Men för att det ska fungera måste du sitta ner. För du måste kunna "ge eftergift" och sluta knipa ihop hästen då den gör rätt i rätt ögonblick. Det här är inte samma grej som att knipa så man sitter fel. Det är en teknik som man måste lära in. Och jag lär inte ut det förrän man kan sitta följsamt.
Att bromsa med handen kan ju bli mer fel på en PRE än ett halvblod. Halvblod tål oftast mer förhållningar än PREs som gärna rullar ihop sig vid muninverkan. Nu finns det så klart olika grader av känslighet i alla raser pga individen. Men generellt så är PREs känsligare. Och har de dessutom ridits i Spanien innan så är de rätt ofta bortskrämda från bettet.
Så vill man ha en mjukare och mer bekväm och avspänd trav i dem brukar det fungera bättre att bromsa med benen om de inte tar sitsen.
För att inte bli låst i din hand kan du även avsuttet öva din hand och din koordination. När som helst kan du börja öva på att göra olika saker med händerna. Testa att röra ena handen och och ned/ut och in från kroppen och andra i en cirkel etc. Kombinera det med fotrörelser så blir du snart mer medveten om din kropp även i ridningen.
För att få in tydlig eftergift och överstrykning i ridningen brukar jag lära ut att man håller i tygeln samtidigt som man ger hästen en klapp/smekning på halsen med samma hand. Varje gång man klappar så blir det en eftergift.
Grundläget ska för mig vara en hand som tänker framåt och beroende på form ev lite uppåt. Men aldrig bakåt! Vid inverkan så gör jag hellre det i sidled eller uppåt.
Precis som någon nämde tidigare så brukar det ganska ofta vara balansproblem involverade då man blir dragande/låst i handen. Att du också har svårt att sitta på hästen tyder på detta. Om du köper en Pilatesboll kan du träna bålstyrka och balans hemma på den. De är jättebra att ha istället för stol framför datorn tex.
Att laborera med lättridingen är också jättebra. Du kan tex rida lätt så att du sitter ett steg och står två och tvärt om. Det ger dig mer balans i sadeln.
Det finns också massor av stretchövningar som förmodligen skulle kunna hjälpa dig att sitta.
Bla kan du sätta dig som i skräddarställning på golvet och sedan pressa fotsulorna mot varann. Du drar med dina armar fötterna så nära din kropp du kan och trycker ned knäna mot golvet.
Gogla på stretch för höftböjare(!), framsida lår, insida lår och rumpan. Då kommer du hitta övningar.
Andas, försök bli tung och lång i kroppen och försök hitta din balans långt ner i din kropp för att spänna dig mindre.
Våga ge efter i handen och testa vad som händer. Det är inte alltid en het häst ger sig av då. En del blir lugnare om man vågar lätta av.
Att få in känslighet och snabbhet i handen är svårt. Och det tar tid! Men är man villig att jobba avsuttet med sin kroppsmedvetenhet går det snabbare. De flesta rider inte många hästar nog per dag för att få upp optimal rörelse och känslighet.
Det är svårt att ge så mycket tips när man inte vet hur det ser ut. Men en het häst brukar jag sysselsätta. Jag rider dem oftast lite böjda på en stor volt och ser till att de är på linjen. Lugnas de inte av att komma i balans så är de oftast lite stressade mentalt och behöver aktiveras. Då rider jag hela tiden övningar som förekommer dem så att de måste tänka och måste börja följa. De vill ju gärna leda och vara steget före. Om man då lite lugnt men bestämt ändrar planerna hela tiden måste de börja vänta. För de kan inte gå före om de inte vet var de ska.
Lycka till med hästen! Kom ihåg att ha roligt då du rider. Känner du glädje och inte bara en massa prestationskrav så slappnar du av och kan prestera bättre.