Hårda gallor

the_connemara

Trådstartare
Alltså jag har alltid bara hört att så länge gallor är mjuka kan de vara lite hur som inkl stora. Nu pratar jag om de vanliga som jag såklart pinsamt nog inte kan benämningen på, ovanför kotan men inte kotleden utan snäppet bakom. Men vad är problemet när de blivit hårda? Alltså har det "hänt" något då eller drar man bara gränsen att "nu är det för mycket"? Aldrig tänkt på att fråga utan bara kontaktat vet då.

Alltså jag har alltid bara hört att så länge gallor är mjuka kan de vara lite hur som inkl stora. Nu pratar jag om de vanliga som jag såklart pinsamt nog inte kan benämningen på, ovanför kotan men inte kotleden utan snäppet bakom. Men vad är problemet när de blivit hårda? Alltså har det "hänt" något då eller drar man bara gränsen att "nu är det för mycket"? Aldrig tänkt på att fråga utan bara kontaktat vet då.
Det kan vara sammanväxningar i kotsenskidan om dom blivit hårda. Ganska så allvarligt så det är ingenting jag tar lätt på längre det där med gallor alls. Jag hade definitivt kollat upp det.

Även om det inte gått så långt att det blivit sammanväxningar så kan det bli det då det ju är en förändring på gång eftersom dom plötsligt blivit hårda. Min hästs galla på ett bakben var hård när sammanväxningarna kommit. Han hade iofs också problem med ringbandet så det var en anledning till problemen i senskidan.

Det kan vara sammanväxningar i kotsenskidan om dom blivit hårda. Ganska så allvarligt så det är ingenting jag tar lätt på längre det där med gallor alls. Jag hade definitivt kollat upp det.

Även om det inte gått så långt att det blivit sammanväxningar så kan det bli det då det ju är en förändring på gång eftersom dom plötsligt blivit hårda. Min hästs galla på ett bakben var hård när sammanväxningarna kommit. Han hade iofs också problem med ringbandet så det var en anledning till problemen i senskidan.

Jag syftar alltså på när de är hårda från en dag till en annan o tillbaka igen. Inte konstant. Och bara när hästen står på benet. Det enda som låter logiskt i mitt huvud är att det är för mkt vätska så att gallan blir hård. Vad annars kan liksom hända o gå tillbaka?

När din hästs blev hård var den det hela tiden då eller ändrades det?

Jag syftar alltså på när de är hårda från en dag till en annan o tillbaka igen. Inte konstant. Och bara när hästen står på benet. Det enda som låter logiskt i mitt huvud är att det är för mkt vätska så att gallan blir hård. Vad annars kan liksom hända o gå tillbaka?

När din hästs blev hård var den det hela tiden då eller ändrades det?
Ja, dom kan variera i hårdhetsgrad så att säga. Jag reagerade först när den var mer åt hårda "spända" hållet liksom än vad som var vanligt. Sen var det mer på ett ben också på min, det är ju ett tydligare tecken på att något är galet.

Skillnaden vad jag ser är att en mjuk "vanlig" galla ska inte bli hård bara för att hästen står, inte min erfarenhet iallafall. Min häst hade små mjuka gallor hela tiden fram till slutet då ena började bli hård och kändes mera ansträngd och spänd.

Oavsett så är det bra att kolla upp det för det kan ligga en överansträngning som kan leda till inflammation i senskidan och det är verkligen inget roligt. Det är svårt att bli av med.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 728
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 134
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar