F

FiaUdd

Hejsan!
Jag har en newforest/russ hemma som är väldigt hård i munnen när jag vill arbeta med henne i formen. Så fort jag tar i tyglarna blir hon hård, jag gör mycket halter, ryggar och har mjuk hand. Till slut slutar hon att vara hård men om jag släpper tyglarna och låter henne gå på långa tyglar för att vila. Och när ajg tar tyglarna igen blir hon lika hård som hon var ifrån början. Någon som vet något bra tips så hon slutar vara hård i mun?

Har funderat på att testa applemouth, tror ni att det skulle kunna fungera?

Sv: Hård mun

Rid inte så mycket med handen, hon kan inte bli "hård" om du inte håller emot. Träna på halter på lång tygel, träna på serpentiner på lång tygel, etc - du kan Rida utan att hålla i hennes mun.

Du kan också rida på kort tygel utan att fippla i övergångar/halter/ryggningar, handen visar bara ramen, i övrigt är den stilla.

Hon vågar inte lita på handen, och stänger av. Visst kan du pröva med ett annat bett, men det finns inga magiska lösningar; rid fram till bettet istället för tvärtom.

Som tidigare sagt så är det troligtvis handen hon inte vill gå fram till. Tänk på dina händer hela tiden, dem får absolut inte bli spända eller hålla emot.. rid istället med skänkeln, hästens form kommer bakifrån. Handen ska egentligen vara stilla och fungera endast som ram/stöd , svänga, förhållande, gå fram osv sitter i skänkeln och vikt hjälperna.

Som tidigare sagt: Rid fram till bettet

En häst kan inte vara hård i munnen om den inte har en hand att vara hård mot.

Det vanligaste felet med hästar som tjabbar emot är kombinationen stum hand och för lite skänkel. Eftergiften kommer av framåtbjudning, inte av att man rider med handen. En häst som inte går fram kan aldrig gå i form.

Vad säger din tränare?

Håller med ovanstående.
Varför inte köra bettlöst ett tag och verkligen börja förlita dig på sits, röst och skänkel?
Vad har du för bett? Och vad har du testat för olika?

Jag tycker ju då till skillnad från andra i tråden att man kan lära hästen att slappna av i nacke/underkäke och på så vis bli mjukare i munnen. Men jag tycker inte man ska ha för mycket fokus på det, eftersom det ofta är vi själva som skapar hårdheten, utan fokuset ska vara på att rida hästen bakifrån och fram. Men jag kan tycka att visst grovjobb i avslappning är bra för att signalerna ska gå igenom på ett bra sätt.

Så - tänk avslappning i nacken. Lirka lite fint och mjukt i innertygeln - släpp efter, lirka lite fint - släpp efter osv. Det är eftergiften som skolar, men först får man ge en impuls för att få hästen reagera.
Inte hela tiden - det blir lätt en ovana, utan t ex under uppvärmningen i skritt på en volt och bara enstaka gång under passet där man verkligen kan fokusera på övningen. Genom att först lära in svaret (avslappningen, målet kan t ex vara att få aningens ställning i nacken och därmed avslappning i nacken) och göra en del varvbyten för att få hästen avslappnad i båda sidor. Därefter gäller det att förvalta avslappningen, vilket är det svåraste.

Fast det är väl ingen i tråden som tycker annat än att hästen ska vara avslappnad va?
Men, utan framåtbjudning, ingen eftergift. Då kan man sitta där och lirka tills hästen stannar eller dör, vilket som råkar komma först.

Fast det är väl ingen i tråden som tycker annat än att hästen ska vara avslappnad va?
Men, utan framåtbjudning, ingen eftergift. Då kan man sitta där och lirka tills hästen stannar eller dör, vilket som råkar komma först.

Och själv tycker jag inte det är konstigt om framåtbjudning saknas när hästen är spänd. Allt hänger ihop, sen verkar vi ha lite olika åsikter om vad som kommer först. Jag skulle inte driva på en häst som är hård i munnen när bromsen ännu har blockeringar från att fungera.

Hästens mun är som en spegelbild av ryttarens hand. En mjuk och följsam hand gör hästen mjuk och följsam i munnen. Stirra dig inte blind på hur hästen håller huvudet i början, utan jobba med att få upp bogarna på hästen, rid öppna och sluta och driv fram hästen så att den söker sig framåt/nedåt. Då kan du fånga upp detta med en mjuk hand och få en häst som trampar under sig med eftergift i nacken.

Jag har haft samma problem. För mig kom vändningen med "Western" liknande träning. Jag tränade halt, igångsättning och serpentiner på långa tyglar, använde framför allt övre skänkel (rumpa och lår) samt överkroppen (viktförflytting utan att flytta rumpan) i skritt. I svängarna gjorde jag ledande tygeltag på lång tygel dvs lät vänster tygel ligga an mot halsen vid höger sväng och vice versa. Jag försökte se till att hon bromsade bakifrån (genom att "sätta sig") och inte stannade med hjälp av frambenen, hon löste detta själv efter några träningstillfällen. Höll på så någon vecka UTAN att försöka samla hästen via tyglarna. Använde under denna tid ett pessoabett för att få hjälp av hävstångseffekten det lilla lilla tygalrna rörde sig fram eller bak i min hand via omedvetna rörelser från mig. Börja sedan succesivt korta tyglarna, med max en halv decimeter itaget dag för dag. Tog bort bettet och satte dit ett vanligt tredelat eggbett när det var dags att korta av tygeln "normalt". När jag tog tyglen och fortsatte rida som jag gjort under de här veckorna fungerade samlingen prefekt! Anledningen var naturligtvis att jag förändrat mitt sätt att rida och inte längre använde mina händer mer än för styrning i tvära svängar. Jag kan varmt rekommendera detta och låta det ta lite tid, man har igen det hundra gånger om! Inga strider, ingen kamp och jag märkte att det samarbete jag trodde jag hade med min häst var minimalt i förhållande till vad jag fick! Helt underbart!

...glömde...jag rider ibland med bettlöst numera för att inte riskera att jag faller tillbaka i gamla fula vanor. Hon går som en klocka!

Och själv tycker jag inte det är konstigt om framåtbjudning saknas när hästen är spänd. Allt hänger ihop, sen verkar vi ha lite olika åsikter om vad som kommer först. Jag skulle inte driva på en häst som är hård i munnen när bromsen ännu har blockeringar från att fungera.

Det finns säkert olika sätt att hantera liknande problem. Men jag förstod inte TS som att hästen rusade omkring, utan som att den inte accepterade tygeltagen - gissningsivis (min helt subjektiva tolkning) för att den är oskolad och/eller för att TS är för hård.

Hon ska såklart inte ut och galoppera på en häst som inte går att få stopp på, men jag önskar fortfarande att hon ska sluta greja i munnen på den. Hon kan göra alla "vanliga" (halt/tempoväxling/övergång/ryggning/skänkelvikning) övningar utan att hålla i tyglarna. När hon sedan kortar tygeln ska hon inte fippla för mycket, vi vill generellt gärna göra saker med händerna (det gör vi ju i alla andra sammanhang) så det är viktigt, tror jag, att försöka frikoppla den hjälpen.

Ja absolut, tycker det är bra att öva på både och. Både för att inte greja med handen i onödan, för att lära av reflexer/ovanor. Och att lära sig tänket, där ridningen kommer bakifrån.
Men ur taktisk aspekt tycker jag också det är bra att lära hästen hur den ska svara när man väl tar ett tygeltag. Att kunna få rätt svar på ett tygeltag gör ju att de tygeltag som tas faktiskt gör någon nytta (i ökad avspänning i överlinjen t ex, en kramning som förstärkning om hästen inte svarar på sitsen osv - det skulle ge motsatt effekt om hästen är lärd att spänna emot handen vid tygeltag).
Det behöver inte vara någon stor grej, utan något som man kan lägga in i en övning i början av passet innan man rider vidare.

Tror att jag förstår hur du menar, och hoppas att TS också gör det.

Jag är försiktig såhär i text eftersom det där lösgörandet (här) brukar gå över i att man vill "få hästen loss", en vanlig beskrivning här för att förklara/ursäkta överställande och tjatande i munnen. Ofta på skrittvolter då det ska fipplas och bråkas för att hästen ska "lossna" och ge efter.

Jag är försiktig såhär i text eftersom det där lösgörandet (här) brukar gå över i att man vill "få hästen loss", en vanlig beskrivning här för att förklara/ursäkta överställande och tjatande i munnen. Ofta på skrittvolter då det ska fipplas och bråkas för att hästen ska "lossna" och ge efter.

Ja, det är ju sant. Tyvärr. Kan lätt misstolkas som att man vill ha krökning i nacken eller "såga" hästen i munnen.
Misstolkningar är alltför lätt hänt.

Så för att förtydliga: Det är alltid avslappningen och att hästen börjar svara framåt/nedåt (utan att rycka tyglarna ur handen eller tynga ner i handen) jag belönar. Eller ansatsen till det precis i början. Belönas med eftergift. tar aldrig i båda tyglar samtidigt eftersom det är väldigt svårt, det går att göra på så vis också men det är supersvårt att verkligen fixera handen så den inte drar bakåt utan släpper efter direkt när hästen slappnar av, inget jag skulle rekommendera någon eftersom det lätt skapar ovanor och motsatt effekt.
En tygel, tänka att man bara pulserar lite fint, lyssnar hästen inte alls efter en stunds försök till kontakt (blir den "hårdare" så lyssnar den, och behöver tid att pussla sig fram till rätt svar, inte en tydligare signal) så får man krama lite tydligare. Belöna för det lilla, minsta lilla tanke åt rätt håll, med eftergift, där man försöker "bjuda" hästen att följa med framåt/nedåt genom att försiktigt släppa fram tygeln väldigt sakta till en början och därefter utefter att sökningen blir bättre kan man så småningom ge tygeln snabbare.

För att krångla till det ännu mer, men kanske förhoppningsvis styra tankarna åt rätt håll! :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama