Hård knöl på senan, vad?

jenny82

Trådstartare
Min unghäst har en längre tid haft en hård knöl på insidan av sitt vänstra senben. Det känns som att det är benet som buktar ut...
Vad kan detta vara?
Jag vet inte exakt hur länge han har haft den. Men länge iaf.
Han har inte visat hälta eller nåt nån gång. Men idag(fredag) så är han varm och svullen på högra benet. Kan detta ha nåt med knölen att göra?
Han haltar inte än.
Jag hörde av nån i stallet att denna knöl kunde vara mycket allvarlig.
Nån här som vet?

Sv: Hård knöl på senan, vad?

är du säker på att det är senan? kan ju kanske vara ett överben..

Ok, men vad är ett överben?
Den sitter på insidan av "smalbenet" kan man säga. Strax ovanför kotan. Som en hård benknöl som sticker ut. Han har inte så på sitt andra bakben. Han ömmar inte när man trycker där.

Lägg in en bild som visar var svullnaden sitter så ska jag försöka hjälpa till och berätta vad som finns innanför skinnet just där.
Du använder ordet senben, kotsenbenen sitter på kotans baksida och det ställe du beskriver (om jag förstår dig rätt) är på insidan över kotan vilket inte låter som att några senben skulle vara inblandade. Ett överben är när benhinnan har fått en smäll och kroppen svarar med att producera mer benvävnad just där som förstärkning. Överben är vanliga på skenans insida och brukar inte ha någon betydelse om de inte sitter i vägen.

Jag vet tyvärr inte hur man får in bilder här.
Knölen syns inte direkt heller utan den känns väldigt tydligt istället.
Jag blandar nog ihop alla namn på hästens ben.:o Men skenbenet låter det som i din beskrivning.
Det är inte som nån svullnad utan mer som ett hårt ben där inne på det vanliga benet...så svårt att förklara men jag hoppas ni förstår.
Men om det nu är ett överben så är det ingen fara då?
Han ömmar ju inte och har aldrig varit halt på det benet heller eller svullen o varm.

Om jag nu återgår till det jag tidigare skrev med om att han är varm, svullen och öm på det andra bakbenet, vad ska jag göra då? Kyla eller värma? Han haltar inte ännu iaf. Ska jag linda benen på honom?
Han har inga utvärtes synliga skador som tyder på att han har fått en spark eller nåt. Kan han bara ha vrickat till sig i hagen kanske? Hur länge ska jag vänta innan jag ska kontakta veterinär om det inte går över?

Om det är någon fara eller inte är omöjligt för mig att säga utan en mera exakt beskrivning. Rekommenderar att be någon kunnig i ditt stall känna på hästen. Det låter som ett överben men jag törs inte garantera det. En sak du kan göra är att lyfta upp benet som när du ska kratsa hovarna och känna var svullnaden sitter. Då känner du lättare som svullnaden är på skenbenet eller om den sitter på mjuk vävnad t ex gaffelbandet. Ett överben får man inte av en vrickning, en vrickning är att ledband blir uttänjda, då känner man svullnad och värme runt själva leden. Överben går inte över, de blir permanenta "förstärkningar" av benvävnaden men har ingen betydelse och behöver ingen behandling.

svullnaden i andra benet kan bero på att han har ont i "första" benet och därmed försökt avlasta det onda och därmed överbelastat det andra.... kolla upp det med nån kunnig! Låt gärna en veterinär titta, eller åk till en station, kanske inte går att avgöra vad det är utan röntgen eller ultraljudsundersökning.....

Vill också tillägga att om hästen avlastar benet genom att stå på andra bakbenet indikerar det att den har ont och då kan det vara allvarligare än ett enkelt överben. En benspricka, t ex. Som alltid är min rekommendation att man ska veta vad man har för problem innan man sätter in åtgärder och kan man inte avgöra det själv ska man ta hjälp.

Min häst har typ en sån på frambenet. Han har haft den nästan alltid om vetr. har vart 2 gånger och kollat han och inte dagt något om det. Aldrig haltat eller varit svullet på de benet. Och han har sprungit lopp med den knölan också. Så för oss stör inte knölan alls.

Nej jag tror inte att han har belastat det andra benet pga knölen. Jag har tryckt o grejet på knölen flera ggr och han reagerar inte, så han har inte ont där.
Jag tror nog med att det kan vara ett överben nu när jag har läst vad alla ni har skrivit om det.

Jag tror att han bara har halkat i hagen, för nu har det regnat så mycket så att gräset har blivit halt.
Svullnaden har gått ner, men inte helt och han är inte så varm längre. Så förhoppningsvis är han på bättringsväg.:p
Det är skönt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka