hård i munnen

G

Grodan123

Har en häst som kan bli väldigt "hård i munnen" när han spänner sig och inte vill som jag vill. rider just nu med ett tre delat bett med en kula i mitten, ganska tjockt. När jag rider på kandar håller han inte emot alls lika mycket, men blir mycket känsligare och vill inte riktigt gå fram. Har provat ett skarpare vanligt delat bett, men det höll han bara emot ännu mer. någon som har något förslag på vad för bett man kan ha, eller andra tips som skulle få honom lättare i munnen?!

Sv: hård i munnen

Genom att rida den lätt i handen!:idea:

Kolla först munnen på hästen, ta sen bara ett vanligt tredelat med lösa ringar som är ganska smalt. Jobba på ridningen och få hästen att bära mer vikt bak.

Rid INTE på kandar och betsla inte upp till starkare bet.t

Amen! :D

Det enda bettet du skulle kunne testa utan risk för att det är skarpt är ett rakt bett, helst i syntet. Det är väldigt snällt men fungerar annorlunda i munnen. Kan hända din häst inte trivs med ett tredelat.

Som Lancet sa, rid den mjuk i handen. oftast beror en hård mun på ryttarens hand.

Min 4 åring kunde ta tag i bettet ibland och vi provade massa olika bett men det som han går bäst på just nu är ett 3-delat eggbett kanske var något du kunde testa.
Men sätt absolut inte på skarpare bett utan försök rida hästen bakifrån och fram till handen så den blir lätt i fram och bär sig själv.

Lycka till :d

Har verkligen försökt rida på olika sätt, och försökt slappna av i handen för att undvika att inte bli för hård. Men det gör ingen större skillnad, för det spelar ingen roll vilket stöd jag har, han håller helt enkelt bara emot. Man vill få honom fram och igenom, men så är han så jävla tjurig och inte ska gå fram. och på det viset så får man inte heller det trycket man vill ha bakifrån. På tävling däremot så är han perfekt.
Vill inte ha skarpare bett på honom eftersom jag vet att han trots allt kan bli känslig i munnen, vill bara hitta något som får honom att tänka på annat än att bita sig fast i det och bara springa runt som nån ridskole häst. För egentligen så är han väldigt fin. Ska kolla munnen på honom, gjorde det senast förra hösten så det är inte så längesen sist.
tack för tipsen :)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård