Hård i munnen

C

Charoe

Hej! En kompis jag vet har sin häst i vårat stall hemma hos mig. Hennes häst är mkt hård i munnen, och jag ser hur hon rycker, sliter och riktigt sågar i hans mun. Enligt min och min mammas åsikt tycker vi att hon borde rida med gummibett eller bettlöst. Hästen som hon rider kör upp huvudet så fort man tar i han och rider utan hjälptyglar, så man måste nästan hela tiden rida honom med hjälptyglar, vilket jag tycker att det ska inte behövas. I början när han kom till vårat stall, då hade hon inte haft honom så länge, då kunde jag få ner han på tyglen efter mkt jobb, men det är helt omöjligt nu. Ibland är det till och med omöjligt att få ner hon mäven MED hjälptyglar för att han kör upp huvudet så mkt. Anledningen till att han kör upp huvudet så mkt tror jag är för att han bara väntar på att det ska göra ont eftersom hon hela tiden då har slitit i hans mun. Jag har då en fråga:
- Ska jag rida honom i tredelat bett som hon gör, eller gå efter mitt förslag, gummibett eller bettlöst?:confused:
Vore jättetackam för att få höra just DIN åsikt!!:idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hård i munnen

Tycker "få ner på tygeln" låter så fel.. Jobba i form låter trevligare :).

Till ämnet då.
Hästen verkar som sagt rädd att den ska få ryck i munnen som du säger. Jag hade bara ridit ut och skrittat ett tag på ett snällt bett (vilket beror på just den hästens mun om det är rakt, tredelat osv) för att få tillbaka förtroendet av hästen igen. Tror inte bettlöst är rätt lösning i längden eftersom att det kanske blir samma visa när den får bett i munnen igen. Slopa hjälptyglarna helt och rid mycket dressyr och lydnad. Skritt halt, trav, skritt osv. Förutsatt att man är väldigt mjuk och snäll i handen!

Det kan ju dock vara så att hästen har ont i ryggen, munnen eller något annat och därför protesterar.

Asså jag fattar inte riktigt? Du skrev att det var din kompis häst som hon rider och sen så skrev du att det var din/du som red den. Vems häst och vem rider den?

Mitt tips är att strunta i hjälptyglar totalt. Jobba mycket dressyr, med ett snällt bett. Du måste hela tiden tänka på att ha en mjuk och lugn hand, och jobba mycket övergångar så att hästen lär sig att lita på dig. Så småningom kommer din mjuka hand att löna sig, jag lovar.

om har kastar upp huvudet när man tar i tyglarna så kan det vara att han har vargtand!:( så han kanske har ont!

Du, den där hästen borde ta sig en tur till veterinären. Jag tror att han försöker få er att förstå att han har ont. Känner hon inte sin häst?

Skit i hjälptyglarna, bränn dem! :devil:
Börja från marken, och ha tålamod. Ta och släpp, mjuk och lugnt. Men först skulle jag kolla om hästen hade ont i munnen eller i ryggen samt använda ett mjukare bett, typ gummibett.

Nu vet jag inte hur mycket du kan, men du har inte tänkt på att anledningen till att hästen inte "går ner på tygeln" är för att ni fokuserar för mycket på nacken? (=munnen=obehag)

Formen i sig har ingenting med hjälptyglar och nackens position att göra, utan det kommer vartefter hästen börjar jobba.
Har man hjälptyglar så måste man veta hur man ska få hästen i form, annars blir det exakt så som du skriver.
Har det pågått en längre tid är det nog stor risk att hästen har väldigt ont i ryggen och/eller munnen.

Om du rider hästen varje dag (enbart du alltså?!) så är det första du ska göra att ringa veterinären och kolla igenom häsetn.
Verkar den frisk är det bara att börja om från början med ridningen.
Enbart långa tyglar i början, sen mjukamjuka händer med väldigt små tygeltag. Och mycket(!) ridning med sitsen.

inget illa menat... Men är det inte bättre att du tar upp ämnet med tjejen som äger hästen än att diskutera det här?

Tack så mycket för alla råd!! Är jätteglad för det!:D
För er som undrar så rider jag hennes häst ibland. Hjälper henne träna hono när hon inte hinner mm. Jag vet att jag borde ta upp detta med hon som äger honom, men hon är en så kallad besservisser nör det gäller såntdär. Hon tror hon vet allt. Jag vet att han inte har vargtänder, men jag är inte så säker på om han har ont i ryggen eller inte.

Men om du bara ska rida nångång ibland så ska du inte ändra på något. Det gör inte saken bättre, varken för dig, hästen eller ägaren.

Det enda du ska göra då är att anpassa dig efter hästen.

Håller med föregående talare. Du kan inte förändra något när du rider bara ibland.

Var bara mjuk i handen o försök ha kul o slappna av med hästen. Rid ut på lång tygel kanske? Klättra, Cantra kliva över stock och sten, sånt som gör hästen lösgjord utan att rida den på bana.

Förstår om du tycker det känns jobbigt.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka