"hård" i munnen vid tömkörning.

T

Tjalfe

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men provar här.
När jag rider min fjording är han mjuk i munnen och man kan röra ytterst lite i tygeln men ändå få en reaktion, visst är han lite fjording stark men ändå lätt att rida med små tygel hjälper. När det sedan är dags att tömköra blir det helt annorlunda, om man ska få honom att svänga får man dra i tömmen för att få en reaktion:eek:
Han tycker visserligen inte att tömkörningen är lika rolig som ridningen. Men vad kan annars vara problemet?

Sv: "hård" i munnen vid tömkörning.

man ska tömmköra på samma sätt som man rider, man ska inte dra i tömmarna..säkert därför han blir så hård i munnen.

Men jag drar ju inte i honom. Försöker vara så mjuk det bara går. Tycker bara det är lite knepigt att han är jätte mjuk i ridningen och sen blir helt stum i tömkörningen.:crazy:

Dum fråga kanske men har du gjord på honom? (vill inte dumförklara på nåt vis)
Att jag frågar är för att jag vet att en del inte har det..;)

Vinkeln på tygeln/tömmen blir kanske lite annorlunda än vid ridning och trycket hamnar kanske inte riktigt på samma ställe i munnen på honom som vid ridning.

Vid tömkörningen är det ju extra viktigt att man håller händerna rätt. Ska hålla som om det är ett lågt cykelstyre du kör med, alltså extra viktigt att tar man i en töm för att svänga så ska andra släppas efter. Blir ju längre distans från dina händer och hästens mun, så är ju ovant för både häst och ryttare i början och känslan byggs upp ganska snart.

Japp jag har en gjord på honom, ringarna som jag trär tömmarna igenom sitter längt upp och inte på sidorna som jag sett att många andra har.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår