Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är vad jag ska göra när hon krossar ballongen? Utebliven belöning? Och sen paus? Eller köra igen?
Är hon van vid omvänt lockande? I så fall hade jag nog använt det som metod, tror jag.
Hon tar lika hårt från handen. Kanske tillochmed hårdare eftersom hon helst inte vill ge den ifrån sig.Går det att jobba med sinnesstämningen i samband med att hon ska gripa rappisar? Griper hon lika hårt om ni sitter i lugn och ro på köksgolvet? Är det någon skillnad på hur hård hon är i munnen om hon får gripa rapphönan från din hand eller om hon blir skickad ut för att gripa?
Hon tar lika hårt från handen. Kanske tillochmed hårdare eftersom hon helst inte vill ge den ifrån sig.
Men det är absolut sinnesstämningen som behöver arbetas med. Hon behöver koppla in hjärnan och inte bara gå på instinkt.
För övrigt har vi kört en del med vattenballonger. Men jag måste hitta tåligare ballonger, de flesta går sönder när jag lägger dem på gräsmattan. Så därför är jag inte riktigt säker på när hon biter sönder dem eller de bara spricker av sig själva.
Men jag har kommit så långt att jag stimmar upp henne ordentligt och sen skickar henne, och ballongen är hel när hon kommer in oftast
Nu ska jag skaffa mig ett par rappisar (döda) och se hur jag kan introducera detta. Har bara fasaner i frysen, inte samma sak... Funderar på byteshandel mellan 2 rappisar, men jag måste ha satt "försiktigt" lite bättre först.
Hon tar lika hårt från handen. Kanske tillochmed hårdare eftersom hon helst inte vill ge den ifrån sig.
Men det är absolut sinnesstämningen som behöver arbetas med. Hon behöver koppla in hjärnan och inte bara gå på instinkt.
För övrigt har vi kört en del med vattenballonger. Men jag måste hitta tåligare ballonger, de flesta går sönder när jag lägger dem på gräsmattan. Så därför är jag inte riktigt säker på när hon biter sönder dem eller de bara spricker av sig själva.
Men jag har kommit så långt att jag stimmar upp henne ordentligt och sen skickar henne, och ballongen är hel när hon kommer in oftast
Nu ska jag skaffa mig ett par rappisar (döda) och se hur jag kan introducera detta. Har bara fasaner i frysen, inte samma sak... Funderar på byteshandel mellan 2 rappisar, men jag måste ha satt "försiktigt" lite bättre först.
Har du provat med rena "lyfta-bära-övningar" som man kör med valp? Dvs att så fort hon lyfter något föremål så klick + godis? Jag brukar köra så på hundar som tuggar på vanliga apporter och det tar bort en del av värdet på apporten och då tuggar de också mindre. Steg 2 är att du börjar backa och att hunden ska röra sig mot dig med föremålet. Men själva avlämningen väntar man med tills bärandet är avdramatiserat.
Jag fick ju tag på några små ballonger, tror 1,5 dl är max vad de klarar. Tänker att det hade varit bra om de var lite större så hon hade fått jobba på bärtekniken.Vilka framsteg!
Går det att stoppa in ballong i stor strumpa, eller något annat för att göra dem tåligare för kast/rull? Eller fylla med mindre vatten, de är ju känsligare ju mer spända de är. Det går ju att använda vanliga ballonger också, de är segare
Jag fick ju tag på några små ballonger, tror 1,5 dl är max vad de klarar. Tänker att det hade varit bra om de var lite större så hon hade fått jobba på bärtekniken.
Men hela kedjan i apportering funkar nu med de små vattenballongerna. Hon griper fint, bär bra, hämtar med (väldigt mycket, som vanligt) glädje och lämnar fint. Trots att jag smort in ballongen med godsaker
Det kan du nog imponera med bland folk med mindre schyssta metoder, fågelhundsvärlden är väl inte direkt känd för att träna med moderna metoder och positiv förstärkning...
(För övrigt: Jag är ett geni!)