"Hård" i munnen! Hjälpa?

S

spankmyasscharlie

Min häst har en tendens att skita i bettet eller hur man ska förklara det... Han blir typ hård, inte så att han drar i väg, men när man ska jobba med honom så struntar han i vad handen gör, främst i trav och skritt. Han lyssnar helt enkelt inte på förhållande hjälper såvida man inte tar tag hårt och då bara om man ska göra halt.
Jag har tragglat ett tag med det, att upprepade gånger göra halt och lätta på en gång och berömma jättemycket när han stannar, och sen fortsätta med de bomullsmjukaste händerna, så han ska tycka att det är rätt roligt att göra halvhalter etc :d. Så får man hålla på ca 20-30 min i början av varje ridpass, ofta längre, sen brukar det gå bra en stund.
Grejen är att han vet vad jag menar med halvhalter och förhållningar för några gånger när jag har blivit arg på honom så har han skärpt sig och gått hur bra som helst redan från början. Men jag har verkligen ingen lust att sitta och vara arg på honom för då blir han väldigt ängslig, även om han går bra. Vi kommer liksom ingen vart med problemet, det är samma samma varje gång. Jag kan gissa att vi har något slags kommunikationsproblem... :crazy: Från marken är han jätteduktig och det är inte det att han är dominant eller så. Nån som har lite tips på vad jag kan göra? Har försökt med att styra in mot staketet osv men han bara flyttar på sig...

Kan tillägga att jag rider med tvådelat tränsbett, ibland ett smalt och ibland ett lite tjockare men det gör ingen skillnad.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Hård" i munnen! Hjälpa?

Hur är han i munnen när du rider ute?

Jag skulle först börja från marken med att longera. Lär hästen att smackning betyder öka och ptrooo och ooohh /whoa (eller vad du nu vill säga) betyder stanna. Det hjälper himla mycket och är också en säkerhetsfråga ute i skogen (lär sig hästen ordet för stanna riktigt bra så hjälper det, vilket jag själv sett).

Väl uppe på hästryggen igen skulle jag börja ta ETT steg framåt, sen stanna. Sen får han stå stilla, går han ett steg framåt ska han backas tillbaka till samma fläck som förut. Sen jättemycket beröm och framåt. Var noga med att ge efter i samma sekund som han ger efter i bettet - han behöver inte ens stanna! Så fort han bara slutar hålla emot din hand ska du ge efter och sedan ta igen och igen tills han stannar, då är det hängande tygel som gäller.

Gör samma sak i trav.

Upprepa inte samma sak hela tiden, träna även mycket på att öka alla gångarter så det blir variation.

Om det här inte fungerar rekommenderar jag dig att prova bettlöst ett tag. Sidepull är lätt och bra att rida på och rätt använt är det lagom skarpt även för hästar som bara rusar :)

Hur länge har du haft honom (det var en han väl, eller? xD)? Min ponny var sådär när jag fick honom, antagligen för att förra ägarn varit hård i handen. Han hängde sig på bettet och var allmänt framtung. Det var verkligen jättejobbigt att behöva ta i så för att få honom att lyssna och att behöva hålla upp huvudet på honom hela tiden :/

Men iaf, jag slutade rida så "ordentligt" och red ut med lite halvlånga tyglar hela tiden, busade med honom, men red lite "bra" också såklart. Nu är han iaf VÄLDIGT mjuk i munnen!

Så ja, rid med så lite kontakt som möjligt med munnen, blir han "hängig" och hård så släpp kontakten och driv framåt, han ska ju bära sitt huvud själv själv :) Och träna på såna där "tråkiga" saker, typ skritt-halt-skritt och andra övergångar, gärna med så lite kontakt med munnen som möjligt.

Efter ett tag brukar de bli så känsliga så att de bär upp sitt huvud själva och lyssnar bättre på tygeltagen :)

Pröva andra betttyper! Rakt, tredelat. Min islänning lyssnar INTE på tvådelat eller tredelat, han lyssnar bara på rakt. Högst individuellt. Och se till att det inte är för långt, så det ligger stadigt i munnen.

Är han kollad i munen, så att det inte är något som gör ont?!

Kan vara värt att kolla upp annars, så att man vet.

Tack för alla svar :)
Han är kollad i munnen senast i oktober, blev då raspad för att han hade lite långa hörntänder, (tror det heter så även på hästar...) Sen är min medryttare veterinär och han har inga fysiska hinder iaf. I skogen så går det rätt fort, men han stannar när jag säger åt honom men i trav så blir det väldigt mycket framåt. Han får liksom inget mellanting såvida man inte sitter och håller i honom. När han longeras så lyssnar han jättebra på kommandon som "stanna, sakt av, trav, galopp" osv. Men det funkar inte på ryggen. Han drar inte i bettet eller är framtung. Jag har haft honom sen september-07, förra ägaren red med pessoa men när jag fick hem honom hade han spänningar i nacke och bakparti, troligtvis pga det. Det lite konstiga är att han lyssnar huuur bra som helst i galoppen! Han är också väldigt känslig för skänklarna, men jag har lärt mig hur jag ska sitta väldigt avslappnat så det inte klämmer, för då bär det av...
Får nog göra som Noffepoffe råder och prova sidepull.

du har ett varmblod va? har själv ett varmblod och de har ju en tendens att när de får stöd/du håller emot så springer de fortare för de är vana det sen travar tiden. rid med sätet istället och ah bara jämn kontakt med hästens mun fungerar bra på min häst, tar kanppt i tyglarna om han inte sticker elelr så, rider annars med stöd i tyglarna och jobbar emd sätet. Prova att rida lät saktare om ahn drar iväg de brukar då anpassa sej för det blir ju obekvämt när du kmr i otkat.
Är tänderna kollade så han inte har ont ??

Japp, det är ett varmblod. Han blev bara lite travtränad när han va 2-3 nånting, nu är han elva. Det är inte det att han springer fortare om man tar i honom, han vill bara inte lyssna. Har pratat med olika tränare och alla säger samma sak, gör förhållningar och släpp efter på en gång han lyssnar. Har gjort det sålänge han har vart under träning, (sen mitten av oktober ca) men det fungerar helt enkelt inte på honom. Som Einstein så fint uttryckte sig en gång i tiden: "Det finns inget säkrare tecken på galenskap än att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat varje gång".
Så är jag väldigt noga med att inte sitta och tjuvhålla i honom när han väl går bra. Men han tycks liksom glömma bort allt från en dag till en annan. Jag rider också väldigt varierat för att han inte ska bli uttråkad och därför vilja springa.

Sen vill jag helst inte byta till ett bett som har hävstångseffekt, med tanke på att han har fått problem av det förut, i nacken. Heller vill jag inte använda hjälptyglar, då jag anser att det är en billig genväg... Finns det ingen som råkar sitta på ett universalknep här på forumet? ;)

neä tkr inte heller starkare bett eller inspäningar är det rätta sättet, men om du läser mitt örsta inlägg så gav jag förslag på hur jag brukade göra, rida med sätet och rida lätt saktare i traven. provat bettlöst ? är tänderna kollade ?

haha oj förlåt, jag missade det!! men de ska jag absolut prova, det låter vettigt och som om det skulle funka. Tänderna är kollade, ingen fara på taket där! Tack för tipset :)

Kollad i munnen ja, för LÄNGESEN! Man bör kolla en häst i munnen två gånger per år. Så dags och kolla igen säger jag.

Nej, jag menade att han blev raspad i oktober... min medryttare kollar igenom honom lite då och då och skulle det vara fel på honom så skulle hon se det.

Som Einstein så fint uttryckte sig en gång i tiden: "Det finns inget säkrare tecken på galenskap än att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat varje gång".:D:D
Det var tänkvärt! Jag är nog lite trögfattad och försöker ofta samma sak flera gånger innan jag inser att det faktiskt inte kommer att fungera den tionde gången heller. :)

Om din häst inte lyssnar på dina tygeltag så får du gå tillbaka i träningen, kanske ända till grunderna och lära honom att följa tygeln. Många hästar blir lite avtrubbade både för skänklar och tygeltag och behöver fräscha upp/förnya grunderna.

Jag håller med föregående,går tillbaka till grunderna, start stopp osv.

Börja från skritt-halt-skritt, strunt i formen, bara att den stannar för ditt säte och lätt tygeltag (målet är enbart sätet men det kommer sen) Den ska direkt svara framåt och göra halt. Gör det många gånger. Lär dej Kyras ABC, att rida på en fyrkant och vända osv, få hästen att lyssna och följa tygeln.

Det spelar ingen roll med bett det är grundridningen som saknas och du måste backa.

Du säger själv att du gör detta, cirka 20 min? Du kan rida skritt-trav-skritt-halt-skritt osv i stort sett ett helt pass (fast kanske inte ett så långt pass eftersom det blir jobbigt för hästen)
Och om du tappar så gå tilllbaka. Det svåra är att vara konsekvent.:idea: Du kan lära den orden om du vill förstärka, säga "halt"-"skritt" "trav" osv. Det tycker jag är väldigt bra.

Du måste jobba med detta hela tiden återkommande. Att inleda ett pass så är bra på vilken häst som helst i stort sett. Grunderna är aldrig fel.

Du rider väl en travare och då har du ännu mycket mer av grundjobb att göra än på en ridhäst. Mycket mycket grunder under mkt lång tid. Vi pratar år. OM du vill vara seriös i utbildnngen av den.

Precis som du skriver kan det mycket väl handla om ett kommunikationsproblem. Men det kan likaväl bero på en mängd saker, ja du vet säkert redan själv hur lång listan kan bli... fel utrustning, ledproblem, sned ryttare... allt mellan himmel och häst.:crazy: Har sett att en del andra skrivit att man inte bör byta till starkare bett. Det är en sakfråga - vad är starkare ebtt för DIN häst? Kanske trivs h*n mycket bättre på ett bett som de flesta anser "skarpa". Min häst, som exempel, gick stor del av sitt liv på tränsbett. Detta ledde till kommunikationssvårigheter då mycket få ryttare faktiskt kan rida på detta generellt komplicerade bett. Det blev brister i kommunikationen. Nu när jag ser tillbaka, och provar ett tränsbett, märker jag hur svårt det är att faktiskt ge rätt signaler. Och hur mycket han ogillar dem. Rider numera enbart på bettlöst varierat med stångbett av olika slag, främst de med fast skänkel och ledad port. Detta hör kanske inte till historien så att säga, men det är det han verkar trivas bäst på, både munmässigt och tyckesmässigt:crazy: En idé är att prova en mängder med bett och bettlösa alternativ, eventeullt kolla upp eventuella skador, belastningar osv. Kan alltid ta kontakt med massör, kiropraktor eller likn;)

rekommenderar att du använder olika bett jag byter bett var 3 dag da min dam e k´lika i sin mun rider dels pa hackamore fungerar utmärkt men kolla munnen pa din häst

flashlight: Det är grunderna vi håller på med, och kommer hålla på med många år framöver, så det är inte direkt att vi måste backa, vi har inte gått något steg framåt bara, just pga det här... Får väl fortsätta som jag har gjort, det du beskrev, och se om det ger någon utdelning i framtiden.

Meinbein: Låter snart vettigt att byta bett då det verkligen inte har hänt nånting på ett år. Ska prova alla jag kommer över! För övrigt blir han masserad en gång i månaden och han har inga större spänningar och dom små och få han har ska inte påverka ridningen.

Åh, usch, det är så frustrerande! Allt annat fattar han på en gång, han har inga problem alls med att lära sig saker, men det här med munnen fungerar bara inte. :mad:

flashlight: Det är grunderna vi håller på med, och kommer hålla på med många år framöver, så det är inte direkt att vi måste backa, vi har inte gått något steg framåt bara, just pga det här... Får väl fortsätta som jag har gjort, det du beskrev, och se om det ger någon utdelning i framtiden.

Men lyssnar han om du använder din mage till att bromsa (börja från skritt till halt)? Tryck som på toa:o o framåt, liksom. Alltså strunta i handen helt då och få honom att sakta upp bara av sätet. Samt komma igång. Se sen om du kan göra halvhalter på det sättet i skritten, omväxlande med att verkligen göra en halt.

När du spänner magen så ska du först berömma om han alls ger något svar och saktar in på stegen.

Du får honom då att svara utan att du behöver använda bettet till halvhalter o avsaktningar. Det är fina hjälper så det krävs mycket tålamod innan han lyssnar, möjligen, men det verkar du ha. Sen får handen komma när han förstår de andra signalerna bättre.

Men du kan ju pröva tex tredelat bett eller rakt tränsbett för att se om han gillar det bättre. Tvådelat kan ju vara lite si och så hur dom gillar, jag har det inte längre på någon, utan rakt eller tredelat tränsbett.

Jag läste ditt inlägg igår och idag var jag ute och provade det! Det funkade inte alls med sadel på, men efter ett tag tog jag av den och barbacka gick det jättebra! Det blev dock inga halter utan att använda tyglarna, men han saktade ner på en gång iaf, på långa tyglar. (inte direkt halvhalter, men han lyssnade jättebra!!) :D läste någon annanstans att man kunde prova att trycka på manken men det gick inte alls.. Provade dock bara i skritt då han är på bete och inte rids så mycket nu.

Tack så jättemycket för tipset! Nu börjar jag se ljuset i tunneln... :banana:

Vad kul:D Ja det är nog bra utan sadel så blir det tydligare i början. Sen kommer han nog förstå med sadeln också. Det blir att du lite bromsar upp med rumpan (och magen mest kanske) och slipper i det läget bråka med munnen:idea: Du lär förhållningar för sätet istället på honom.

Du kan sätta din egen hand framför magen och prova att spänna ut magen framåt (som man trycker på toa:o )för att känna att du verkligen spänner de musklerna som du ska:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 255
Senast: Kraxa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar