"Hård" i munnen! Hjälpa?

Sv: "Hård" i munnen! Hjälpa?

Jag red en häst som var tung i handen, och då de bytte sadel, så blev det mycket bättre...
Tror det var så, att sadeln triggade några muskler som spänner halsen, osv vilket resulterade i att hästen blev framtung.

ja, det verkar som om det här är en del av lösningen! Jag hoppas jag spänner musklerna som man ska, men även om jag inte gör det så funkade det ju uppenbarligen iallafall :)
Fler tips är mycket välkomna :D

Nja mest att fortsätta förstärka att hästen svarar för sätet och samtidigt koppla ihop med liten förhållning i handen och berömma jättemycket när hästen svarar. Massor av beröm. Då kommer den att "förstå" bettet på ett annat sätt och acceptera det, tror jag. OCh därmed lyssna. Jag tror att den gärna lätt försvarar sej mot handen annars, och måste få ett nytt förtroende för handen.

Många övergångar för dessa hjälper, och bara mjukna i igångsättningarna och berömma där med:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 255
Senast: Kraxa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar