Hård i munnen för evigt?

finapina

Trådstartare
En tanke slog mig häromdagen. En häst som är hård i munnen, kan man få den att bli mjukare o känsligare igen på ngt vis i munnen? Typ att man rider på bettlöst en längre period. Eller hur funkar det eg?
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

Jag har hittills inte träffat på en häst som inte gått att få lyhörd för handen men det krävs ju att den inte tillåts att hålla i/bita fast/hänga i handen. Ofta har dessa hästar "handridits" och behöver läras om lite. Bettlöst har jag inte behövt ta till...

Tror det mest handlar om att väcka hästen så att den blir intresserad och motiverad till att kommunicera med ryttarens hjälper. Det är oerhört viktigt att svara hästen snabbt med eftergift så fort den ger det minsta lilla. Sin egen känslighet kan man arbeta upp om man själv vet med sig att man är stum i handen. T.ex. genom att fästa tyglar i en stolsrygg och sen balansera stolen på två ben enbart med tyglarna.
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

Den måste ridas bättre o inte dras i igen.
Bettlöst löser inte handen som varit problemet- snarare tvärtom.

Jag hade en sdn häst för många år sedan. Jag lånade ut den till hoppträning 1 g/ v o det tog nästan 1 v. att få den ridbar igen så till slut fick det vara nog med hoppning.
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

Man kan börja om med ett gummibett om man tycker det är obehagligt att rida bett löst, eller varva, det brukar fungera bra jag var tvungen att göra det på en av mina hästar som hade blivit otroligt hård i munnen efter tidigare ägares felridning, tog ca 2-3 månader sen var hon mjuk som hon skulle vara.
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

En häst som är lösgjord och mjuk i kroppen är också mjuk i munnen. Börja med att se över ridningen först och främst, att byta bett eller rida bettlöst löser inte ridproblem som antagligen finns där.
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

Hej, min nya häst är ganska 'okänslig' i munnen men det vill jag ändra på. Jag rider henne med ett vanligt tvådelat bett plus kapson. Dessutom tränar vi en hel del skolor från marken. Genom att få henne mer lösgjord och undvika att använda tränstygeln har jag fått henne betydligt mera uppmärksam och samarbetsvillig och hon lyssnar nu på små förhållningar i tränstygeln. Så visst går det. Vad som passar din häst får du väl klura ut....
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

Jag köpte en äldre häst (nu 20) som var hård i munnen o rejält framtung för två år sedan, på honom tog det tid, han har nog varit riden med handen ("framifårn" typ håll emot o sparka på) under en längre tid. Dels bytte jag till bettlöst, dels jobbade jag mängder från marken för att få honom att bära sig själv, bygga mer muskler på rätt ställe och jobba bakifrån och mer "rätt".
Jag tog hjälp av gogue i ridningen för att få bukt med det värsta, han var helt enkelt sjukt stark i början, men nu är han lätt fram och jobbar med bakdelen och framförallt mkt mer lyhörd överhuvudtaget, men det tog minst ett år att få honom dit jag ville.
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

Det går :)

Köpte mig en varmblodtravare hösten 2008 på 16 år som skulle bli min nya ridhäst. Han var verkligen stenhård i munnen så fick rida med pelham på han för annars gick det inte och få stopp på han under uteritterna. Men tiden gick och vi kom längre fram i ridningen och allt eftersom så kunde jag byta bett på han till ett mildare. Det tog sin tid men det två sista åren med han så kunde jag rida med vanligt tre-delat bett på uteritterna, både själv och med andra hästar och jag kände att jag hade kontrollen hela tiden på han :)

Fick tyvärr ta bort han i år, men vårt sista halvår ihop var nog det bäst. Vi hade verkligen hittat varandra och går inte en dag utan att jag tänker på han :)


Så visst går det att få en häst känslig i munnen igen men kan ta sin tid men ångrar inte en sekund av mina fyra år ihop med min finaste pålle <3
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

1. Kolla hästen inuti munnen av veterinär och rådgör med denna om vilket bett och storlek hästen ska ha

2. Börja rid för tränare!

En häst som är hård i munnen är oftast det för att ryttaren är hård i handen och ryttaren är oftast det för att den inte vet hur den ska använda sig av hela sin kropp i ridningen...

been there done that
 
Sv: Hård i munnen för evigt?

En häst som är lösgjord och mjuk i kroppen är också mjuk i munnen. Börja med att se över ridningen först och främst, att byta bett eller rida bettlöst löser inte ridproblem som antagligen finns där.

Håller med dig! Man får snarare börja bakifrån med att engagera bakkärran/den ärliga framåtbjudingen och sluta rida med enbart handen, då blir munnen mjuk och fin, man får dock räkna med att det tar tid och också ge det den tiden.

Säger som Seabaz: Been there, done that :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp