Hård i magen

_Skifting_

Trådstartare
Mitt 4,5åriga arabsto är väldigt hård i magen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra..

Har haft henne ca 3veckor och jag trodde det kunde bero på flytten, men det blir inte bättre.

Hon får 1kg hösilage 07.00
Ca5-6 kg hösilage i hagen vid 08.00 som hon delar med en arab till (hon är högst i rang, så äter mest, delat i högar dock).
Ca 1,5kg vid insläpp ca 16.00-17.00.
Och 3kg till natten vid 21.00.

Ts på hösilaget är 81, resten vet jag inte.

Utöver det så får hon drygt 1kg lusern hack delat på tre givor (krubbskrammel).

Pigg, glad, blank hårrem.
Något i överhull, dock inte synbart föf ögat, men lite för mycket över revbenen.
Ej inriden och således inte musklad eller i träning.
Dricker ordentligt och slickar på sin salt/mineral sten.

Hon får ta i för att bajsa och lortarna är som större nypotatis i storlek och (ja, detta låte konstigt) går att ta med händerna utan 'kladd' direkt det kommit ut.

Jag vill inte ge en massa kraftfoder då hon inte gör något och är ganska så 'på tårna' endå.
Vill inte att hon går upp i vikt iheller och vill inte minska givan med hösilage.

Finns det något jag kan ge som 'mjukar upp' utan en massa energi eller viktuppgång?

Sv: Hård i magen

Jag hade provat att ge någon dl linfrökaka. Det är inte särskilt mycket energi i 1 dl men är bra för krånglande magar åt båda hållen.

Det är ju inte så jättemånga kg ts hon får i grovfoder. Jag skulle tro att hon blir bättre i magen om hon får fler kg hösilage, faktiskt.
(Sen om hon blir tjockare är det ett annat problem).

Om du inte behöver ge lucernen för att få upp proteinet så skulle jag plocka bort det och ge några kg hö till. Sen skulle jag också ge till en början lite betfor med mycket vatten som "krubbskrammel".

svarar er alla.

Öka hösilagegivan görs succesivt snart.
Dom kommer få 5 kg till att dela på vid 13 tiden i hagen när nu vintern är på gång.
Är där inte massor med energi i betfor? Tänker på sockert...
Hon är duktigt laddad som det är och i med att inridning är på gång så vill jag ha henne på marken. ;)
Varför är alfalfan fel? (lusern hack)
Ett kg är ju i princip ingenting..
Öka högivan inne är lönlöst, hon bara trampar runt det och äter mindre om hon får mer.
Tyvärr kan jag inte ge större giva ute, mer än de 5-6kg i två högar på morgonen och snart 5kg på em, då min andra arab haft fång och är tjock redan. Vill inte dela på dom så dom går själv.
Kan dock lägga em givan i en hög bara, så äter nog Aisha mest..
Hur är det med olja och/eller loppfrö till hästar?
Jag tar det när jag är trög i magen, funkar det lika på dom?

Menar du verkligen att hon inte lyckas pilla i sig mer än 3 kg hö på 10 h? Jag skulle i så fall skaffa en haybar eller liknande om hon drar runt höet.

Avsköljd betfor har inte så hög energimängd eller sockermängd däremot är det bra för magen. Jag tyckte du skulle ta bort lucernen så du kunde ge mer strå eftersom du inte ville ge så mycket energi.

Olja är inte lämpligt om du vill hålla nere energin. Jag skulle möjligtvis ge loppfrö men jag tycker att betfor har likvärdig effekt.

tack för svar.

Hon drar inte runt det direkt, men äter sina 1,5-2kg på natten.
Resten lämnar hon och har antingen ignorerat det eller bajsat på det.
testat att lägga det i krubban och i balja, men samma där.
Hon äter bara den mängden. Kan ju inte tvinga henne direkt.. :p
Ligger det i balja så bajsar hon inte i det, men äter inte upp endå..
Tyckte då att lusernen ger iaf lite mer. Är ju endå grovfoderaktigt.
Extra proteinet gör inget då hon växer fortfarande och formar om sig nu i med att det blivit aktivering sen hon flyttade till mig.
Ska testa loppfrö och ursköljd betfor, men behåller nog lusernen ett tag till. Möjligt att hon äter mer hö om ett tag..
Ger alltid större giva om jag ser att hon ätit upp kvällen innan. :)

Hur mycket dricker hästen? Vattenkopp eller spann?

Har spann i boxen med egen slang.
Dricker alltid upp en spann (20l) mellan insläpp och kvällsfodring. Dricker oftast upp under natten och ca en halv innan utsläpp.
Fyller på 75l baljan ute som båda delar på varannan dag med ca 60l. Det brukar vara hälften kvar då ca, på två hästar i hagen.
Så det blir ca 40l/dygn + - lite sådär..
Är det som det ska?

Köp hönät och fyll upp för natten, då kan hästen äta utan att sprida ut, bajsa i det och har du tur blir det lite mer spännande. Går ju servera på marken också.

Kolla även in tråden om slowfeednät så får du kanske lite idéer angående utfodring i hagen.

Låter inte vansinnigt lite, men det är ju väldigt individuellt det där med hur mycket hästen ska dricka för att må bra.

Jag hade nog provat koka linfrö till kusen, för att se om en veckas tillskott kan göra någon skillnad.

Jag hade också provat att koka linfrö och röra ner linfröslemmet i en rejäl klutt betfor.

Tack alla för att ni hjälper mig. :)

Linfrö, hur mycke ska hon ha?
Hur bereder man det?
Kan man koka upp för några dagar i förväg?
Aldrig gett linfrö, så vet inte alls hur man ska göra med det...

För att inte förgifta hästen (vätecyanid) måste linfrön kokas.

Jag brukar koka för några dagar i förväg, och sedan ger jag en klatt i krubban. Blir väl kanske några dl/måltid skulle jag tro. Höftar med vatten och linfrö, det beror på hur kladdigt man vill ha det (blir gele).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 703
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar