_Skifting_
Trådstartare
Mitt 4,5åriga arabsto är väldigt hård i magen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra..
Har haft henne ca 3veckor och jag trodde det kunde bero på flytten, men det blir inte bättre.
Hon får 1kg hösilage 07.00
Ca5-6 kg hösilage i hagen vid 08.00 som hon delar med en arab till (hon är högst i rang, så äter mest, delat i högar dock).
Ca 1,5kg vid insläpp ca 16.00-17.00.
Och 3kg till natten vid 21.00.
Ts på hösilaget är 81, resten vet jag inte.
Utöver det så får hon drygt 1kg lusern hack delat på tre givor (krubbskrammel).
Pigg, glad, blank hårrem.
Något i överhull, dock inte synbart föf ögat, men lite för mycket över revbenen.
Ej inriden och således inte musklad eller i träning.
Dricker ordentligt och slickar på sin salt/mineral sten.
Hon får ta i för att bajsa och lortarna är som större nypotatis i storlek och (ja, detta låte konstigt) går att ta med händerna utan 'kladd' direkt det kommit ut.
Jag vill inte ge en massa kraftfoder då hon inte gör något och är ganska så 'på tårna' endå.
Vill inte att hon går upp i vikt iheller och vill inte minska givan med hösilage.
Finns det något jag kan ge som 'mjukar upp' utan en massa energi eller viktuppgång?
Har haft henne ca 3veckor och jag trodde det kunde bero på flytten, men det blir inte bättre.
Hon får 1kg hösilage 07.00
Ca5-6 kg hösilage i hagen vid 08.00 som hon delar med en arab till (hon är högst i rang, så äter mest, delat i högar dock).
Ca 1,5kg vid insläpp ca 16.00-17.00.
Och 3kg till natten vid 21.00.
Ts på hösilaget är 81, resten vet jag inte.
Utöver det så får hon drygt 1kg lusern hack delat på tre givor (krubbskrammel).
Pigg, glad, blank hårrem.
Något i överhull, dock inte synbart föf ögat, men lite för mycket över revbenen.
Ej inriden och således inte musklad eller i träning.
Dricker ordentligt och slickar på sin salt/mineral sten.
Hon får ta i för att bajsa och lortarna är som större nypotatis i storlek och (ja, detta låte konstigt) går att ta med händerna utan 'kladd' direkt det kommit ut.
Jag vill inte ge en massa kraftfoder då hon inte gör något och är ganska så 'på tårna' endå.
Vill inte att hon går upp i vikt iheller och vill inte minska givan med hösilage.
Finns det något jag kan ge som 'mjukar upp' utan en massa energi eller viktuppgång?