Hård hand = hård mun...

Terja

Trådstartare
Jag känner att jag är aldeles hår di min hand när jag rider. Vet inte varför jag är det men jag försöker verkligen att låta bli att bli så hård. Nu har jag kommit på att om jag rider med lite längre tyglar än vanligt så blir jag mjukare i handen. Tycker ni det är fel att rida så? Känns som att när jag väl får till ridningen som jag vill så kommer jag korta tyglarna och förhoppningsvis så handen fortfarande mjuk.
Vad tror ni?

Har någon annan något tips? Rider för tränare men det hjälper ju inte min hand mer än för stunden... :( när jag rider själv så blir jag stel och stum i handen. Kan kanske bero på att jag helt enkelt suger på att rida! :confused:

Sv: Hård hand = hård mun...

läng tygeln litegranna och låt hästen jobba så istället då? eller vill din tränare att du ska korta tyglarna då?
när du rider själv så rid med lite längre tyglar..

Min tränare vill att jag ska ha kortare tyglar när jag rider för henne men jag rider alltid med lite längre själv. Känns bäst så. Men är jag ute och cyklar om jag gör det? Blir det fel effekt för hästen?

ett tips är att du emellanåt rider med tygeln mellan tumme och pekfinger (alltså bara mellan tumme och pekfinger, inte genom handen). Det kan vara ett sätt att bryta en ond cirkel med att hålla för hårt, utan att för den skull ge hästen för stor ram.

Man håller som vanligt men tar bort ring och långfingret alltså? Fingertoppskänsla kanske! ;)

Ska prova detta nästa gång, tack för tipset!

Det är väl inget fel med det. Jag rider jämt med långa tyglar, och hästarna går mycket bättre då tycker jag. Det är ju super om du tycker att det fungerar bra! Dessutom tvingar man sig själv att använda sits/röst mer då, och då blir hästen lydigare anser jag :)

Alazan skrev:
Det är väl inget fel med det. Jag rider jämt med långa tyglar, och hästarna går mycket bättre då tycker jag. Det är ju super om du tycker att det fungerar bra! Dessutom tvingar man sig själv att använda sits/röst mer då, och då blir hästen lydigare anser jag :)
jag med :d

Hej!
Jag har samma problem med min häst. Det går inte att ha korta tyglar på honom utan att han blir hård i munnen. Jag har därför alltid lite längre tyglar på honom och får då mjuk kontakt. Jag tror att vissa hästar hittar sin trivsel form i en lite längre och lägre form. Min häst har fina ryggmuskler så det är ju inget negativt med längre tyglar så länge man fortfarande kan samla hästen.

MVH Sanna

Ibland kan jag känna att han rusar på mer och då känns som att jag har bättre kontroll när mina tyglar har en mjukare kontakt med hans mun. Har jag längre tyglar så känns det som att jag får tänka mer på allting jag gör istället för att bara bromsa med händerna.

Ska försöka lägga in en film där jag rider så ni kanske kan säga vad ni tycker. (ska bara filma först... ;) )

Gardrut skrev:
Man håller som vanligt men tar bort ring och långfingret alltså? Fingertoppskänsla kanske! ;)

Ska prova detta nästa gång, tack för tipset!

Nej, lägg bara tygeln mellan tummen och pekfingret.

Ett gammalt sätt att öva upp sin känslighet är att fästa en tygel på en stolsrygg och sen balansera stolen på två ben med endast tygelstöd...kanske värt att prova;)

Jag och min häst är ganska hårda (hand och mun). Men de senaste veckorna har jag verkligen anstränkgt mig SUPER på att behandla hennes mun väl! När jag kortar tyglarna låtsas jag att det är det ömtåligaste som finns (tyglarna och hennes mun) och då är jag även avslappnad i armarna och handen eftersom jag inte behöver hålla hårt i tygeln (då hon annars har en förmåga att vilja bli buren). Hon är jättekänslig helt plötsligt :) :crazy: och söker sig fram ner utan att dra :banana: !!
Vet inte om det är en bra grej på din häst. Men det har verkligen fungerat på min, och när jag är så mjuk så går det även att korta tygeln ganska mkt.

har fått tips om att räta upp bäckenet mer för att få mer stöd där samt hålla handen väldigt långt fram - handleden ovanfäör början på manken. Då måste man helt enkelt slappna av eftersom man inte kan använda musklerna på framsidan av armarna på samma sätt.

använd benen mycket också samt korrigera tidigt och ganska skarpt omo hästen inte lyssnar på förhållningarna. Det är bättre med snabb, kraftig förhållning än segdra hela tiden.

Jag red med lång tygel förut och trodde jag var mjuk i handen. Böt instruktör till en som ville att jag skulle ha väldigt, väldigt korta tyglar vilket gjrode att jag blev hård i handen eftersom jag var ovan vid det. För mig kändes det som att bära hela hästens huvud i handen när jag red med korta tyglar.

Nu har jag bytt till en ny instruktör som tjatar järnet om att jag ska hålla handen STILLA! Allt jag får göra är att krama tygeln, men handen ska inte rubbas från sin position vid tygeltaget. Axeln och armen ska dock vara avslappnad och följsam. Förut rörde jag alltid handen bakåt eller utåt när jag tog ett tygeltag, vilket blir en väldigt stor hjälp. Nu kramar jag bara handen, och om det behövs så tar jag t.ex. ledande tygeltag med innerhanden.

Vad betyder egentligen begreppet mjuk hand? Att ha förmågan att ge eftergift? Att ta snabba tygeltag? Att ta små osynliga tygeltag? Att reglera tygeltagen efter vad som händer i munnen? Om man rider med lång tygel, vad blir då skilnaden mellan tag och eftergift? Blir tygeltagen snabba när tygeln är lång? Blir de små och osynliga? Kan man känna vad som händer i munnen?

Har läst detta i en bok, det är ett ganska bra sätt att tänka på, så här stod det: Tänk dig att tyglarna är fågelungar, klämmer och drar du för mycket i tyglarna så kommer du klämma ihjäl fågel ungarna, det vill du väl ändå inte? Så försök rida utan att klämma ihjäl fågelungarna

Jag tycker iallafall att det är ett bra sätt att tänka på, men jag tycker inte att det är fel att rida på långa tyglar om du lätt blir hård i handen på korta tyglar, vill bara påpeka att det inte betyder att du är dålig på att rida, utan att du kanske bara är lite spänd

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat