villagegirl
Trådstartare
Min medryttarhäst har nu, efter att gräset har kommit, fått lite gallor runt om, de är mjuka och försvinner efter att man har ridit. Men för ungefär en vecka sen så hade han en stor hård galla på utsidan av höger bak. Han är stel i vänster sidan och spänner gärna emot i nackmuskeln (på vänster sida) när man rider, innan har blir lösgjord. Tidigare i våras så var han varm i vänster fram och markerade lite, det är dock helt borta nu.
Det jag undrar är; kan gallan i höger bak ha nånting att göra med snedheten i kroppen? Att han spänner emot vänstersidan av nacken osv..
Han störs inte av gallan, den är inte varm och det märks inget när man rider/arbetar honom. Just nu så linimentar vi (inte alltid) och lindar båda bak över natten, tycker att gallan har blivit lite mindre, men fortfarande hård. Är det nån som har nåt tips på hur vi ska få bort den helt? Och vad den beror på?
Det jag undrar är; kan gallan i höger bak ha nånting att göra med snedheten i kroppen? Att han spänner emot vänstersidan av nacken osv..
Han störs inte av gallan, den är inte varm och det märks inget när man rider/arbetar honom. Just nu så linimentar vi (inte alltid) och lindar båda bak över natten, tycker att gallan har blivit lite mindre, men fortfarande hård. Är det nån som har nåt tips på hur vi ska få bort den helt? Och vad den beror på?