håranalys

Messy

Trådstartare
någon som har gjort det på sin häst?

min äter upp halva stallet, tänkte kolla om det var någon brist....

finns det något man kan ge dem för å få ökad matlust (dålig på stråfodret)....

Sv: håranalys

Sök i tidigare trådar. Finns en del i ämnet här på Buke, men...motståndarna är många:crazy:

Jag gjorde det för en massa år sedan (innan fiaskot de visade på tv) men fick inte veta något som jag inte kunnat få reda på med ett blodprov. Förutom då att h*n sa att hästen var lycklig nu som inte var kvar på galoppen osv........

men jag menar inte hästviskar-anna telander ;) hehe...

jag menar analys på typ lab...

berätta mer om tv-fiaskot tack!! :)

Brist på sysselsättning? Fast många hästar tycker bara att trä är himla gott att knapra på.... Häng in lite färska trägrenar med barken och annat gott kvar på så kanske väggarna får vara ifred.

Jag tror att svaret finns att söka i hästen närmiljö. Oftast brukar det vara i ens närhet som problemet ligger. Hur ser era rutiner ut i stallet ? Får hästen tillräckligt med grovfoder resp sysselsättning ?

hon har en gren ,hade två, men de duger/dög inte... ska försöka hitta gran, tror det e godare

åke: hon är avmaskad... funderar på träckprov däremot!!! hon fick det starkaste (recept) equimax? sist... å hon har ökat i vikt (var spinko förut) så det BORDE väl inte vara tecken på mask?

hon är krubbitare å sådär... men nu gnager hon på nya ställen varje dag... :(

är inte hårspray gifitgt?

Hårspray??:eek: Har något föreslagit det eller? Har du testat krubbnix då? Hur länge är hästen ute? Rids den kontinuerligt? Får den fri tillgång på hö? Står den på halm eller spån? Finns det någon möjlighet att ge hästen möjlighet till mer utevistelse eller tom vara utegångshäst med tillgång till boxen? Någon slags stressreaktion verkar det ju vara. Tuggar han i sig stolparna i hagen också?

men jag menar inte hästviskar-anna telander ;) hehe...

jag menar analys på typ lab...

berätta mer om tv-fiaskot tack!! :)

Man hade användt en uppstoppad häst, någon kung från 17-1800-talet som använde hästen. Denna tog man tagel ifrån och skickade in, resultet blev någon form av mineralbrist.:crazy:

Hästar brukar gilla asp bäst, så hugg ner några såna till hästen att gnaga på istället för inredningen! :)
Om hästar har mineralbrist äter de inte trä, utan torv om de står på det, eller jord/sand i hagen.

Vad har du för typ av strådoder? Hö/Hösilage. Många hästar fördrar faktiskt silage framför hö ofta.
personligen skulle jag först å främst kolla på syssellsättningen och ute tiderna i första hand. Dock gäller detta ej jämt. Tillexempel så när jag hade min ponny och fick byta box i stallet så gick hon från att knappt gnagga på inredningen till å käka upp en hel drös varje natt. Samma häst som stog bredvid tillochmed bara det att dom boxarna var nybygda så det var färskt trä i boxarna. Båda två gnagde som tokar. Så häng in färskt trä å försök få till lite fler utetimmar så blir det nog bra sak du se.

Analys kan du ju oxå köra om inte annat så för skojs skull :)

Hårspray??:eek: Har något föreslagit det eller? Har du testat krubbnix då? Hur länge är hästen ute? Rids den kontinuerligt? Får den fri tillgång på hö? Står den på halm eller spån? Finns det någon möjlighet att ge hästen möjlighet till mer utevistelse eller tom vara utegångshäst med tillgång till boxen? Någon slags stressreaktion verkar det ju vara. Tuggar han i sig stolparna i hagen också?

ja det var någon som föreslog det :)

har på klet, men hon hittar nya ställen, biter på en platt vägg...

ute ca 11h med 2-3 kompisar

rids 30-50 min, mest skritt pga låååång "skada"... muskelproblem, har börjat trava 5-10min nu...

fri tillgång på hö (horse hage) hela natten...

står tyvärr på torv, halm förut men då bet hon oxå...

hon skulle inte klara sig på lösdrift...
tillgång till boxen finns inte möjlighet till, men det hade absolut varit bra!!!
hon ger sig på stolpen ja!!!!

man trodde man hade gjort allt typ :crazy: ;)

Man hade användt en uppstoppad häst, någon kung från 17-1800-talet som använde hästen. Denna tog man tagel ifrån och skickade in, resultet blev någon form av mineralbrist.:crazy:

hehe då var det det programmet jag såg!!!

men jag tror som sagt var att den analysen jag blev tipsad om utförs på labb :)

men tv-programmet var sjukt kul, det var ju filmat på Angarn (där min häst kommer ifrån) :)

Hästar brukar gilla asp bäst, så hugg ner några såna till hästen att gnaga på istället för inredningen! :)
Om hästar har mineralbrist äter de inte trä, utan torv om de står på det, eller jord/sand i hagen.

ah bra å veta!!! då har hon ingen brist iaf :)
hon får så mkt mat å så mkt fullfoder + chevinal så har hon brist skulle det vara väldans konstigt!!!

undra sa flundra om asp växer i "skogen"... det är lite sankt, så med lite tur!!! ska fråga stallägaren, jag får iaf hugga ner! :)

hon får hö ute å horsehage ute...
förra året ÄLSKADE hon hösilage, å åtet innan fick hon inte pga magen... å då suktade hon efter kamratens..
men i år föredrar hon hö, säkert bara för att jag körde till enköping å köpte det "finaste" HH... å för att det står 600kg HH i min transpoirt som jag inte får ut!!! hehee :rofl:
hon bah : YES mission completed ;) slipper åka på ett bra tag, speciellt om hon inte äter upp skiten ;)

Det var tom ÄNNU värre, hon påstod att hästen fått penicillin behandlingar. Bara det att när den hästen levde så var penicillinet inte upptäckt än..............

Tänkte bara säga att anledingen till att håranalys inte är tillförlitligt är att hår är dött och endast kan visa vad kroppen inehöll /behövde när det växte ut.(om ens det) Alltså att hästen hade någonmineralbrist för nån månad/år sen och inte hur den mår i dag. Vill man veta hur hästen mår just nu tar man ett blodprov hoss vetrinären.

Sen var det väl så med att ridsport hade skickat i tre olika prov från samma häst (som hade färg skiftningar i manen) och fick då tre totalt olika svar och olika naturpreparat att behandla de "tre" hästarnas olka åkommor. :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix