M

mannis

ni några tips om en westernsadel som kan tänkas passa på en väldigt kortryggad och bred islandshäst. Jag vill ha en westernsadel som jag kan ha när jag rider i skogen med.
Kan och vet absolut ingenting om dessa sadlar :confused: så alla tips och råd är välkomna.
Tack på förhand.
M vH M

Om du tar kontakt med en som säljer sadlar kan dom hjäpa dig.... Det finns sadlar för hästar med kort och bred rygg!!!

Det tänkte jag göra i början av nästa år men ville ha lite tips på vad som tänkas kan passa. Vilka märken det finns som är att rekomendera, de som ej är för tunga, vilka bomvidder det finns som tillhör de bredaste.
Och framför allt vad ska man tänka på när man köper en westernsadel förutom att den ska passa hästen i först hand ??
M vH M

okej..jag kan tipsa om en sadel som jag har. märket är CC ( duble c). tror det heter så..kanske nåt mer också. men iaf, det är ett bra märke. dessvärre dyrt, men gör inte misstaget att köpa en billig dåligare bara för att du bara ska rida i skogen. en bra märkessadel håller länge och du får tillbaka pengarna om du skulle vilja sälja den sen.
min häst har väldigt kort rygg och ganska biffig, jag har nog näst största bomvidden( de är numrerade i siffror så jag kommer inte ihåg vilken) . den passar iaf perfekt och den är go att sitta i. såklart finns det olika modeller beroende på vad man vill rida.
jag skulle tipsa dig att ta kontakt med någon som säljer riktiga westernsadlar eller vet mycket. kolla på annonsidorna, prova många olika sadlar.
för att den passar ska det vara plats mellan sista revbenet och sadeln ( den får inte ligga bakom revbenet alltså ) och du ska kunna glida med handen under sadeln framme ned längs bogen utan att känna på motstånd. dessutom ska det vara lagon med luft mellan sadeln och manken...
lycka till

Hector finns i en speciell islandsvariant har jag för mig. Och den går ju att få med horn. Montsegur finns ju oxå.

Annars då kontakta en duktig sadelutprovare. De flesta större butiker kan nog hjälpa till med det. Iaf kan man som ett första steg göra en ryggprofil och skicka till butiken, om man har långt att åka.

Hej! ett litet till tipps att prova för att man ska veta om sadeln sitter bra är att lägga ett vitt lakan under och sen longera hästen så den blir svettig, är det gämt med svett under ska den sitta bra är det fläckvis med svett så är den trång och kan trycka nånstans , den kan även vara förstor då så att den ligger ner mer på manken och ger tryck.
Dakota close contact reining är väldigt bra för hästar med kort rygg om man vill ha "vanlig" skurning på sadeln för den är kort och passar bra på ex araber och hästar med kortare rygg. sen finns ju storleckarna "semi quarter" "gurterbom" och Full quarterbom. det är väl de strl som är vanligast. men prova dig fram och ta gärna hjälp av någon kunnig så inte hästern får ont, och kom ihåg det är bättre att köpa en dyrare sadel som man får tillbaka en stor del av pengarna än att köpa en billig som hästen tar skada av och inte är värd nått efter några år. Många säger att man bör inte gå under 10.000 kr när man köper en westernsadel (ny pris).Men man kan ju få en bra sadel för under 10.000 som är begagnad men som har varit dyrare. Lycka till med sadelköpet / Emelyne :)

Det finns semi Quarter,Full Quarter och Extra Full Quarter på bomvidd...
Men jag skulle tro att det räcker med en full Quarter även kallad Quarter bom vi har en häst hemma som drar extra full quarter och hon e som en Nordsvensk över ryggen....

Hej
Jag har mätt henne (hästen) över manken i grader och då är hon 108 grader, hon är som en ladugårdsport över ryggen :o
Jag har hittat en som verkar intressant och har mailat de som har den hemsidan men tyvärr har de inte svarat, det är en CC Doubble C, tror jag den hette. Den såg väldigt kort ut.
M vH Mannis

Vi har en sådan sadel på en utav våra hästar och hon e bred.... Så det skall nog kunna gå! Men dom är inte jätte korta,det finns de som är kortare...de kanske e snäppet kortare än andra men inte så värst mycke...

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka