okej..jag kan tipsa om en sadel som jag har. märket är CC ( duble c). tror det heter så..kanske nåt mer också. men iaf, det är ett bra märke. dessvärre dyrt, men gör inte misstaget att köpa en billig dåligare bara för att du bara ska rida i skogen. en bra märkessadel håller länge och du får tillbaka pengarna om du skulle vilja sälja den sen.
min häst har väldigt kort rygg och ganska biffig, jag har nog näst största bomvidden( de är numrerade i siffror så jag kommer inte ihåg vilken) . den passar iaf perfekt och den är go att sitta i. såklart finns det olika modeller beroende på vad man vill rida.
jag skulle tipsa dig att ta kontakt med någon som säljer riktiga westernsadlar eller vet mycket. kolla på annonsidorna, prova många olika sadlar.
för att den passar ska det vara plats mellan sista revbenet och sadeln ( den får inte ligga bakom revbenet alltså ) och du ska kunna glida med handen under sadeln framme ned längs bogen utan att känna på motstånd. dessutom ska det vara lagon med luft mellan sadeln och manken...
lycka till