Har vi några rättsliga fördelar?

MissOnly

Trådstartare
Min vän har råkat ut för ett enormt stort problem och jag behöver lite råd från er kloka bukare.

En god vän till mig, 23 år, bor hemma hos sin mamma. Hon köpte sig en omplaceringshund för 4000 kr och hade ett "avtal" med sin mamma att hon skulle ha hunden på vardagarna och mamman skulle ha hunden på helgerna. Det blev nåt strul mellan dom två, och för att göra en lång historia kort så gav mamman bort hunden. Hon gav alltså bort den gratis utan att diskutera detta med min vän, som var den som köpt hunden. Jag tror inte att några papper skrevs vid någon av affärerna.

Hur ska vi gå vidare? Vi har först och främst försökt få tag på hon som fick hunden utan resultat hittils, men vad gör man?

Sv: Har vi några rättsliga fördelar?

Finns inte ens något köpekontrakt eller kvitto? Om inte är det nog väldigt svårt att bevisa någonting alls. Frågar man jordbruksverket är ett köpekontrakt enda ägarbesviset som inte går att bestrida om jag inte minns fel!
Möjligtvis om man kan gå tillbaks till den som din vän köpte hunden av, om denne har någon köpekontrakt från när den köpte hunden.

Det finns inga kvitton eller dylikt. Min vän köpte hunden av uppfödaren efter att hon fått tillbaka den en gång. Hur ser det ut om man gjort ägarbyte hos jordbruksverket? Behöver man underskrift från båda parter för att göra det? Vet inte hur det funkar där eftersom jag haft kontrakt när jag köpt mina hundar.

Vem som står som ägare i hundregistret spelar ingen roll, det är inte juridiskt hållbart. Det krävs ett kvitto på köpet för att bevisa ägarskap.

Så om det här skulle gå till rätten borde det rimligtvis vara uppfödaren som är "giltig ägare"?

Om uppfödaren och din vän lämnar samstämmiga uppgifter om att hunden är överlåten till din vän, så tror jag att vännen har chans att vinna en ev. ägandetvist. Men jag gissar bara.

Det finns inga kvitton eller dylikt. Min vän köpte hunden av uppfödaren efter att hon fått tillbaka den en gång. Hur ser det ut om man gjort ägarbyte hos jordbruksverket? Behöver man underskrift från båda parter för att göra det? Vet inte hur det funkar där eftersom jag haft kontrakt när jag köpt mina hundar.

Ja man behöver underskrifter från både säljare och köpare.
Men som någon sa, detta gäller inte som ägarbevis..

Men ett underskrivet ägarbyte måste väl rimligtvis gälla lika mycket som ett köpeavtal som bevis att ägarrätten gått över? Det är ju ett dokument undertecknat av båda parter, måste vara svårt att hävda att man inte överlåtit sin få hund efter att ha skrivit på ett sådant dokument. Finns detta från uppfödaren borde det vara klart att uppfödaren inte är ägare längre.

Däremot kan jag hålla med om att ett köpeavtal, där den som står som ägare sålt hunden, gäller även om inte ägarbyte gjorts.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka