Har vi blivit galna?

Sv: Har vi blivit galna?

Jag såg en annons i somras på en ponny som var född 2008. På bilden hoppade dom den, uppsuttet... :eek:

Kan inte någon pm:a mej vilket stall ni pratar om? alla verkar veta vilket det är. jag letar häst och det här är inte någon säljare jag vill handla med!

Fast idag råder det ju ett helt annat tänk ang. sen vs tidig utbildning. Tidig belastning av skelett, leder och ligament påverkar hur starka dessa blir. Däremot kan jag instämma i att uppsutten hoppning på en tvååring är väl tidigt. Jag tycker som du att hösten som treåring är ganska lagom att börja.

Att löshoppa 140 känns kanske också sisådär men om hästen gör det med lätthet så tror jag knappast det skadar. Hästen ska ju gå treårs till våren och är antagligen väl förberedd. Men att höja såpass mkt gör man tidigast precis innan vintervilan som 2 ½-åring och endast en gång. Kan hästen hoppa 140 med lätthet som 2½-åring så kan den det som treåring också = inget som behöver tränas.

Problemet är inte huruvida vi rider in och utbildar tidigt eller sent utan oförmågan att se till individen samt unghästhanteringen från allra första början. Unghästar ska växa upp i flock i stora kuperade hagar, gärna på lösdrift. Gärna fri tillgång på bra hö/silage och uppbindning varje dag för visitering/hantering/kraftfoder och mineraler.
Hästarna ska lämnas ifred i flocken mellan varje steg i utbildningen (t.ex. lyfta ben, leda och ta på grimma som föl, därefter vara i fred. Vänjas vid träns, bett och gjord som 1½-åring och kanske testa på lite longering/tömkörning sedan vila. Ev. inkörning som tvååring, sedan vila. o.s.v) Men glöm inte att alla hästar är individer. Våga avvika från mallen ibland och låt varje utbildningssteg ta den tid det tar. Och hoppa inte över vilan för att du är sen. Att gå fortare fram kanske man ska vara försiktig med men det kan man såklart om hästen med lätthet utför det som begärs och är positiv till arbete. Men då är det viktigt att veta vad man sysslar med samt få andras åsikter (tränare, uppfödare, annan mer kunnig) så att man inte går FÖR fort fram.

Idag är vi i mitt tycke antingen för tidiga eller försena. Vi följer en utvecklingsstege där allt har en förutbestämd tidsåtgång och ska ske på ett visst sätt vid en viss ålder. Vill vi visa oss kunniga nog att bryta den cirkeln sker just sådant här; man hoppar med en tvååring eller "samlar" galoppen på en treåring eller något annat som kanske egentligen inte passar hästens utbildningsnivå och styrka.

Tillägger att vi tenderar att antingen överhantera våra hästar när de är unga så att de blir sånär som på odrägliga och tappar respekten för människan eller inte hantera dem alls så att de saknar förtroende. Det senare är dock i så fall bättre eftersom det är lättare att åtgärda och ger mer sympatiska hästar.

Rid hästarna som om de vore fälttävlanshästar allihopa! Ut och konditionsträna i skogen, hoppa och rid dressyr, intervallträna och skritta på lång tygel. Innan hästen har kondis och styrka kan den varken hoppa eller gå några skolor.

Mvh JV

Senast ändrad:

Den här mallen du pratar om du tycker jag väcker en intressant fråga som jag funderat mycket på. Treårstestet tycker jag borde ligga på hösten, som det är nu får folk stressa fram många hästar, för sysslar du med försäljning är det mer eller mindre ett måste att ha visat hästen på treårs. Det ger ett snedvridet upplägg. På kvalitéts tycker jag också att man ser massor av hästar som inte är redo för uppgiften, men jag förstår som sagt säljarna, vill man sälja bra hästar för så mycket pengar som möjligt blir det ett krav att visa. Som privatperson har man en helt annan möjlighet, jag tror att man ofta vinner på att strunta i bedömningarna, det vinner man på i längden. Precis som du säger tycker även jag att man borde följa ett upplägg som passar individen istället för marknaden.

Visst har du rätt i det, men jag skulle ändå anse att gå i ridhus på böjt spår i tungt underlag eller hoppa 1,40 sliter. Mitt jobb är att förbereda hästen på det jobbet genom att träna muskler, senor etc för den uppgiften senare i livet. När jag rider min häst en träning på 1,30 tror jag att det sliter, men nu är ju min häst förberedd för den uppgiften så kroppen återhämtar sig och det blir ingen skada.
Jag styrketränar själv, och man ska vara medveten om att vad som händer när jag lyfter vikter är att jag i princip sliter sönder muskeln. De förutsättningar mina muskler behöver för att klara av den ansträngningen är god förberedelse (dvs jag lyfter inte tyngre än mina muskler klarar av), de är uppvärmda, min kropp får i sig rejält med proteiner direkt efter träningen och får, kanske framför allt, VILA! Jag skulle våga påstå att muskeluppbyggnaden går till på samma sätt hos en människa som hos en häst. Sen "pumpar" man ju inte hästen som man gör med en människa, utan tränar ju mer en uthållighet, men som sagt, en tuff träning för min häst sliter "sönder" muskeln, men den har alla förutsättnningar för att repareras på några timmars vila.

Meningen med hela mitt inlägg är att en tioårig häst i full kondition som blivit tränad för uppgiften inte tar någon skada av att hoppa eller gå på tungt underlag nån gång i veckan, men en tvååring är inte alls redo för den uppgiften.

Jag tror inte alls att våra grundåsikter skiljer sig, jag tror att i slutändan tänker vi precis likadant, vi sätter bara olika ord på det. :)
Vi tänker precis likadant. Min poäng med föregående inlägg var att en häst är inte som ett par skor som blir mer och mer slitna ju mer man använder dem, tills man helt enkelt måste kasta dem. En muskel slits sönder när den arbetar tyngre än den är van vid, vilket är anledningen till att den växer när den läker, det har du helt rätt i. Men den slits inte sönder gång på gång på gång utan att läka däremellan - gör den det så gör man helt fel, som sagt var. Vila, kost och motion i lagom doser av allt är det som ger framgång, oavsett om vi pratar mänsklig träning eller hästträning. :)

Det är det jag menar med att rätt träning inte ska slita alls på hästen, det ska verka uppbyggande på kondition och muskler, inte tvärt om. Att musklerna slits sönder i uppbyggnadsfasen må vara hänt, men vilan som ju också måste finnas läker musklerna och gör att de växer och blir starklare. Därför hävdar jag att en häst som tränas rätt blir inte sliten, den blir starkare.

Det har jag tyckt länge ;) Problemet ligger till viss del (tror jag) i att många vill sälja sina hästar efter genomfört treårstest då de förhoppningsvis har ökat i värde. Det är lättare att sälja hästar på våren än på hösten...
Dessutom vill många uppfödare betäcka sina ston med utmärkelser och det kan man ju inte veta förrän efter treårstestet och eftersom man inte betäcker på hösten så...

Ponnyerna visas på hösten häromkring och det tycker jag är kanon. Man har MASSOR av tid till både förberedelser, inridning, vila och återhämtning och ponnyerna får växa ifred.

Jag börjar ändå vid 2½ men har gott om tid på mig och hinner dessutom klämma in ett sommarbete innan visningen. Det betyder att
Hösten=insittning.
Vintern = vila.
Våren = Den faktiska inridningen.
Sommaren = Bete och vila.
Hösten = Treårstest, ridning i skog och mark (som helst ska ha börjat redan på våren) och kanske börja trava cavaletti och hoppa småkryss om hästen är redo.
Helt suveränt tycker jag. När man har så pass gott om tid på sig så hinner "alla" hästar bli klara. Det finns helt enkelt utrymme för oplanerade viloperioder på flera ställen om det behövs.

Mvh JV

Tillägger att det ni nämner om att musklerna "slits sönder" låter lite väl dramatiskt. De bryts ned under hård ansträngning och byggs upp under återhämtning efter ansträngning. En muskel som slits sönder är betydligt mer smärtsamt än träningsvärk och kräver lång rehabilitering. Ni vet säkert om det själva men vi är många som läser här ;)

Sorry, att jag blir ordpolis här!

Liknande trådar

Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 357
Senast: Equilina
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 762
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 664
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II