Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi tänker precis likadant. Min poäng med föregående inlägg var att en häst är inte som ett par skor som blir mer och mer slitna ju mer man använder dem, tills man helt enkelt måste kasta dem. En muskel slits sönder när den arbetar tyngre än den är van vid, vilket är anledningen till att den växer när den läker, det har du helt rätt i. Men den slits inte sönder gång på gång på gång utan att läka däremellan - gör den det så gör man helt fel, som sagt var. Vila, kost och motion i lagom doser av allt är det som ger framgång, oavsett om vi pratar mänsklig träning eller hästträning.Visst har du rätt i det, men jag skulle ändå anse att gå i ridhus på böjt spår i tungt underlag eller hoppa 1,40 sliter. Mitt jobb är att förbereda hästen på det jobbet genom att träna muskler, senor etc för den uppgiften senare i livet. När jag rider min häst en träning på 1,30 tror jag att det sliter, men nu är ju min häst förberedd för den uppgiften så kroppen återhämtar sig och det blir ingen skada.
Jag styrketränar själv, och man ska vara medveten om att vad som händer när jag lyfter vikter är att jag i princip sliter sönder muskeln. De förutsättningar mina muskler behöver för att klara av den ansträngningen är god förberedelse (dvs jag lyfter inte tyngre än mina muskler klarar av), de är uppvärmda, min kropp får i sig rejält med proteiner direkt efter träningen och får, kanske framför allt, VILA! Jag skulle våga påstå att muskeluppbyggnaden går till på samma sätt hos en människa som hos en häst. Sen "pumpar" man ju inte hästen som man gör med en människa, utan tränar ju mer en uthållighet, men som sagt, en tuff träning för min häst sliter "sönder" muskeln, men den har alla förutsättnningar för att repareras på några timmars vila.
Meningen med hela mitt inlägg är att en tioårig häst i full kondition som blivit tränad för uppgiften inte tar någon skada av att hoppa eller gå på tungt underlag nån gång i veckan, men en tvååring är inte alls redo för den uppgiften.
Jag tror inte alls att våra grundåsikter skiljer sig, jag tror att i slutändan tänker vi precis likadant, vi sätter bara olika ord på det.