Har vi blivit galna?

Arwyn

Trådstartare
Har precis sett två annonser från samma säljare som har två tvååringar till salu. Den ena hade en film där den löshoppas, det ser ut att ha varit i somras eller åtminstone i höstas. Där löshoppar den, väldigt fint visserligen, ett hinder som uppskattningsvis är ca 1,40. Den andra tvååringen visas uppsuttet där den galopperar flera varv i ridhusen åt båda hållen samt hoppas över ett litet hinder. Väldigt litet visserligen, men ändock uppsuttet.

Varför i all sin dar ställer man så höga krav på tvååringar?! När jag växte upp var det standard att rida in hästen som treåring och kanske, kanske om hästen var välutvecklad kunde man hoppa lite på hösten. En tvååring ser jag ingen anledning att löshoppa så högt, det sliter ganska mycket på ett ännu ej färdigutvecklat skelett.

Varför går vår unghästutbildning åt det här hållet? Det är ett faktum att våra tävlingshästar idag har betydligt mycket mer förslitningsskador och inte verkar trenden ge med sig heller.

Vad tycker buke? Är jag sjåpig och gammalmodig? Jag förstår att uppfödarna inte har ett enkelt ekonomiskt läge och behöver visa välutvecklade hästar, men jag kan ju bara tala för mig själv, och jag skulle inte ge en krona för tex dessa tvååringar.

Sv: Har vi blivit galna?

Jag förstår inte heller riktigt varför man måste kräva så mycket av en tvååring. Det måste vara onödigt. Jag tycker att en tvååring på hösten kan vara lite insutten, men kanske inte riden ordentligt och absolut inte hoppad!

Löshoppa 140 låter också lite mycket, jag hade nog nöjt mig med runt 90- 1.00.

Ja, vi har blivit helt galna! Tyvärr

Jag håller med, många stressar fram unghästar helt respektlöst. Jag håller så smått på att köra in mina 2½-åriga ponnyer, men det skulle aldrig falla mig in att börja träna dem nu!

*Kl*

Skönt att det inte bara är jag som känner så här, utan att det faktiskt finns vettiga hästmänniskor kvar där ute! :) Just den här säljaren har mycket hästar till salu som kan se riktigt trevliga ut och till bra priser. Kanske lite för bra... Nu vet jag att jag aldrig behöver vara spekulant på en av deras hästar. Om det här är deras hästhållning är det iaf inget som intresserar mig.

Håller med, det är inte klokt! Jag har själv jobbat på en hästgård, med ca 75hästar, avels hästar, föl, unghästar, inackorderingar, träningshästar, ridskola och ja, hela kittet! Vi började rida in dem vid 3½års ålder, .. vissa började bli lite mer hanterade ifrån marken vid 3års ålder, (red in på hösten och vissa blev lite tränade under sommaren). Träningen handlade då om lite "små jobb" med repgrimman.

Innan inridningen blev hästarna endast hanterade vid verkning, vaccinering, avmaskning och eventuellt kastrering.

Jag håller med! Helt sinnessjukt.
Och en del hästar behöver man vänta lite till med för att dom inte är färdigutvecklade.

I aggree.

Har också sett ett par annonser där hästara är två och och "inridna och hoppade" :crazy:
Jag skulle aldrig köpa en sån häst.

viss belastning från tidig ålder ger ett positivt resultat i framtiden. men då snackar vi följa med som handhäst, löshoppas lite studs, "löstravas" cavaletti, tömkörning osv... ej varje dag

det du beskriver tycker jag är vårdslöst hästägande. jag skulle nog inte ens bemöda mig att ringa på en sådan om jag var i hästköpartankar

för mig får hästen vid två års ålder gärna vara sutten på, ev. inkörd.. sedan har jag nog nått min gräns

Så tänker jag också. Musklerna mår bra av motion tidigt, men när folk tränar sina 2-åringar sjöblöta och ställer orimliga krav på form och balans så blir jag lite lätt illamående.

Undantaget löphästar, som ju har en annan utvecklingstakt. (Men i motsats till vad många tror så tränas sällan 2-åriga galoppörer så hårt, många kommer inte ens till start förrän de precis har fyllt 3.)

Jag åker gärna på klubbtävlingar/klubbträningar med mina unghästar (3+ år) och gör enkla saker, som kanske att i sakta mak hoppa en lätt bana på 40-50 cm, tömkörning, agility eller dylikt, men jag skulle aldrig komma på tanken att börja träna dem så tidigt att de i princip är redo för lokala tävlingar i den åldern. (Även om de inte får tävla lokalt förrän de är... 4 år är det va?)

Inkörning, inridning, tömkörning, lite "sväng-tränad", röstkommandon och dylikt - sånt gör jag med så unga hästar. Men skolning? Absolut inte. Bestämt nej.

Jag tror också på viss träning, men inte i musklerna. Där ska de ska få sin träning genom utevistelse och lek med jämnåriga. Däremot vill jag gärna se att senorna stärks genom varierande underlag, gärna hårt nån gång i veckan, som fem minuters promenad på asfalt för tvååringen. Allt arbete som anses slita på en vuxen häst tycker jag det är självklart att undvika på en unghäst, att löshoppa höga hinder tex sliter ju även på den färdigväxta hästen.
Jag köper hellre en fyraåring som inte är gjord något alls med än en tvååring som är hoppad uppsutten. Det kanske inte är optimalt att en häst inte tränat sin kropp på fyra år, men jag tror inte att det är direkt skadligt.

Sen måste man ju såklart titta på individen, det finns hästar som är fina i kroppen och mentalt redo för arr sittas lite på under sista delen på sitt andra år, medan det finns andra hästar som inte alls är redo i kropp eller knopp och kanske inte ska ridas förrän i slutet av deras tredje levnadsår eller ännu senare. Jag tycker folk med riktigt stora unghästar verkar vara ganska duktiga på att ta dem sent, så de får växa i kroppen. Eller vad tycker ni?

Edit: Såg nu att du skrivit "motion" av musklerna, och det är ju stor skillnad på motion och träning. :) Att motionera musklerna är det nog inget fel med, så länge de inte blir trötta i dem.

Senast ändrad:

Varför kräva så mkt av en två åring, helt sjukt.

Låt hästarna vara unghästar deras tid kommer. Så många hästar som fås tas bort tidigt pga blivit ridna vid för ung ålder när dom inte har växt färdigt etc?

Men det finns människor till allt! Bara det finns pengar att tjäna. På vissa verkar dollar sedlarna vandra framför ögonen.

Det är bevisat att musklerna behöver ordentlig motion före 5 års ålder för att de ska kunna bli riktigt vältränade senare i livet (nu pratar vi maximal belastning såsom löp, fälttävlan och dylikt) men det finns som sagt ingen anledning att börja i 2-årsåldern om det inte möjligen rör sig om fullblod.

Men just det där med att saker och ting sliter på hästen tycker jag är lite missuppfattat bland ridfolk - det ska inte slita alls att träna hästen, då gör man fel. Om man går till sig själv så blir man ju inte sliten för att man kanske måste ta i som fanken och springa till bussen, eller putta en bil ur diket eller något annat som man inte gör varje dag. Men puttar man den där bilen, som är alldeles för tung, varje dag i flera månader i sträck så är det klart att kroppen tar stryk om man inte parallellt med den "motionen" också tränar något annat som stärker muskulaturen. Så tränar man sin häst lagom varierat flera dagar i veckan så köper jag inte att man "sliter" på den. Motion i lagom mängd är inte skadligt, tvärt om. Men varken för mycket eller för lite är ju bra.

Visst har du rätt i det, men jag skulle ändå anse att gå i ridhus på böjt spår i tungt underlag eller hoppa 1,40 sliter. Mitt jobb är att förbereda hästen på det jobbet genom att träna muskler, senor etc för den uppgiften senare i livet. När jag rider min häst en träning på 1,30 tror jag att det sliter, men nu är ju min häst förberedd för den uppgiften så kroppen återhämtar sig och det blir ingen skada.
Jag styrketränar själv, och man ska vara medveten om att vad som händer när jag lyfter vikter är att jag i princip sliter sönder muskeln. De förutsättningar mina muskler behöver för att klara av den ansträngningen är god förberedelse (dvs jag lyfter inte tyngre än mina muskler klarar av), de är uppvärmda, min kropp får i sig rejält med proteiner direkt efter träningen och får, kanske framför allt, VILA! Jag skulle våga påstå att muskeluppbyggnaden går till på samma sätt hos en människa som hos en häst. Sen "pumpar" man ju inte hästen som man gör med en människa, utan tränar ju mer en uthållighet, men som sagt, en tuff träning för min häst sliter "sönder" muskeln, men den har alla förutsättnningar för att repareras på några timmars vila.

Meningen med hela mitt inlägg är att en tioårig häst i full kondition som blivit tränad för uppgiften inte tar någon skada av att hoppa eller gå på tungt underlag nån gång i veckan, men en tvååring är inte alls redo för den uppgiften.

Jag tror inte alls att våra grundåsikter skiljer sig, jag tror att i slutändan tänker vi precis likadant, vi sätter bara olika ord på det. :)

Senast ändrad:

Varför kräva så mkt av en två åring, helt sjukt.

Låt hästarna vara unghästar deras tid kommer. Så många hästar som fås tas bort tidigt pga blivit ridna vid för ung ålder när dom inte har växt färdigt etc?

Men det finns människor till allt! Bara det finns pengar att tjäna. På vissa verkar dollar sedlarna vandra framför ögonen.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:

Jag tror jag vet vilka hästar du menar. Det är ett försäljningsstall som har dom, som har fått en hel del ryktesspridning över nätet, antagligen inte obefogat..
Reagerade också på filmerna, speciellt när dom hoppas med ryttare. Verkligen synd att förstöra hästarna på det viset..
Men det är klart, dom ska utbildas fort och så tidigt som möjligt så dom kan sälja dom och få så mkt som möjligt för dom. Jag som spekulant däremot skulle backa med en gång efter att ha sett filmerna, vem vill köpa en sönderriden 2 åring. Min 3 åring är på ungefär samma nivå, skillnaden är att han är stadigare..

Nä, jag skulle inte ens tänka tanken att handla med dem, inte ens en nyimporterad åttaåring som dom förmodligen inte hunnit göra så mycket med.
Jag tycker det är skrämmande hur stabila de här hästarna ser ut också, den som löshoppar tvekar inte för ett ögonblick och ser helt klart ut som den gjort det förut, och den som visas uppsuttet vinglar visserligen lite mot hindret men galopperar varv på varv i ridhuset med bibehållen rytm genom svängar. Det känns inte som att det är första gången den galopperas uppsuttet i ridhus, direkt... :(

Jag har gjort misstaget att köpa häst av dom, det gör jag aldrig om.. Förvisso var man själv dum där borde kollat upp hästen bättre, men att jag blev lurad var klockrent, hon hade röntgenplåtar på att det var fel på min häst, men det är ju dumt att säga till mig när jag vill köpa den. Detta var iofs många år sen men ändå. Aldrig mer.

Dom har nog löshoppat den sen den var föl eller iaf åring. Verkligen en fin häst, men skulle inte våga köpa den efter att sett videorna.. Att ryttaren kanske inte rider som jag vill se någon rida en unghäst gör det inte bättre. Men billig arbetskraft är ju billig arbetskraft..

Varför går vår unghästutbildning åt det här hållet? Det är ett faktum att våra tävlingshästar idag har betydligt mycket mer förslitningsskador och inte verkar trenden ge med sig heller.

Jag vet inte om detta är sant (?) men i så fall tror jag att det beror på sämre grundutbildning hos ryttare över lag. Nu ska jag inte börja romantisera "den gamla goda tiden" men jag fick i alla fall en riktigt bra grundplåt att stå på när jag började på ridskolan för drygt 30 år sen.

Vad tycker buke? Är jag sjåpig och gammalmodig? Jag förstår att uppfödarna inte har ett enkelt ekonomiskt läge och behöver visa välutvecklade hästar, men jag kan ju bara tala för mig själv, och jag skulle inte ge en krona för tex dessa tvååringar.

Jag hade haft noll intresse i en häst som hoppats uppsuttet vid två års ålder. Jag tror att de flesta andra med hästkunskaper hade känt detsamma.

Nä, det kanske inte är helt sant, det är ju flera saker som spelar in, en annan medvetenhet med ett snällt ord, röntgenhysteri om man ska kalla det för vad det är, tex. Men jag tror absolut att det spelar in att det byggts fler ridhus de senaste säg 30 åren, och många är duktiga att utnyttja dessa. Min egen grundutbildning är inget jag hänger i julgranen, den var inte alls bra med dåligt material på både hästar och instruktörer. Jag har gjort massor med grundfel i mina unga år, och min första häst kunde definitivt ha fått en bättre och kunnigare ryttare/ägare. Nu anser jag mig vara en hyffsad ryttare, men ffa har jag sett till att skaffa mig information om hur hästen fungerar och tror på varierat arbete på varierat underlag, mycket utevistelse och ett bra grovfoder. Tyvärr ser man nuförtiden motsatsen till det, hästar som får vara fem timmar i hage, ridhus/paddock fem dagar i veckan och foderstater som tycks baseras på kraftfoder. DET har å andra sidan gått åt helt fel håll, om du frågar mig. När jag började rida för drygt 20 år sedan fanns det då ingen som bara hade sina hästar i hage några få timmar per dygn, inte i mina trakter, i alla fall. :(

Liknande trådar

Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 357
Senast: Equilina
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 762
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 664
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II