Har tränaren alltid rätt??

Sv: Har tränaren alltid rätt??

Själv är jag hopptränare och vill ju såklart påstå att jag alltid har rätt, men tyvärr är det ju inte alltid så. Visst kan också en tränare ha fel ibland, men oftast SKA du nog lite på henne/honom.

Angående ryttare som börjar ifrågasätta och säga emot på träning; visst är det ok att fråga, men det blir ofta väldigt tröttsamt och det stör ju inte bara tränaren utan alla andra i gruppen. Försök hålla det för dig själv under lektionstiden! Efteråt kan du ju komma och prata privat med din tränare för att reda ut saker och ting, men låt det inte störa under en pågående lektion!

Jag har också haft en sådan tränare. Jag har nu bytat och trivs väldigt bra med min nya tränare. Min förra tränare verkade ha som mål att tryck ner mig så jag fick så litet självförtroende som är möjligt. mEn istyället började jag säga imot vilket slutade i att ALLLA mina träningar slutade i katastrof. Men stå på dig, det gjorde jag och nu har jag det jätte bra.

Aldrig hamnat i den sitsen då jag valt ut mina tränare mkt noga :) Hade däremot en tjej på träningarna förr som varje gång skällde på tränaren. En bortskämd unge med hästar för flera hundra tusen och så gick det inte så bra som hon hoppats på. Alltid var det hästens fel eller tränarens. Hon förstod inte att bristerna satt i hennes egen ridning. Men tränaren bara ignorerade hennes ständiga utbrott. Hon betalade ju för sig så han konstaterade bara att hon var en "bortskämd tonåring" och struntade i det..

Det beror på vad man menar med rätt.
Olka saker fungerar olika på olika hästar, och visst finns det bra och dåliga tränare. Men det finns också bra tränare som kanske inte passar för just vissa ryttare och vissa hästar.
En av mina medryttare som tävlar en hel del i hoppning med en av mina hästar, och det brukar för det mesta gå jättebra, nästan alltid placeringar. Hon tränade ett tag för en jättebra tränare och det gick jättebra. Sedan flyttade tränaren och hon blev tvungen att byta tränare. Och lyckades komma in i en grupp med en tränare som anses vara jätteduktig och tränar många duktiga ryttare på hög nivå. Och det tog bara några månader och det började att inte gå så bra ute på tävlingarna längre. Hon kände att hon blev osäker när hon hoppade, började nästan "tänka" för mycket medans hon red. Så efter ett tag slutade hon att träna för denna tränare och nu så går det bra mycket bättre igen.
Så det behöver inte vara fel på varken ryttare eller tränare utan det passar inte emellan dom, och om man känner det så tycker jag att det är bättre att byta tränare.

Visst kan också en tränare ha fel ibland, men oftast SKA du nog lite på henne/honom.

Försök hålla det för dig själv under lektionstiden!

Även om jag måste "sätta min häst i skiten"??

Tränarens ord var: "vi ska nog lyckas knäcka honom (hästen) och han klarar att få en bom i pannan"

Och nog lyckades han knäcka honom, ville ju inte hoppa ett endaste hinder sen.

Menar du då att jag ändå ska vara tyst och bara låta det fortgå trotts att min inre röst skriker att detta är fel! man måste väl ändå ha rätt att säga ifrån när det blir stora problem under en träning.

Jag kommer inte att träna för h*n mer eftersom dennes träningsfilosofi inte passar mig. Så det är inte fråga om något som kommer att tjaffsas om på fler träningar och därmed störa övriga deltagare på träningen.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka