Har tränaren alltid rätt??

Streiff

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av hopptränare??

Har tränaren alltid rätt??

Vad tycker ni om dom som börjar säga emot tränaren under pågående träning?

*nyfiken efter en egen incident*

Senast ändrad:
Sv: Har tränaren alltid rätt??

Tycker man att det tränaren påpekar är fel kan man ju prova utan att ifrågasätta, men är det något med våld eller totalt går emot ens principer så kan man ju fråga iaf.

Jag hade en tränare som ville piska hästen (Hårt!) innan avstampet före hinder, det tvärvägrade jag. Hästen va rädd nog.

Den jag rider för har jag mkt stort förtroende för, ridit för henne sedan b-ponny tid och har fått mkt hjälp med stora hästen nu.

Hon är padagogisk och har alltid en tanke med alla övningar. En gång har jag tvekat om det verkligen var nödvändigt med en viss grej som inte kändes helt rätt. Men det fungerade verkligen jätte bra och gav oss resultat med det samma.

Men om jag inte hade haft förtroendet och vetat att, hon vet vad hon sysslar med hade jag nog tvekat ännu mer. Men jag skulle nog inte blåvägra göra något utan att först provat. Man kan ju ha fel själv.

Beror på. Är det något med våld eller liknande så hade jag ifrågasatt tränarens metoder och diskuterat detta med tränaren.
Men jag och min tränare har samma uppfattning om nästan allt så det har inte blivit några problem. ;)

Vem? "undrar nybliven Sôderhamnsbo"

Jag är sån som kan ifrågasätta om jag tycker det låter knasigt eller om jag försökt en gång och det inte funkat. Kan h*n inte ge ett vettigt svar på VARFÖR jag ska göra på ett visst sätt så tränar jag nog inte för vederbörande igen. Skulle inte ge mig in på att SÄGA EMOT en tränare, det är respektlöst mot eventuella andra som tränar samtidigt.
Men det senaste jag tränade för var sån att minsta lilla ändring han ville göra verkligen gav superresultat så honom ska jag ABSOLUT förfölja på alla kurser han kan tänkas att hålla i sommar!!!

Jag har väl relativt bra erfarenheter. Dock har jag vissa gånger gjort som tränaren sagt även om jag inte tyckt att det var rätt. En utav gångerna ångrar jag t.o.m rätt mkt:o För övrigt tycker jag att min nuvarande tränare är bra.

Men enligt mig har inte tränaren alltid "rätt", alla metoder osv fungerar inte på alla ryttare eller alla hästar.

Nej, de har inte alltid rätt. Just som de säger ngt till en kanske man inte alltid greppar att det känns rätt, allt handlar om att sålla.

De tränare jag ridit för har alltid haft rätt utifran deras egen erfarenhet och röda trad i träningen. Men sen kan min känsla vara olik fran vad tränaren ser.:p

Den dagen jag inte har förtroende för min tränare längre så är h*n inte längre min tränare. Så ja, h*n har alltid rätt. Fråga om man inte förstås får man förstås göra!

Att börja säga emot under pågående ridlektion är en väldigt dålig idé hos min tränare...

Jag har alltid tyckt att personer som säger emot tränaren är lite dryga, eftersom jag då menar att man inte kommer någonstans med det. Men på senaste hoppträningen fann jag mig hamna i en situation där jag helt enkelt inte kunde hålla tyst.

Tränaren ville gjöra en övning som jag visste skulle vara svår för min häst då han fortfarande inte är tillräckligt stark i sina bakben. Jag provade dock och gav det en chans. Resultatet blev ett misslyckande. Tränaren sa att jag skulle fortsätta som jag oxå gjorde. Min häst började då vägra. Fick tvinga honom och började känna att hästen blev förvirrad och förtvivlad. Skulle avsluta med bana...bra tänkte jag då kan jag rida som jag brukar och avsluta på ett positivt sätt för hästen. Nix...han bara vägra och vägra. Då tränaren bara drev på mig att jag skulle tvinga hästen...började jag koka över. Jag sa: men det här fungerar ju inte...min häst bara vägrar ju! (Han vägrar ALDRIG annars, älskar att hoppa)
Ja men det är bara för att du är kass säger då tränaren. Jaha sa jag men då är det ju i min ridning det brister och då får jag ju jobba på det, om nu övningen är för svår för mig. Ja men det är ingen svår övning alls kontrar då tränaren med. Du kommer aldrig att kunna hoppa en bana med din häst om du inte jobbar på detta sätt som jag säger. bet mig i läppen för att inte säga något, men det gjorde jag iaf (kanske skulle bitit hårdare) Hoppade nämligen en bana på 1,20 helgen innan på en helgkurs för en annan tränare och det gick kalasbra. Det trodde denna tränaren inte på (som om jag hade hittat på allt) Sen fortsatte han att mala på om hur kass jag var och att det inte alls var en svår övning. Jag som själv är lärare och har läst pedagogik tycker det är helt absurt att säga till någon att du är kass. Uppenbarligen är ju övningen för svår för mig och min häst eftersom vi inte klarade den, och vilken anledningen än är tycker jag att man då ska gå tillbaka, göra det lättare och jobba på det som är problemet. Kanske skulle hållit tyst men jag kunde bara inte!!
Jag kommer inte att träna för denna tränaren mer. Men jag undrar bara om jag gjorde rätt?? Skulle jag varit tyst i stället??

Senast ändrad:

Du gjorde helt rätt!! :bow: :bow:

Jag hade gjort likadant, och blivit rätt sur på köpet.
Om hästen inte klarar övningen för att den inte är stark nog, får man göra en enklare övning för att bygga upp hästen. Det borde en DUKTIG tränare inse och ordna.

Och ALDRIG att man säger till en elev att denne är kass!

Dålig stil av tränaren!

Klart du gjorde rätt! Fast jag hade nog bara klivit av hästen och knatat ut. JAG känner min häst bäst och har man gett det en ärlig chans och känner att man börjar bryta ner hästen så är det ju bara att lägga ned!

Så som du upplevde det så gjorde du väl rätt. Men det är det jag menar, h*n är inte längre din tränare. Då får man ta konsekvenserna av det, dvs avbryta samarbetet.

Störigast tycker jag de är som kommer lektion efter lektion och bara käftar emot...

Sedan finns det ju även de (obs, jag menar inte dig nu!) som faktiskt inte inser hur kassa de är och skyller allt på tränaren... Inte så ovanligt, tyvärr. :crazy:

Jag håller helt med dig! Jag har alltid tyckt att om man bara ska ödsla tid på att säga emot kan man lika gärna stanna hemma. Eller byta tränare. Tyckte bara det var lite lustigt att jag blev en sån person själv! Trodde inte detta om mig själv. Blev väl lite trampad på tårna tror jag. Eftersom jag hoppar 1,20 - 1,30 känner jag att HELT värdelös och kass kan jag ju ändå inte vara.

Ett absolut no no är när personer som inte tycker lika som tränaren "inkräktar" på dom andras tid:eek: alltså på hopplektioner rider man ju oftas inte ensam å så är det någon som skall börja babbla bort 10 min då blir man så :devil: :devil: :devil: eller så skall dom prata efter åt när en ny grupp står redo som vill ha ut max av sina typ 60 min.

Men jag kan nog tycka att jag har visst hum om vad det är för tränare om jag provar någon ny så att det inte totalt skiter sig i det blå skåpet:o Men skulle det göra det får man med respekt för övriga deltagare å tränaren bita ihop:angel:

Alltså om det inte är något helt knas som sägs, typ som att du är så KASS, då hade jag hoppas av hästen börjat å gråta och innan jag gick ut sparkat tränaren på smalbenet.................eller iaf i fantasin;)

Senast ändrad av en moderator:

Ta ingen skit herreguud.... Säger min tränare att ja ska göra en övning eller hoppa en för hög höjd som man inte är nöjd med, så ska man ju säga till men man kan säga detta på ett trevligt sätt, ja tycker de e väldigt otrevligt när elever går på sina tränare för egentligen ingenting.... min tränare är jättebra och hon har ändrat min ridning helt *skitnöjd* men hon har stor erfarenhet själv.... vem tränar ni för (va heter dom)?

Ta ingen skit herreguud.... Säger min tränare att ja ska göra en övning eller hoppa en för hög höjd som man inte är nöjd med, så ska man ju säga till men man kan säga detta på ett trevligt sätt, ja tycker de e väldigt otrevligt när elever går på sina tränare för egentligen ingenting.... min tränare är jättebra och hon har ändrat min ridning helt *skitnöjd* men hon har stor erfarenhet själv.... vem tränar ni för (va heter dom)?

Var det till mig?

Det handlar nog inte så ofta om att folk tar skit, utan snarare att man inte klickar med en tränare. Man har olika syn på hur framgång nås så att säga:rofl: å Har man valt en tränare man inte klickar med så får man snällt knippa igen under den lektionen sen är det bara att välja en annan:smirk: Tycker jag!
Personligen väljer jag tränare som jag vill rida för som jag vet har kunskap å då uppstår inte dessa problem.

Sen om tränaren skulle totalt gå över gränsen så är det väl klart att man skall säga till. Men att tränaren säger att du skall hoppa en hinder där du inte är nöjd men höjden är inte i min värld att gå över gränsen. Jag pressar med jämna mellan rum över mina egna adepter över höjder dom aldrig skulle hoppa om dom helt fick välja själva, har man rätt utbildning/erfarenhet anpassar man och gör säkra övningar för varje individ:)

Min "extratränare" har alltid rätt. Fast jag skulle ifrågasätta något om jag inte höll med eller förstod, men än har det inte hänt (efter träning för henne 1 gång/månad i 2 år).

Min vanliga tränare frågar jag var och varannan gång varför vi gör så, varför jag ska göra på det sättet eller hur jag ska göra för att lösa på bästa sätt.

Har man valt en tränare man inte klickar med så får man snällt knippa igen under den lektionen sen är det bara att välja en annan:smirk: Tycker jag!
Personligen väljer jag tränare som jag vill rida för som jag vet har kunskap å då uppstår inte dessa problem.

Håller verkligen med. Ju längre man har sin häst och har prövat like olika tränare känner man ganska snabbt om den nya tränaren har ungefär samma idéer som man själv. Provade en ny för ett tag sen men hon gjorde min egentligen lugna häst till ett nervvrak för hon skulle tvinga oss till att gå kort, kort hela tiden och hon är ännu inte stark nog för det. Har hoppat upp till 1,10 med placeringar i nästan alla klasser vi varit med i. Hittade en annan och min häst fick galoppera på i sin naturliga rytm och hon tyckte att det var roligt igen och var inte stressad det minsta. Man känner sin häst bäst själv.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka