Sv: Har tränaren alltid rätt??
Jag har alltid tyckt att personer som säger emot tränaren är lite dryga, eftersom jag då menar att man inte kommer någonstans med det. Men på senaste hoppträningen fann jag mig hamna i en situation där jag helt enkelt inte kunde hålla tyst.
Tränaren ville gjöra en övning som jag visste skulle vara svår för min häst då han fortfarande inte är tillräckligt stark i sina bakben. Jag provade dock och gav det en chans. Resultatet blev ett misslyckande. Tränaren sa att jag skulle fortsätta som jag oxå gjorde. Min häst började då vägra. Fick tvinga honom och började känna att hästen blev förvirrad och förtvivlad. Skulle avsluta med bana...bra tänkte jag då kan jag rida som jag brukar och avsluta på ett positivt sätt för hästen. Nix...han bara vägra och vägra. Då tränaren bara drev på mig att jag skulle tvinga hästen...började jag koka över. Jag sa: men det här fungerar ju inte...min häst bara vägrar ju! (Han vägrar ALDRIG annars, älskar att hoppa)
Ja men det är bara för att du är kass säger då tränaren. Jaha sa jag men då är det ju i min ridning det brister och då får jag ju jobba på det, om nu övningen är för svår för mig. Ja men det är ingen svår övning alls kontrar då tränaren med. Du kommer aldrig att kunna hoppa en bana med din häst om du inte jobbar på detta sätt som jag säger. bet mig i läppen för att inte säga något, men det gjorde jag iaf (kanske skulle bitit hårdare) Hoppade nämligen en bana på 1,20 helgen innan på en helgkurs för en annan tränare och det gick kalasbra. Det trodde denna tränaren inte på (som om jag hade hittat på allt) Sen fortsatte han att mala på om hur kass jag var och att det inte alls var en svår övning. Jag som själv är lärare och har läst pedagogik tycker det är helt absurt att säga till någon att du är kass. Uppenbarligen är ju övningen för svår för mig och min häst eftersom vi inte klarade den, och vilken anledningen än är tycker jag att man då ska gå tillbaka, göra det lättare och jobba på det som är problemet. Kanske skulle hållit tyst men jag kunde bara inte!!
Jag kommer inte att träna för denna tränaren mer. Men jag undrar bara om jag gjorde rätt?? Skulle jag varit tyst i stället??