Hår-tråden

Mitt hår har blivit så torrt på sistone, blev det efter det dumma beslutet att bleka håret några gånger (över 1 år sedan). Hade då långt hår, fick klippa av de slitna topparna, men än verkar inte håret ha återhämtat sig.

Topparna känns risiga, även utväxten känns torr och spröd.
Kommer aldrig bleka mitt hår igen, någonsin. Nu känns det som om håret är förstört för alltid såvida jag inte vill raka av mig allt och börja om, men jag vill ha långt hår och det växer så långsamt.. ångrar mig fortfarande bittert.

Några tips?

11793393_1022157084481804_1349253984_n.jpg
11124252_1022157087815137_2033225641_n.jpg

Mitt hår har blivit så torrt på sistone, blev det efter det dumma beslutet att bleka håret några gånger (över 1 år sedan). Hade då långt hår, fick klippa av de slitna topparna, men än verkar inte håret ha återhämtat sig.

Kommer aldrig bleka mitt hår igen, någonsin. Nu känns det som om håret är förstört för alltid såvida jag inte vill raka av mig allt och börja om, men jag vill ha långt hår och det växer så långsamt.. ångrar mig fortfarande bittert.

Några tips?

11793393_1022157084481804_1349253984_n.jpg
11124252_1022157087815137_2033225641_n.jpg

Arganolja och keratinserum har hjälpt mitt hår efter några skoningslösa blekningar. Samt täta inpackningar.

Arganolja och keratinserum har hjälpt mitt hår efter några skoningslösa blekningar. Samt täta inpackningar.
Hur vet man vilka inpackningar som är bra eller är det bara att köpa produkter m.m. hos frisör (de går inte å få tag i vanlig butik?)?
Själv håller jag på å försöker ta slut på mitt schampo så jag kan börja med balsammetoden och testa och se vad som händer.
Använder "vanligt" balsam och ett intensiv balsam/hårinpackning, efter schampo nu.

Vart hittar man arganolja och keratinserum, frisören?

Några tips?

50% olivolja+ 50% honung
låt sitta i 45 min, tvätta med milt schampo.

Hur vet man vilka inpackningar som är bra eller är det bara att köpa produkter m.m. hos frisör (de går inte å få tag i vanlig butik?)?
Själv håller jag på å försöker ta slut på mitt schampo så jag kan börja med balsammetoden och testa och se vad som händer.
Använder "vanligt" balsam och ett intensiv balsam/hårinpackning, efter schampo nu.

Vart hittar man arganolja och keratinserum, frisören?

För mig är det trial and error vad gäller inpackningar. En får helt enkelt testa sig fram och se vilken som känns bäst i håret. Har en dyrare variant från frisör (Revlon nutri color creme), men även en lite mera budgetversion (Tresemmés keratin smooth) som jag varvar med.

För mig är det trial and error vad gäller inpackningar. En får helt enkelt testa sig fram och se vilken som känns bäst i håret. Har en dyrare variant från frisör (Revlon nutri color creme), men även en lite mera budgetversion (Tresemmés keratin smooth) som jag varvar med.
Aha, då får jag testa och se vad som funkar för mitt hår med andra ord. Tänkte mest ifall det fanns någon universal lösning.
Förresten, hur vet man vilket som är bäst för håret? Hur bör det kännas? T ex nu kan jag duscha och håret känns lent någon dag efteråt men två dagar så börjar topparna kännas spröda eller vad man ska säga och de vill gärna tova sig då.

Förresten, hur vet man vilket som är bäst för håret? Hur bör det kännas? T ex nu kan jag duscha och håret känns lent någon dag efteråt men två dagar så börjar topparna kännas spröda eller vad man ska säga och de vill gärna tova sig då.

Vad använder du för produkter? Jag tänker på schampo, balsam, spray, etc?

Jag kör balsam-metoden och har märkt en klar förbättring (frisören också). Frisören färgar, slingar, bleker, etc och jag kör en tvätt för att återställa håret och sedan återgår vi till balsamet. De få gånger som mitt hår är som ditt så kör jag den inpackning jag skrev om tidigare och o jag finner det inte ok efter två dagar..så kör jag en inpackning till.

Vad använder du för produkter? Jag tänker på schampo, balsam, spray, etc?

Jag kör balsam-metoden och har märkt en klar förbättring (frisören också). Frisören färgar, slingar, bleker, etc och jag kör en tvätt för att återställa håret och sedan återgår vi till balsamet. De få gånger som mitt hår är som ditt så kör jag den inpackning jag skrev om tidigare och o jag finner det inte ok efter två dagar..så kör jag en inpackning till.
Förr använde jag Wellas produkter, schampo, balsam och inpackning. Nu kör jag på Dove hair therpay, schampo, balsam och intensivbalsam.
Brukar ta en liten klick av intensivbalsamet och massera in i det fuktiga håret efter duschen. Det är det enda jag använder till mitt hår i dagsläget. När schampot tar slut så kommer jag inte köpa nytt utan prova balsam istället.

Jag har riktigt långt och tjockt hår. Kan sitta på sista decimetern (i stående går håret typ till början av låret på mig), och det är tjockt som jag-vet-inte-vad. Men på sista tiden tycker jag att sista 1-1,5 dm har blivit så himla risig. Vad kan man göra för att liva upp topparna? Har förvisso inte klippt mig på typ 11-12 år, men vill helst slippa det alternativet....
Kör vanligen bara på vanligt schampo 3-4 gånger/vecka. Använder inte ens balsam. Borstar håret med en Tangle Teezer eller Magic Brush beroende på vad som ligger närmast :p Så tror inte att jag kan ha slitit ut håret med kemikalier iaf...
Och just det, jag har ganska känslig hy, så vill gärna ha tips på milda produkter! :)

Jag har riktigt långt och tjockt hår. Kan sitta på sista decimetern (i stående går håret typ till början av låret på mig), och det är tjockt som jag-vet-inte-vad. Men på sista tiden tycker jag att sista 1-1,5 dm har blivit så himla risig. Vad kan man göra för att liva upp topparna? Har förvisso inte klippt mig på typ 11-12 år, men vill helst slippa det alternativet....
Kör vanligen bara på vanligt schampo 3-4 gånger/vecka. Använder inte ens balsam. Borstar håret med en Tangle Teezer eller Magic Brush beroende på vad som ligger närmast :p Så tror inte att jag kan ha slitit ut håret med kemikalier iaf...
Och just det, jag har ganska känslig hy, så vill gärna ha tips på milda produkter! :)

Det du kan göra är att klippa det...
Trist men sant. Topparna lär behöva en uppfräschning om du inte klippt dig på 12(!) år.

Det du kan göra är att klippa det...
Trist men sant. Topparna lär behöva en uppfräschning om du inte klippt dig på 12(!) år.

Jo, jag börjar så smått misstänka det också...
När jag toppade sista gången var mitt hår knappt till axlarna, nu sitter jag på sista decimetern, håller på i stall och allmänt bara "sliter" på det...Men samtidigt är jag rädd att någon dum frisör ska klippa av mig allt hår typ :cry:

Jo, jag börjar så smått misstänka det också...
När jag toppade sista gången var mitt hår knappt till axlarna, nu sitter jag på sista decimetern, håller på i stall och allmänt bara "sliter" på det...Men samtidigt är jag rädd att någon dum frisör ska klippa av mig allt hår typ :cry:

Frisörer klipper i regel så mycket som behövs för att håret ska bli fräscht igen.
Finns ju dock massor av folk som klipper sitt eget hår för att skippa riskera att en frisör kapar mer än de vill. Borde inte vara så svårt om du har så långt hår.
Kapa en bit du. Tar du en decimeter lär håret bli bra mycket finare. Och du kommer fortfarande ha LÅNGT hår. :)

sista 1-1,5 dm har blivit så himla risig. Vad kan man göra för att liva upp topparna? Har förvisso inte klippt mig på typ 11-12 år

Klippa är det enda vettiga alternativet för strån som splittat sig och blir risiga går inte att reparera och de kommer fortsätta splitta sig högre och högre och helt ärligt. Långt hår med såna ändar ser inte direkt snyggt ut, tvärtom ser det ovårdat och hemskt ut.

Börjar bli dags för mig att kapa håret nu också känner jag... Är dock lite kluven till om jag ska kapa mycket och ha en kort frisyr (typ page eller liknande) eller om jag ska nöja mig med att kapa det strax nedanför axlarna eller så.

Det som talar för att klippa kortare är att jag trivs väldigt bra i såna frisyrer, jag är i allmänhet rätt lat vad gäller att sätta upp håret (vilket i kombination med att bo på en stor hästgård gör det vansinnigt risigt nu när det fått växa sig långt). Något jag gärna skulle vilja helt enkelt, passar bra i det också.

Det som talar emot är väl att det då blir mycket med att fixa håret. Med mitt självfall ser såna frisyrer förjävliga ut om de inte stylas. Det senaste halvåret är första gången på många år som jag kunnat duscha, kliva upp på morgonen och allt vad det är och se bra ut i håret utan att röra det, och det har varit fruktansvärt bekvämt nu med det liv jag har, även om jag gillar att styla håret när det finns tid. Något mer som talar emot är att det växer som ogräs, så det blir till att klippa ganska ofta, vilket också blir jobbigt då min frisör bor 35 mil bort. ;)

Det som talar för en lite längre frisyr är ju att stylingen blir enklare, lite självfall skadar inte på samma sätt, även om det inte ser lika bra ut som i ett långt hår. Men ja, inte en frisyr jag trivs lika bra i, det känns lite "halvdant och tråkigt" på något vis, speciellt då jag hade så för inte så länge sen.

Ett tredje alternativ vore väl att bara klippa det slitna och behålla det långa, men jag tror jag behöver lite förnyelse nu. Så ja, förslag, någon? :p

Jag tänker satsa på att bli ännu färggladare i höst och då i karamell-/pastellfärger. Frågan är hur ljus jag måste vara för att få ordentlig effekt? Och vilka färgförstärkare/inpackningar är vettiga för just karamelleffekt?

Jag tänker typ såhär:
dip_dye_tie_dye_pastel_pink_purple_blueombre_hair_extensions_remy_hair_37644bf6.jpg

9ae521547d1d2d5b11fa774c0f00e775.jpg

eller kanske såhär starkt:

il_570xN.364804511_2lna.jpg

Jag tänker satsa på att bli ännu färggladare i höst och då i karamell-/pastellfärger. Frågan är hur ljus jag måste vara för att få ordentlig effekt? Och vilka färgförstärkare/inpackningar är vettiga för just karamelleffekt?

Jag tänker typ såhär:
dip_dye_tie_dye_pastel_pink_purple_blueombre_hair_extensions_remy_hair_37644bf6.jpg

9ae521547d1d2d5b11fa774c0f00e775.jpg

eller kanske såhär starkt:

il_570xN.364804511_2lna.jpg

Du måste vara ljus! Jag har precis testat Revlon nutri color creme 200 som jag blandade med 1002 för att få en ljusare mer pastellig färg och det syntes bara på mina blekta slingor.

Du måste vara ljus! Jag har precis testat Revlon nutri color creme 200 som jag blandade med 1002 för att få en ljusare mer pastellig färg och det syntes bara på mina blekta slingor.

Då ska jag se till att blondera mig då. Jag har inte varit blond på typ tio år så det kanske är på tiden :p

Jättesvårt att få det att synas på bild men såhär ser mitt rosa hår ut efter några tvättar. Jag älskar den softa färgen som är nu! Nästa gång jag åker till frissan kommer jag blondera mig mycket mer och sen slänger jag i en ny rosa färgbomb i hela håret :D

122.jpg

Fast Revlon Nutri Color Creme är ju inpackning med färgpigment, inte färg/toning. Syftet är ju att liva upp och fräscha till redan färgat hår (vissa färger blir ju dassiga och urblekta ganska snabbt, då kan man rädda det med en färgbomb emellanåt för att slippa tona konstant). Vill man lägga ny färg i ett blekt hår bör man använda permanent hårfärg eller toning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
877
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 196
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 895
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025