Här " skvallras " det om hingstar som är inplanerade att visas på bruksprovet...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Såg att det började dyka upp info lite här och där i de övriga trådarna, om hingstar som är inplanerade att ev. visas på bruksprovet...Börjar därför en ny tråd här så vi får allt " skvaller " :p på ett ställe. :)

Det här har vi fått veta hittills i de övriga trådarna på forumet avel:

en hingt som är e. Concorde kommer att visas...
Maloubet kommer tillbaka...
en unghingst e. Camaro kommer...

mer då ? :confused:

Hälsningar Helen

Sv: Här " skvallras " det om hingstar som är inplanerade att visas på bruksprovet...

Var det inte snack om att AER (airline H) som godkändes som 3-åring, men inte som fyraåring skulle visas igen? Denna gången lite mer som hopphingst.

Vet inte om det stämmmer dock... :smirk:

Sv: Här " skvallras " det om hingstar som är inplanerade att visas på bruksprovet...

Känner till en 5-åring e Cardento som ska visas, samt en 4-åring e Quite Easy som rekommenderades till bruksprov men vet ej vad uppfödarna bestämde sig för. Kanske räcker att visa en....

Skulle inte Gränsbo visa en premiehingst från Verden e. något populärt, kommer inte på namnet nu men återkommer!!!

Millegarne har också nya hingstar att visa sa dom!

Flavour skrev:
Skulle inte Gränsbo visa en premiehingst från Verden e. något populärt, kommer inte på namnet nu men återkommer!!!

Det stämmer, det är hingsten e. Concorde som Clownen nämner i första inlägget. :)

En efter Robin Z och en efter Don Primero. Sist jag pratade med dem för bara några veckor sedan så var det fortfarande planen i alla fall, sen vet man ju aldrig vad som händer på vägen :smirk:

Vet du vad det är mer i stammen än Don Primero ?

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

pemma skrev:
Var det inte snack om att AER (airline H) som godkändes som 3-åring, men inte som fyraåring skulle visas igen? Denna gången lite mer som hopphingst.

Vet inte om det stämmmer dock... :smirk:

Aer är 6 år nu och alltså inte välkommen. Han godkändes f.ö. som hopphingst som 3-åring. Han var anmäld i fjol men kom inte till start. Ambitionen verkar vara att få honom gk på meriter i framtiden.

athena skrev:
Aer är 6 år nu och alltså inte välkommen. Han godkändes f.ö. som hopphingst som 3-åring. Han var anmäld i fjol men kom inte till start. Ambitionen verkar vara att få honom gk på meriter i framtiden.

Men de kan väl visas som prestationshingstar när de är äldre, eller?? Det var det jag menade...

Han blev ju godkänd som 3-åring (hopp), sen visades han som fyra-åring 2003 (gång 7,0 och hopp 6,0) och blev inte godkänd. Detta året (2004) som 5-åring var han anmäld, men kom inte till start.

Jo visst, men jag tror nog att han måste tävla några år först. Han har ju tyvärr inga lysande resultat från årgångschampionat.

Vår lillkille (blir 4 år) skall visas fram om allt går som det skall fram till dess. Han är e. Casir Ask, han har redan 2 äldre bröder (f-99 halvbror och -00 helbror) godkända i Danmark, så nu skall det bli spännande att se om det blir hattrick för mamman med samtliga av hennes 3 första avkommer som godkända hingstar. Snacka om bra avelssto hon blev dessutom Elitpremierad redan i november 03 endast 8 år gammal !!! Yngsta elitpremierade stoet i Danmark någonsin.

Vad är det för stamm på¨er Lillkille mer än Casir Ask ?

Hälsningar Helen

Är det någon som vet något om mödernet till dessa ev. kandidater på bruksprovet ? Ser att det är många kända pappor men inga kommentarer om vad det är för stolinjer som ligger bakom :crazy:

Hälsningar Helen :D

Casir Ask- Carano - Wahnfried så han är linjeavlad på både Capitol blodet och Cor Dela Bryere. Tycker själv att det är väldigt mkt Capitol över honom dock mkt lättare i typen kommer nog från att det är mkt fullblodsinslag både genom Corde och bakom Wahnfried. Tycker själv (hmm kanske jävig) att han är en fullträff vad gäller typen (han fick iof även 9 på typ på 3-års så det är fler än jag som tycker det) lätt i kroppen med låååånga ben (rejält benad med rejäla ledgångar så inga klena fullblodsben).

Han låter spännade... Bild ? Vad vet du om mamman ? Tur att det är mkt blod i honom om han är linjeavlad på Cor de la Bryere. Låter toppen med att det dessutom finns mkt Capitol !!

Den höär hingsten ser jag fram emot att få se på Bruksproven...

Lycka till !!!

Hälsningar Helen

Mamman är visad på "sadelkåring" vilket ungefär är som våra kvalitetsbedömningar fast som 3åring där blev hon högt bedömd med bla 9 på hoppet, och blev tilldelad RDS vilket ges till de högst bedömda ungefär som vårt diplom. Därefter sattes hon i avelsboxen direkt. Hon har nu 6 avkommer med de 3 hingstarna som äldst och därefter 3 ston som ju ännu inte hunnit visas fram ännu.
Äldsta brodern (halvbror) vann sitt materialpröve i hoppning i november 03 tyvärr finns han inte längre med oss blev innebränd i stallbrand i januari 04.
Lillkillens helbror fick i Herning i år utmärkelse för bästa danskfödda 4-åriga hopphingst. Blev dessutom nu i november 2:a i det danska 4-års championatet i hoppning. Det man ser på bröderna och även gäller lillkillen är ett otroligt temperament med mkt hög ridbarhet. Bröderna blev bedömda med 9 resp 9,5 avseende ridbarhet och temperament.
Mormor till honom har lämnat en godkänd hingst i Norge som har många placeringar i hoppning tom GP och även ingått i den Norska landslaget, även lämnat ytterligare avkommer med segrar upp tom 150-hoppning. Hon har även lämnat flera numera elitston bla mamman till hingsten Caran (gdk i Danmark) samt att hon är helsyster till mamman till hingstarna Willemoes och Webster (båda gdk i Danmark). Det som är genomgående för denna stostam är en otroligt stark förärvning på hoppanlaget. Tittar man på resultaten från sadelkåringar (3-åringar) både på avkommer och vidare ut i grenar (avkommers avkommer osv) så finns det i stort sett inte en enda häst som är lågt bedömd utan majoriteten ligger uppe på 9,or.
Så stostammen är klart stark får hoppas att allt går som det skall och inget oförutsätt händer.
Här finns en del bilder på honom. bilder

Kul att läsa ! På pappret så är han intressant - fina bilder. På pappret så är han helt klart intressant att prova som avelshingst - hoppas nu att han har alla de andra kvaliteerna som krävs och att han visar fram dem under proven :p Är han röntgad och klar ?

Har ytterligare ett par frågor...

Vad hette äldste brodern ? Vad heter helbrodern ? Vad heter mormor och hennes godkända son och de övriga avkommorna som gått 1,50 ?

Nu ska jag sluta fråga ;)
Hälsningar Helen

Ville bara säga WOW - gud så läcker din hingst är!

Lycka till på bruksprovet!

//Kristin

Liknande trådar

Avel Nytt försök efter lite påminnelse från moderator... Men jag har saknat en sånhär tråd på avel, med lite allmänt skvaller, tjöt och...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
67 590
Senast: cirkus
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Islandshäst Då det blev så många frågor om hingst tipp i den andra tråden kommer här en ny. Kan börja med 4 av mina damer där jag tro att valet...
2
Svar
22
· Visningar
3 587
Senast: valvis
·
E
Hästvård Om tråden ligger fel får gärna moderatorn flytta den. Jag har lite funderingar över hingstar och valacker tillsammans...:) Det är så...
Svar
8
· Visningar
1 315
Senast: embe95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025