Har självständighet något med ledartyp att göra?

K

Kola

Konstig fråga kanske, men jag undrar så här:

Om man har ett sto som är sur och dominant i hagen, men som inte kan stå ensam i stallet (äter inte - går runt i boxen tills de andra kommit in) - är det stoet då att betrakta som ranghög eller inte? Eller man kan inte avgöra det på ovanstående information?

Har funderat mycket på detta sedan en kollega berättat om sin häst som beter sig så här, och som enligt kollegan är ranghög och flockledare.

Har också funderat på om det är fel på mitt sto som inte bryr sig ett dugg om ponnyn är ute eller inne, om han springer runt eller ej, om han gnäggar eller är tyst: huvudsaken är att hon har något att äta! Och att hon får äta i fred, förstås. Ingen ponny i närheten, för då smäller det.

Ja, ja, är det någon som förstår mitt röriga inlägg får ni gärna komma med idéer!
 
Hon kan mycket väl vara ranghög, men bara för att någon är ranghögst innebär det inte att denne är ledaren. Sätt ihop fem "idiothästar" och du får en ranghögste - som ingalunda är ett ledarmaterial. Jag ser inte ledaren som någon som i förhållande till övriga i flocken kan mycket, utan för mig är ledaren mer komplett och skulle verkligen kunna lotsa en flock över prärien (ungefär).

Det där en definitionsfråga, vissa tolkar det som att ranghögst = ledare, men det gör inte jag. Min häst var otroligt ranghög, och fastän jag var över honom i rang så var jag inte ledre över honom, just för att jag inte har den kunskap och rutin som krävs för att kunna vara en "äkta ledare".

Dock kan man tvista om just självständigheten har nåt med ledarskapet att göra, då en "naturlig ledare" aldrig behöver vara ensam. Hästen är ett flockdjur, och förmågan att vara ensam och ändå trygg är nåt vi har "skapat" hos hästen, nånting vi lärt in. Men visst pekar det på en klok och trygg häst om den kan vara själv, lugnt och stilla, och tryggt lita på sin omgivning - eller i alla fall pekar det på en klok matte.
 
Då tar jag det som att jag kanske inverkar positivt på min häst då. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 813
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp