har ni testat stig läder med bara en rem..

Sv: har ni testat stig läder med bara en rem..

Presiges webbers är billigare än deras vanliga stigläder. Har för mig att mina webbers (har till både dressyrsadeln och hoppsadeln) kostade under 1000:- paret. Underbar kvalitét.

ja men dom finns bara i svart och tobacco=matchar inte sadeln. tror dom är för korta också.

Hoppar in med ett litet knapplån...

Vilken längd ska man köpa på den här typen av läder?

Har 145cm/dam i vanliga, men kan även ha 160cm/herr. Kan 70cm räcka till?

För att förtydliga: Jag är 171 cm lång, har 34" långa jeans och rider i dressyrsadel. ;)

Senast ändrad:

det är bara att mäta längden på dina stigläder och så lägger du till några cm.

det är bara att mäta längden på dina stigläder och så lägger du till några cm.

Men så enkelt... :o :angel: Ibland är inte hjärnan med riktigt. :rofl:

Men är 70 cm hela stiglädrets längd när det inte är ihopknäppt, eller är det 70 cm när det är knäppt i ett visst läge?

Längden är nog inga problem. Jag har 2 olika längder, junior och dam (junior till hoppsadeln och dam till dressyrsadeln) och det finns ytterligare en längre. Passar lååånga karlar :)

Fast med färgerna är det kanske värre...

då har dom kanske utökat med fler längder då för när jag kollade på dom så fanns endast en stl. men som sagt det hjälper ju inte, kan inte ha tobacco färgade läder till en mörkbrun sadel, det ser gräsligt ut. :p

Hej, det låter bra. Men en fundering: hur gör ni med lädren när ni hänger upp sadeln? Lägger över sadeln i kors? Kan det bli risk för små märken i sadeln då?

Jag låter lädren hänga eller så plockar jag av dem, det är superenkelt och det går snabbt.

På mina finns ett hål högst upp - man hakar i det hålet och sedan trär man överblivet stigläder genom stigbygeln - ser nästan exakt ut som "vanliga" stigläder när de är upphissade. Vet inte om alla har tophål - men det har i alla fall Prestiges och Bates/Wintec.

Hej, det låter bra. Men en fundering: hur gör ni med lädren när ni hänger upp sadeln? Lägger över sadeln i kors? Kan det bli risk för små märken i sadeln då?

eller så kan man sy små påsar till stigbyglarna att trä över så det inte skaver på sadeln, praktiskt och jätte lätt.. :rofl::rofl::rofl:

jag har strumpor på mina. :angel: dom hänger aldrig över sadeln i sadelkammaren men måste ju lägga över dom när jag sadlar, och då gör dom fula repar på min sadel! så var tvungen att hitta på något.:p

Strupor var smart ,ska kolla in om jag inte kan få tag på rejäla yllesockor på loppis...

jag har vanliga svarta sportsockar från nike, har klippt av fotdelen. funkar perfekt då dom är stretchiga och mjuka.:D

På mina finns ett hål högst upp - man hakar i det hålet och sedan trär man överblivet stigläder genom stigbygeln - ser nästan exakt ut som "vanliga" stigläder när de är upphissade. Vet inte om alla har tophål - men det har i alla fall Prestiges och Bates/Wintec.

Fasiken, det hade jag glömt bort:o. jag har slängt dom över sadeln hela tiden.

Har ridit med sånna:D De funkar alldeles utmärkt!!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 680
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar