Har ni provat hjälpmedel för att backa till transporten perfekt?

Trevita

Trådstartare
Jag har precis köpt en boggie, och den rubbar man INTE mer än nån cm när den står på gräs. Det finns ju en slags spegel man kan sätta på transporten som man kan se kroken i när man backar till. Nån som provat det? Sen finns det nog fler grejer, men funkar de? Nya bilar har ju lackade kofångare och det blir så tråkiga märken om man chansar, annars får man hoppa ur och i bilen som en annan :bump: Hur gör ni?

Sv: Har ni provat hjälpmedel för att backa till transporten perfekt?

Jag brukar använda speglarna för att backa in rakt och sen kolla ut genom fönstret/dörren hur långt jag är ifrån. Funkar perfekt!

Övar man klarar man det galant utan hjälpmedel. Men spegel är ett alternativ, ha någon person till hjälp ett annat sen finns det någon "pinne" man kan sätta på draget som sticker upp så man ser den i bakrutan, vet dock inte om det funkar.

Gör om ovanstående, lättast är om du kan backa rakt intill, alltså så du bara behöver backa rakt bakåt sista metern eller så (inte behöva svänga samtidigt).
Brukar gå ut o kolla exakt hur långt ifrån jag e när jag backat intill. Då har jag förhoppningsvis bilen rakt framför släpen, så jag ex bara behöver backa rakt bakåt 3 dm till. Har du bildörren öppen kan du alltid kolla ut åt sidan (typ i marken) så ser du rätt enkelt hur mkt du backar....

Sen e de väl så att träning ger färdighet! I början får man väl helt enkelt springa ut några ggr o kolla :smirk: Har aldrig provat nåt "hjälpmedel", verkar bara krångligt.... ;)

Ja, men jag vill inte gå ut NÅN gång, det är därför jag frågar. Backa 3 cm för långt och det är skrapmärke på nya bilen och det är trist... Jag har E-kort, jag har inget problem att komma nära transporten, det är centimetrarna jag vill ha koll på.

Jag lånade en kompis släp ett par gånger, hon har spegel på det. Kanon! Bara att backa intill och allt är klart. ;)
Annars kör jag varierande att buckla till bilen baktill eller att hoppa in och ut och kolla hela tiden. :D Inget finlir för min del mao. Bäst gillar jag att ha snäll sambo utanför som dirigerar när jag kör, det går fortast...

Har inga sånna hjälpmedel. Brukar alltid vara någon med mig när jag hämtar transport som visar när jag är rätt och det bara är att koppla på släpet. Annars är det bara att kliva ur och titta hur mycket som finns kvar, tycker inte det är så krångligt eller tar massa tid.

Det var en bra idé. Jag har oxå en boggie, den står parkerad här hemma på gräs och jag kan inte backa på rätt bakåt. Visserligen har jag lärt mig ganska hyffsat, 50-50 är chansen att jag kommer helt rätt på, nuförtiden. Och bättre blir jag. Men spegelidén ska jag lägga på minnet. Det finns kanske tom någon som kan rekommendera eller visa upp vad för spegel man ska ha. :bump:

det finns nog inga andra val än att det blir rutin....innan får du gå ut o kolla...jag har boggie , men jag ställer stödhjulet på en bred planka eller nåt så stödet inte går ner i marken...då kan du mickla lite ändå fast du inte kommer på mm rätt....

Litet tips som vår återförsäljare visade oss när vi köpte boogie, veva ner stödhjulet maximalt och Voila! Boogien reser sig i framändan och lättar med det främre hjulparet från backen och blir lika lätt som en enkelaxlad att manövrera runt! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 757
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31