Har ni några gissningar på vad detta kan vara?

S

Stavs Succé

Hej!

Jag har ett tioårigt varmblod, som jag är nybliven ägare på.
Hon har aldrig blivit inriden eller körd tidigare men är väldigt fint "musklad" och visar inga tendenser till att vara halt.

MEN här om dagen när jag skulle börja rida in henne, vilket verkligen gick super (skrittade mest, men travade även lite grann), så hände något konstigt. Dagen efter så fick jag verkligen INTE sitta upp/hänga på henne, för då blev hon inte alls glad och ville slänga av en, fastän hon knappt hade brytt sig om första gångerna man satt upp på henne, och sen så lyfter hon på höger bakben hela tiden.

Det kan ju självklart vara träningsvärk, eftersom hon aldrig blivit aktiverad, men varför skulle hon då lyfta upp bakbenet hela tiden?

Jag har låtit lite folk på gården kolla på henne när jag longerat henne och alla håller med om att hon inte riktigt orkar med högerbak och att "höften" bara slänger med utan någon egentlig stadga, så jag börjar bli lite orolig.

Men ja, kom jättegärna med tips på hur jag ska motionera henne via marken utan att överdriva och även lite förslag på vad det kan vara. Jag skulle verkligen bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig lite!

mvh

Annika :)

Sv: Har ni några gissningar på vad detta kan vara?

Hej!

Jag har ett tioårigt varmblod, som jag är nybliven ägare på.
Hon har aldrig blivit inriden eller körd tidigare men är väldigt fint "musklad" och visar inga tendenser till att vara halt.

MEN här om dagen när jag skulle börja rida in henne, vilket verkligen gick super (skrittade mest, men travade även lite grann), så hände något konstigt. Dagen efter så fick jag verkligen INTE sitta upp/hänga på henne, för då blev hon inte alls glad och ville slänga av en, fastän hon knappt hade brytt sig om första gångerna man satt upp på henne, och sen så lyfter hon på höger bakben hela tiden.

Det kan ju självklart vara träningsvärk, eftersom hon aldrig blivit aktiverad, men varför skulle hon då lyfta upp bakbenet hela tiden?

Jag har låtit lite folk på gården kolla på henne när jag longerat henne och alla håller med om att hon inte riktigt orkar med högerbak och att "höften" bara slänger med utan någon egentlig stadga, så jag börjar bli lite orolig.

Men ja, kom jättegärna med tips på hur jag ska motionera henne via marken utan att överdriva och även lite förslag på vad det kan vara. Jag skulle verkligen bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig lite!

mvh

Annika :)

Det är svårt att säga direkt på rak arm vad som kan vara fel när man inte sett hur hon reagerar och hur hon går.

Hon kan ha ont eftersom hon lyfter bak och är benet varmt, svullet?
Reagerar hon när du trycker på höften o på korsbandet osv?

Ibland kan det vara svårt att se om hästar e halt, be någon leda henne i skritt fram o tillbaka i stallgången och sedan i trav...då hör du om det låter annorlunda men reagerar hon inte på det så prova:

Jobba henne på marken, sätt på sadel och dra ner stigbylarna och ta en promenad...låt henne ta tid att lära känna dig och omgivningen...jag uppfatta det som att hon var ny?

Borsta och fixa o gosa med henne massor, och vill du longera henne använd inspänningtygel så hon då jobbar...

lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 685
Senast: AlmostEasy
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: sandrafors
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 735
Senast: Lurvig
·
Övr. Hund Var med mamma hemma hos mammas särbo idag. Hade hunden med mig som vanligt och vi satt och pratade i köket, min hund låg lugnt på...
Svar
13
· Visningar
1 810
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka