Har ni någon tid till hästarna?

Z

zipp

Sitter här och väntar på mitt andra lilla barn som ska komma vilken dag som helst. :) Detta är givetvis jätte roligt och spännande men kommer det finnas någon tid till mig själv och hästarna? Pappan ställer givetvis upp på kvällarna men hur lätt är det att ha två stycken att försöka hålla efter? Den stora flickan fyller två nu i sommar, och jag hade precis börjat komma tillbaka till ridningen. Hur har ni gjort? lagt av med allt som hästar heter. (kan man leva då?):confused:

Sv: Har ni någon tid till hästarna?

Jag har också 2 små barn med samma åldersskillnad. För min del gick det inte så bra med hästarna. Minskade ner ifrån 5 hästar till att hyra ut tävlingshästen och ta föl på avelsstoet som jag forfarande har kvar.
Ekonomiskt och tidsmässigt, tyckte jag att det blev tungt. Det var en stor sorg för mig att minska ner häsverksamheten som jag kämpat för hela mitt liv :cry: Men småbarns tiden är ju så kort, så jag försöker njuta av den och ta igen mer seriös häst verksamhet om några år igen.
Idag är mina barn snart 3 år plus 14 månader. Skall börja jobba i sept igen och då känner jag att det som är realistiskt just nu, är att ha mitt avelsto, behålla avkomman som föds 09. Hus, 2 små barn,ett avelssto plus jobba alltså! :grin:
Lycka till med din lilla kommande bebis! Hoppas att du kommer fram till en bra lösning. Det bästa är ju att känna efter. Ta en dag i taget. För dig kanske det fungerar utmärkt! :D

Kan ju bara svara för mig själv.

Jag sålde min häst :cry: när jag väntade första barnet (2 år nu) pga att han var precis nyinriden och jag inte vågade riskera ngt med magen (trots att hästen var världens lugnaste och snällaste). I höstas/vintras var jag på vippen att skaffa mig en häst igen, men eftersom jag då var gravid så hejdade jag mig i sista sekunden (hade hittat en häst på annons som verkligen matchade allt jag ville ha, rätt stam, rätt storlek, rätt pris osv) men är nu lite halvt om halvt på hästjakt (yngsta barnet blev 7 veckor i lördags).
Jag tror definitivt inte på att lägga av (även om jag gjorde det tillfälligt), jag tror att man behöver tiden i stallet, för att ladda batterierna efter en heldag med barnen. Det är ett bra sätt att få "egentid". Har märkt på mig själv att jag hamnat i sista rummet för mig, barnen kommer först (självklart) sen försöker jag så lpångt det går se till att min man har sina intressen kvar och egen tid att göra vad han vill. Jag har tagit den tid som "blivit över", och känner att jag verkligen inte mår bra av det (har mkt lättare för att tappa humöret och bli irriterad, även om jag inte visar det utåt) och känner att om jag inte mår bra så kan jag inte heller vara den bra förälder och partner som jag vill vara. Får lappsjukan av att "bara" gå här hemma med hus, barn och katter, är ju egentligen en social person som gillar att ha många järn i elden...

Kan du inte skaffa en medis? Nån som kan hålla hästarna i form och hjälpa till med utfodringar, mockning?

Jag har inga barn än. Men den dag jag ska ha så har jag försökt klura ut i minsta detalj hur jag ska göra.
Lever jag i de förhållanden jag gör nu så måste jag fodra ut min häst då jag har hästen själv ca 1 mil bort och sambon jobbar 30 mil bort.

Men har vi ny gård sen så kan jag ha hästen hemma och då ska jag ha en medis.

Lägga av känns som ett omöjligt allternativ.

Jag har tid, ork och pengar men ingen motivation som jag hade innan. Hade jag haft egen gård så och hästen utanför dörren så hade det nog vart helt annorlunda.

Jag vill åka och rida för jag vill, nu åker jag och rider för jag måste.

Har två hästar, dottern är 7 månader, är ensamstående. Det fungerar bra, för att jag vill att det ska fungera och har gett mig fan på det. Får hjälp när det behövs. :laugh:

Nu under sommaren har det dock vart lite körigt med tid, men det beror på helt andra saker.

Jag satt och diskuterade det där med en kompis för ett litet tag sen.
Hon fick mig att inse att tiden finns ju. Egentligen.
Det handlar ju om ifall man vill prioritera hästen/hästarna så fort man får en stund över.
Ska man dela på sig och hinna med allt man vill hinna på sina lediga få stunder så blir det varken hackat eller malet med hästarna känner jag.
Här står det still för stunden.

Jag har 2 barn hemma. En på 6,5 år och en på 2.
Paniken börjar komma stigande lite hos mig nu då 6-åringen börjar på förskolan och tjatet har börjat om att få börja på diverse olika aktiviteter.
Det är simskola och balett m.m
Och den lilla tar ju självklart sin tid.
Och hon finner inget som HELST nöje med att vara med i stallet. Står bara och rycker i dörren och vill ut därifrån.

Så ja. Jag vet inte vad jag ska säga.
Det kommer nog bli jobbigt den första tiden. Särskilt eftersom dina barn är så små båda 2.

Det är en enorm skillnad på 1 och 2 barn.
Större skillnad än vad folk kan tro gissar jag.

Jag har själv börjat tvivla på om detta funkar.
Gladdes så över min älskade skäck. Men sitter nu här med jordens sämsta samvete igen.
Har dessutom börjat jobba ganska mkt nu efter att ha gått hemma i flera år.
Det har fått mig att tänka i andra banor också.

Jag tror det är en prioriteringsfråga.
Vill man att det ska funka, så funkar det.
Men det kräver ju lite av mannen.
Hästar är en daglig och tidskrävande hobby, och det kan bli tufft om både mamman och pappan har hobbyer som tar mkt tid.

Senast ändrad:

jag lämnade min häst på foder då vi bestämde oss för att försöka bli gravid, jag blev gravid fort och han är fortfarande hos fodervärd.

Jag ville gärna ha något år ledigt från min häst o detta var perfekt tillfälle men givetvis längtar jag efter honom varje dag och gläds åt den dagen han ska hem till mig igen.

Var sak har sin tid.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 983
Senast: manda
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 516
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar