Har ni köpt innan ni har sålt?

Narcissa

Trådstartare
Vi är inne på att köpa en större gård. Vi vill dock inte sälja vår gård innan vi har hittat någon annan eftersom vi inte vill riskera att stå utan hem men flera djur. Ni som har varit i liknande situation, hur har ni löst det?

Vi är inne på att köpa en större gård. Vi vill dock inte sälja vår gård innan vi har hittat någon annan eftersom vi inte vill riskera att stå utan hem men flera djur. Ni som har varit i liknande situation, hur har ni löst det?
Japp. Vi har letat i flera år efter en passande liten gård. Inte för långt från jobbet. Lagom storlek på allt. Lagom pris för oss, osv. Om vi hade sålt innan vi köpte så vet jag inte hur det skulle ha blivit! Mitt hus är just nu till salu, och jag hoppas att det säljs SNART för det är trist att stå med dubbla kostnader för allt. Antar att det beror på hur marknaden ser ut där man bor också. Vad det finns för utbud.

Jag har gjort så i ett par fall att fastighetsaffärerna har överlappat varandra. Dvs jag har påbörjat en försäljning av en bostad och sedan hittat en ny. Har dock inte gjort så med gård- gård men nu sist handlade det om gård - hus. Det brukar gå rätt bra om man förklarar läget för mäklaren, man kan ofta skriva in i kontraktet att man behöver förlängd inflyttnings-/utflyttningstid. I mitt fall förlängdes det med flera månader för att det skulle passa med försäljningen av gården. Det slutade med att gården såldes klart på måndagen typ, och husaffären blev klar på onsdagen.

Det beror väl rätt mycket på vad för typ av objekt man sitter på, hur lättsålt det är, och vad för typ av objekt man är ute efter i fråga om prisklass. Jag har dock sonderat terrängen rätt noggrant innan jag gett mig in i det, t.ex hade jag redan köpare klara och spekulanter på kö till gården när jag började kolla hus.

Jag köpte en dyrare lägenhet innan jag hann sälja min billigare, men där handlade det om så pass "små" summor att jag hade klarat att stå med två boenden en period om jag inte hade blivit av med den gamla. Där ordnade vi dock också så att vi slutförde bägge affärerna samma dag, det var samma mäklare på bägge lägenheterna så vi tajmade det fint.

Vi behövde flytta 40 mil för några år sedan, från en gård till en annan. Det fanns inget annat alternativ än att köpa först och sen sälja. Det tog tyvärr ett tag att sälja, men det gjorde å andra sidan att jag själv hade kört över nästan allt när det väl blev sålt så vi skippade flyttfirma.

Värdet mellan gårdarna är väl ca 1 miljon. Väldigt fint där gården vi är intresserade av ligger så säkert många spekulanter. Vet att det är minst 7 anmälda till visningen. Jäkla typiskt.
Men det är ju en idé att ha lång tid till tillträde om det fungerar med säljarna.
I området där vi bor är det huggsexa om husen men hur det är med gård vet jag inte. Säljs gör det ju men frågan är ju vad vi får för det.

Vi behövde flytta 40 mil för några år sedan, från en gård till en annan. Det fanns inget annat alternativ än att köpa först och sen sälja. Det tog tyvärr ett tag att sälja, men det gjorde å andra sidan att jag själv hade kört över nästan allt när det väl blev sålt så vi skippade flyttfirma.
Fick ni lån för det? Vi har inte så mycket lån på nuvarande gård men om vi ska låna till den andra gården handlar det om ett tillfälligt lån på ca 5 miljoner. :nailbiting::nailbiting:

Fick ni lån för det? Vi har inte så mycket lån på nuvarande gård men om vi ska låna till den andra gården handlar det om ett tillfälligt lån på ca 5 miljoner. :nailbiting::nailbiting:
Vi fick fråga runt bland bankerna, och fick ok från två. Att vi sen klarade båda gårdarna i över 12 månader var ett bra förhandlingsargument när vi sedan skrev om lånen på nya gården :-)

Ja det är ju bra att man kan visa det. :D
Man måste nästan ha borgenärer när man ska låna så pass mycket va? Eller räcker det med fastigheterna som säkerhet? Jag har aldrig behövt ansöka om lånelöfte nämligen. Har noll koll.

Ja det är ju bra att man kan visa det. :D
Man måste nästan ha borgenärer när man ska låna så pass mycket va? Eller räcker det med fastigheterna som säkerhet? Jag har aldrig behövt ansöka om lånelöfte nämligen. Har noll koll.
Borgenärer används rätt sällan nuförtiden. Vi hade fastigheterna som säkerhet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Fetaost
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 021
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10