Har ni hört detta krasande någon gång???

Zandrah

Trådstartare
Min häst, som förekommit i en del trådar här, har ju problem i sitt knä.
MEN , undrar om någon träffat på någon häst som det KRASAR i knät åt?? Det låter ungefär som att man trampar på krossat glas, om ni förstår? Så som det kan göra i våra egna knän ibland.

Detta låter då man lyfter knät. Inte alltid, men nästan jämt. Det krasar liksom, ganska högt också. Fick höra att det kunde vara något med patellan, eller ev artros, men det verkar inte som att hästen behöver lida av det. Han är gallig, men pga av sin menisk mestadels, men ömmar inte vid tryck.

NÅGON som hört något liknande i en hästs bakknän? Vad var det för fel och verkade hästen lida av det? Vi har regelbunden koll på honom, men detta krasande är ganska nytt, men han verkar som sagt inte ha direkt ont, eller vara halt.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Jag tycker du ställer frågan på helt fel ställe, ta och kontakta en Veterinär och gör en undersökning i stället!! Jag kan bara säga att "krasande" ljud inte tillför det normala och brukar betyda att ngt har gått sönder.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

hovis skrev:
Jag tycker du ställer frågan på helt fel ställe, ta och kontakta en Veterinär och gör en undersökning i stället!! Jag kan bara säga att "krasande" ljud inte tillför det normala och brukar betyda att ngt har gått sönder.

Visste att den kommentaren skulle komma. Tänkte jag skulle slippa skriva att jag ville ha sånna svar.:mad:
Jag skrev att hästen blivit undersökt regelbundet och att jag VET vilka fel han har, men ville vet om FLER varit med om det!
Vi gjort ALLA undersökningar som går, och läser du "följetogen" om hästen i andra trådar så skulle du sett det, så snälla låt bli att nämn vet undersökning, det är väl självklart att en sådan är gjord.
Blir så TRÖTT när inte folk förstår att man varit hos vet eller ska, och att detta är ett FORUm för DISKUSSIONER och att man vill veta om fler sett något liknande. *SUCK*
Inget är sönder, och det brukar INTE enbart tyda på att något är sönder. Är alla människor med de lätena i knäna SÖNDER? Hmm..nää... Så snälla...än en gång: Folk skriver inte här för att utesluta vetrinärvård.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Nej det framgår inte av din tråd, och du kan inte räkna med att alla läser ALLA trådar. Och det är inte alls så självklart att man tar kontakt med veterinär, det finns flera trådar som kan visa på det.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Zandrah skrev:
Visste att den kommentaren skulle komma. Tänkte jag skulle slippa skriva att jag ville ha sånna svar.:mad:
Jag skrev att hästen blivit undersökt regelbundet och att jag VET vilka fel han har, men ville vet om FLER varit med om det!
Vi gjort ALLA undersökningar som går, och läser du "följetogen" om hästen i andra trådar så skulle du sett det, så snälla låt bli att nämn vet undersökning, det är väl självklart att en sådan är gjord.
Blir så TRÖTT när inte folk förstår att man varit hos vet eller ska, och att detta är ett FORUm för DISKUSSIONER och att man vill veta om fler sett något liknande. *SUCK*
Inget är sönder, och det brukar INTE enbart tyda på att något är sönder. Är alla människor med de lätena i knäna SÖNDER? Hmm..nää... Så snälla...än en gång: Folk skriver inte här för att utesluta vetrinärvård.

Du får ursäkta men jag har faktiskt ionte följt din hästs historia här på Bukefalos i andra trådar. Om du nu redan har skrivit om det på massa andra trådar, varför startar du en NY tråd???

Efter som du la upp en ny tråd i dag 17:55 och under så lång tid som fram till 21:32 inte fått ett ENDA svar och dessutom "bumpade" så försökte jag bara vara snäll att ge min syn på saken.

Jag förstår att det kan vara väldigt frustrerande att ingen svarar på en tråd man lagt upp på hela två och en halv timme, därav mitt taffliga försök till svar.

Hoppas dock att du redan utifrån dom andra trådarna fått så många svar att det därför anses som upprepning att även svara på denna nya tråd.

Utan att verka tjatig här så tycker även jag att man först bör ta kontakt med Vet. innan man tar kontakt med Bukefalos. Jag har i alla fall inte fått den uppfattningen om att detta forum är ett Veterinär forum utan enbart ett forum för amatörer.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Jag startar en NY tråd för att detta gäller en NY sak. Jag bara undrade om någon hört detta ljud förr, varför ska det vara så konstigt?? Detta hänger inte enbart ihop med andra problem min häst har haft.
Det är väl självklart att jag inte skriver här för att får ett vetrinärutlåtande, eller hur? Jag sitter här hemma och spekulerar och ibalnd är det kul att höra andra göra det oxå. Det handlar inte om huruvida jag ska eller inte ska till vetten med hästen (som f.ö varit hos vetten 4 ggr i år redan) Så vet ÄR kontaktad INNAN buke.
Och ursäkta om jag råkade putta upp min tråd lite eftersom det är många inlägg på denna "hästvårdssida" , varför ska det vara så konstigt, och varför måste det kritiseras? Det är inte för att jag är desperat, utan för att jag vet att trådar lätt "försvinner" i mängden här.
Det var väl tydligen mkt dumt av mig att ens lägga UT denna fundering här. Förlåt så mycket för att man vill höra om någon varit med om detta. :(
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Boj skrev:
Nej det framgår inte av din tråd, och du kan inte räkna med att alla läser ALLA trådar. Och det är inte alls så självklart att man tar kontakt med veterinär, det finns flera trådar som kan visa på det.

Det är självklart i mina ögon att man kontaktar vet när det är något fel på hästen. Nu säger inte jag att ALLA fattar det, men håller man på med hästar så borde man det. Huesomhelst så gällde inte min fråga eller fundering huruvida jag skulle kontakta veterinär eller inte, utan endast om någon annan haört detta.
Sen att alla inte följer alla trådar är väl självklart, men jag blev bara väldigt besviken på det faktum att man genast blev påhoppad som en "som inte fattade att vet är självkalrt" när ens häst har problem.Ibland är det faktiskt lärorikt att höra andras spekulationer, ÄVEN om det bara är en bunt amatörer som "Hovis" menar.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Jag tycker inte det låter normalt med att det knäpper i en led.
Jag hade en gamal tävlingsponny som det knäppte i ett fram knä.
Det berodde på att han hade skadat sig rejält när han gick omkull en halkig vinter hos den tidigare ägaren.
Han led inte av detta bara han fick gå som promenad häst med lätt ryttare och inte tävlas och hoppas mer. Något annat än promenad häst hade han aldrig hållt för.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Zandrah skrev:
ÄVEN om det bara är en bunt amatörer som "Hovis" menar.

bara-undrar vad din Veterinär säger om detta krasande ljud samt om inte Hovis menar att Veterinärerna är utifrån sin legetimation klassade som proffesionella till skillnad från alla här på forumet för utom PL då som just är allt annat än en amatör.

Så uppfattade i alla fall jag det och utifrån den lilla koll jag har på detta forums användare så har i alla fall inte jag sett ngn mer än PL som inte är amatör här.

Skall bli mkt spännande och lärorikt att höra vad din Veterinär har att säga om din hästs problem.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Med den attityden så lär du inte komma långt här på Buke :bow:
Var lite trevligare i dina svar oavsett vilka svar du får på dina frågor.
Det är ingen självklarhet att man ska starta nya trådar då det gäller samma ämne i tidigare trådar för jag antar att du nämnt att det låter i knät på hästen och kunde då ställt frågan i den tråden.
Lika lite som att alla läser alla dina trådar läser vi andra trådar så att kunna utläsa din tråd här vad du gjort och inte är väl att begära lite väl mycket av användarna här.
Inled tråden med att du redan skrivit om hästens skada och haft ut vet. och vill nu ha svar på följande ......

mysko
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

mysko skrev:
Med den attityden så lär du inte komma långt här på Buke :bow:
Var lite trevligare i dina svar oavsett vilka svar du får på dina frågor.
Det är ingen självklarhet att man ska starta nya trådar då det gäller samma ämne i tidigare trådar för jag antar att du nämnt att det låter i knät på hästen och kunde då ställt frågan i den tråden.
Lika lite som att alla läser alla dina trådar läser vi andra trådar så att kunna utläsa din tråd här vad du gjort och inte är väl att begära lite väl mycket av användarna här.
Inled tråden med att du redan skrivit om hästens skada och haft ut vet. och vill nu ha svar på följande ......

mysko

Vilken attityd? Ingen som klagat på den tidigare.
Jag skrev en fråga, och får till svar att jag ska kontakta vetrinär, följt av utropstecken vilket ses som "ett skrik", om du förstår. det var liksom inte det jag behövde veta - att jag skulle kontakta vet. Så om jag ska vara trevligare i mina svar, så kan jag väl åtmistone förvänta mig trevliga svar själv då från början. Eller har jag ingen rätt till det?

Och NEJ, jag har inte skrivit i de andra trådarna om att det låter i hans knä. Jag skrev oxå i min fråga att jag har kontaktat vet, och även att jag skrivit om honom förr. Det var precis vad jag inledde med.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

min vet sa att krasande ljudet berodde på att det kommit luft under huden när vårat sto fått stryk av kompisen i hagen.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

supergladis skrev:
Jag tycker inte det låter normalt med att det knäpper i en led.
Jag hade en gamal tävlingsponny som det knäppte i ett fram knä.
Det berodde på att han hade skadat sig rejält när han gick omkull en halkig vinter hos den tidigare ägaren.
Han led inte av detta bara han fick gå som promenad häst med lätt ryttare och inte tävlas och hoppas mer. Något annat än promenad häst hade han aldrig hållt för.

Hej!
Tack för ett konkret och rakt svar. :)
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Suck...
Ja det här ballade ju ur totalt.

För att förklara det en gång till, så har jag alltså regelbunden koll på min häst. Han är röntgad och ultraljudad i knät. Detta för några månader sen, efter det med regelbunden koll. Precis som jag skrev i inlägget först.
Han har lindriga problem i sin menisk har haft en blödning på en sena.
Vetter har sagt att knäppande antingenkan vara för han har någon lindrig form av patellaupphakning (då brukar det låta) eller att det är artros, som på oss människor, alltså förslitning av led/benskörhet. Han har haft inflammation i leden, men vi vet ju inte i dagsläget om det ÄR kroniskt, det kan vi ju inte veta förän det gått ett tag. Detta framgick OXÅ i mitt första inlägg. Så vad som är oklart där vet jag inte?
SÅ, därför undrar jag om någon hört detta förr. Det var allt jag undrade, jag bad ingen att ställa en diganos på min häst.
Sen att folk tycker jag låter otrevlig är nackdelen med att skriva istället för att prata.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Fast visst maste man fa fraga :(
Det kan ju tom vara sa att man staller fragan i vantan pa vet......
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Det kan inte vara ledvätska som hörs då? Vid patellaupphakning kan man ju även höra ett knixande då patellan låses och sen "går" tillbaka igen.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Zandrah skrev:
Suck...
Ja det här ballade ju ur totalt.

För att förklara det en gång till, så har jag alltså regelbunden koll på min häst. Han är röntgad och ultraljudad i knät. Detta för några månader sen, efter det med regelbunden koll. Precis som jag skrev i inlägget först.
Han har lindriga problem i sin menisk har haft en blödning på en sena.
Vetter har sagt att knäppande antingenkan vara för han har någon lindrig form av patellaupphakning (då brukar det låta) eller att det är artros, som på oss människor, alltså förslitning av led/benskörhet. Han har haft inflammation i leden, men vi vet ju inte i dagsläget om det ÄR kroniskt, det kan vi ju inte veta förän det gått ett tag. Detta framgick OXÅ i mitt första inlägg. Så vad som är oklart där vet jag inte?
SÅ, därför undrar jag om någon hört detta förr. Det var allt jag undrade, jag bad ingen att ställa en diganos på min häst.
Sen att folk tycker jag låter otrevlig är nackdelen med att skriva istället för att prata.


Min häst har problem med patellan. Ligamenten som ska hålla knäskålen på plats är försvagade och det medför att skålen är instabil. Det hörs ett dovt ljud när han flyttar sig/ändrar ställning.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

orcide skrev:
min vet sa att krasande ljudet berodde på att det kommit luft under huden när vårat sto fått stryk av kompisen i hagen.

Okej, var det oxå i knät?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp