Har ni hört detta krasande någon gång???

Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Bara en liten fråga... Såg de inte OM hästen hade artros eller inte på röntgen? Min gamla häst fick det utlåtandet vid en röntgen... :confused:
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Pigalle skrev:
Det kan inte vara ledvätska som hörs då? Vid patellaupphakning kan man ju även höra ett knixande då patellan låses och sen "går" tillbaka igen.

Mycket intressant!
Hur beter sig din häst som har patellaupphakning? I rörelser och så?
Eg. har jag inte sett några tecken på PUH, han går och rör sig fint så liksom. Enda som fick mig att reagera lite på det var någon gång då jag skulle lyta hoven och han fick lova att sträcka ut benet bakåt först liksom.....Krasandet hörs inte jämt, och inte när han går så, utan när man lyfter upp hans ben liksom, böjer det uppåt.....om du förstår hur jag menar?

Det skulle mycket väl kunna vara ledvätska...men det är inte ett "knäppande" som när vi tex böjer ett knä, eller att det knakar till i tummen. utan mer ett krasande, eller frasande, eller många små små knäppningar i ett, sååååå svårt att förklara....

Min häst har INGA muskler i vare sig rygg eller ben och rör sig som en älg i trav, men dock som sagt sätter han benen ok och inget som han sätter konstigare än det andra....
Så att knäskålen inte hålls på plats kan mkt väl oxå stämma.

Själv skulle jag vilja tro att det är brosket i sig som låter? men jag vet inte....
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Fiatempo skrev:
Bara en liten fråga... Såg de inte OM hästen hade artros eller inte på röntgen? Min gamla häst fick det utlåtandet vid en röntgen... :confused:

Antingen har jag fått hjärnsläpp eller så är det värmen. Men artros är samma sak som pålagringar va? För de syns på röntgen.
Röntgenbilderna var SUUUPERfina, inga pålagrningar, endast liiiiiiite liiiite på spetsen av patellan, vilket oxå stödjer att det kan vara patellan. Men det var så lite så vet menade att det var inte det som var felet liksom. Det var snarare ultraljudet som visade meniskfel och den där blödningen.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Zandrah skrev:
Mycket intressant!
Hur beter sig din häst som har patellaupphakning? I rörelser och så?
Eg. har jag inte sett några tecken på PUH, han går och rör sig fint så liksom. Enda som fick mig att reagera lite på det var någon gång då jag skulle lyta hoven och han fick lova att sträcka ut benet bakåt först liksom.....Krasandet hörs inte jämt, och inte när han går så, utan när man lyfter upp hans ben liksom, böjer det uppåt.....om du förstår hur jag menar?

Det skulle mycket väl kunna vara ledvätska...men det är inte ett "knäppande" som när vi tex böjer ett knä, eller att det knakar till i tummen. utan mer ett krasande, eller frasande, eller många små små knäppningar i ett, sååååå svårt att förklara....

Min häst har INGA muskler i vare sig rygg eller ben och rör sig som en älg i trav, men dock som sagt sätter han benen ok och inget som han sätter konstigare än det andra....
Så att knäskålen inte hålls på plats kan mkt väl oxå stämma.

Själv skulle jag vilja tro att det är brosket i sig som låter? men jag vet inte....

Har inte heller riktigt kommit fram till vad det är min häst eg har.Var inne på klinik med honom för en röntgen men vetrinären tyckte det var bättre o börja kolla med ultraljud, då men ser mjukdelar, menisk osv. Det man kunde se var att han hade liten galla mellan patellan och ena ledbandet. :crazy: Sen tyckte vetrinären att han var omusklad bak och behöver bygga upp sig. Jag tror nog snarare att det är så att ledbanden är utslitna och det kommer nog inte gå få tillbaka stabiltet igen. Men vet som sagt inte!:confused:
Ska röntga knäna för att se om man kan se hur patellan ligger och få en annan vetrinärs bedömning. Han verkar iaf inte ha ont, fast det knakar rejält om knäna. Går ju normalt och så även fast han kan "gunga" bak. Hoppas du kommer fram till vad det är med din häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Ja vi gjorde ju oxå ultraljud, vilket som sagt visade mycket grejjer som en röntgen inte gör.
Du säger att din häst "gungar" bak...hmmm...så skulle jag nog nästan vilja säga att min oxå gör! I hans fall tror jag det är för att han är så svag så han inte orkar bära sig ordentligt. Vet sa att han behöver bygga riktiga muskler för att stabilisera knät och hjälpa till att "avlasta" det. Han har haft käk på sig nästan hela tiden som ung så knäna blev ju de som fick ta mest stryk. Tror det kan vara utslitning oxå i hans fall, men det märker man ju först med tiden. HAr inte haft honom mer än 1 år, och det är först nu som han blivit "häst".....

Men är din häst gallig så pass att det "syns" och käns? Har han varit halt oxå eller haft inflammtioner?
Tack för svaren!
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Ja vetrinären sa ju att han lagt till med en egen stil och gå för att undvika ta i med knäna:smirk: så gången har ju varit lite "struttig". Han har ju också gått rätt hårt i sin ungdom så det har väl med gjort sitt till.:(
Har gjort thermografi på knäna och då har han haft en liten reaktion kring knäna men inte så mkt.
Har inte ägt honom i mer än 2 år och symptonen har kommit smygande.
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

jag har fått tips om att för och träna upp knäna kan man fästa en fleecelinda kring rumpan på hästen och fästa i töm/longerings gjord. Då kan inte hästen fuska utan måste jobba med knäna.
Har tränat med min häst och det jag märkt är att gången blivit bättre och inte lika gungig. Men man får väl vara rätt ihärdig innan det ger resultat. Känns ganska löjligt när man går där.:rofl:
 
Sv: Har ni hört detta krasande någon gång???

Låter exakt som min då :idea: Man ser även i hagen när han går och det är närmast älgliknande, nästan som en unghäst som inte hittat balansen än! Dålig koordination och muskulatur.
Vad är det för häst som du har? Mitt är ju ett vbl, och med fel träning på dessa (som oxå är väldigt tuff) blir ju följderna katastrofala (även på andra hästar självklart).
Ahh...lustig sätt att träna...men menar du då att man ska longera på volt eller tömköra? Om jag tömkör, ska jag fästa lindan högt upp vid svansroten eller, och sen fästa i tömmen, eller hur menar du? Förstår att det kan se lustigt ut :angel:
Ska börja med att försöka få honom arbeta med ryggen, då kommer knäna automatiskt tvings arbeta oxå...men det är svårt nog med en häst som är 6år och aldrig arbetat med rygg.....:crazy:
Står din häst och vilar mkt på et och samma ben? Tänkte på det som ultraljudat....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp