Har ni hämtat hem årets hö?

A

Anneli 07

Imorgon ska vi lasta hem årets hö, någon som vet hur höet ser ut i år? Enligt min bonde var det kanonfint hö som han fått in i år (bor i södra Sverige). Skickar det själv på analys, så jag har ingen aning om hur analysvärderna ser ut. Hur mycket hö beräknar ni till era hästar? Jag har beställt 250 balar per häst (har D-ponnys) balarna väger runt 10 kg styck.

Förr om åren kunde jag hämta hö under säsongen, behövde inte lasta hem allt på en gång, men bonden jag köper av nu vill att man tar allt på en gång.
Hur gör ni och hur gör i för att höet ska hålla sig från att mögla och bli dåligt?

Sv: Har ni hämtat hem årets hö?

Be om att få se analysrapporten??
Som jag förstått det nu i år, så är det dåliga värden på höet i större delar av sverige.. Så jag skulle inte lita på att det är bra hö föränn jag har fått sett en rapport (som såklart är nyligt gjord)..

Hur mkt hö jag beräknar till hästen beror ju på vad det är för värden som sagt, men just nu har vi ingen analysrapport då jag fick tag i så otroligt lite hö så det skulle itne löna sig. Så nu har han i princip fri tillgång, vilket blir typ 14 kg/dag.. Och då behöver hästen lägga på sig lite i hull:)

Se till att ha höet torrt, lägg gärna upp det på pallar och dela in det i "sektioner" så det inte blir packat allt för mkt. har det så råkat komma in fukt emellan och man packar på det.. ja då är det rätt självklart hur det kan sluta..

Varför vill han att man tar allt på en gång om det inte varit så tidigare, det är en fråga jag skulle ställa honom..
kanske var höet inte så bra som han påstod, och därför vill bli av med det snabbt?

Jag tar in hö själv, och körde in 8 ton igår, sedan fick vi ge oss då pressen bråka, men ska straxt ut och vända och så kör vi in det sista framåt kvällen, räknar med att få in det dubbla idag.

Har även tre åkrar till att slå,

Har fyra hästar 3 stora och 1 d-ponny räknar 3 ton per häst rakt av, och har även alltid en rundbal ståendes o hagen vintertid så de kan äta hur mycket de vill när de går ute. Så kommer få in hö med marginal, brukar sälja hö varje år också.

Jag täcker med halmbalar. Runtom & ovanpå.
Har oxå läst att många som bor söderut saltar mellan lagren, & att det har fungerat bra.
Vad för salt använder man undrar dock en novis :o..?!

Be om att få se analysrapporten??

.....

Varför vill han att man tar allt på en gång om det inte varit så tidigare, det är en fråga jag skulle ställa honom..
Jag vet inte om vi har läst olika inlägg, för jag läser att TS ska göra analysen själv och tolkar det som att det är en ny höleverantör jämfört med förra säsongen.

Hur gör ni och hur gör i för att höet ska hålla sig från att mögla och bli dåligt?
Täck det med ett tjockt lager halm!

Jag har tömt vår skulle på ladugården på 15 år gammalt hö (från gårdens tidigare ägare - vi har inte använt skullen alls) senaste veckan och faktum är att det hö som haft ett rejält halmlager över sig _nästan_ var så fräscht att jag hade kunnat fodra med det... Och med tanke på hur mycket hö som möglat se senaste åren pga luftfuktigheten så säjer det en hel del om hur effektivt det är att täcka med halm.

Vad gäller frågan i rubriken; "Har ni hämtat hem årets hö?" så är mitt svar nej, det har jag inte gjort än. Det är inte ens skördat ännu, jag ser det växa på åkern 100 m härifrån. Hoppas på bra skördevärder i september, så kommer jag få kanonhösilage därifrån.

Senast ändrad:

Halm är toppen. Vi täcker alltid ordentligt och är höet väldigt torrt från början, vilket det oftast är kan man fodra med det länge.

det finns flera trådar här med årets analysresultat, det kanske kan ge dig en vink om hur ditt kommer att se ut. Dock finns det så klart alltid olikheter, även mellan närliggande vallar men ändå :)

jag kommer att ta hem 1 - 1½ ton per omgång och det brukar hålla sig väldigt bra, men tipset med halmen var kanon ju!

Vi har fått hem 2/3 av vinterns hömängd. Sista lasset får bonden köra hit i vinter någon gång när vi fått lite plats på skullen :D

Vi placerar höet mitt på skullen så det inte ligger närmare än 3 m från någon vägg. Sedan lägger vi på växthusväv på kanterna som vetter mot väggarna för att skydda mot blåst och fukt.

Vi brukar max behöva kasta ett par balar per säsong.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 214
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar