Sv: Har ni blivit stoppade?
Min far pratade med trafikpolisen i halland förra veckan, då vi hade exakt samma problem -30kg större totalvikt på släpet än vad mitt körkort o den aktuella bilen klarar. Följande fick vi veta:
Om man blir stoppad o " vägd för mkt"-
1. Transporten o hästen blir stående på platsen, man får fixa annan färdmöjlighet för att få hem hästen. Men man får alltså INTE dra vidare på släpet med samma förutsättningar.
2. Som sagts innan så riskerar man förlora körkortet iom att det räknas som olovlig körning.
3. Böter, ganska saftiga sådana tydligen, fick inte veta exakta siffror, det beror nog på situationen.
4.
Försäkringarna gäller inte om det händer något! Samma sak om det händer något med för tungt släp även om inte polisen stannat en o kollat. Det enda försäkring som gäller är om man orsakar skada på annan trafikant. Gör man något med släpet/bilen så får man plocka ersättningen ur egen ficka. Hur det är med hästens försäkring visste han dock inget om.
Jag körde INTE med detta släp utan fick leta i några timmar efter andra möjligheter. Till min stora glädje visade det sig att en gammal stallkompis hade en transport alldeles utmärkt för min bil. Men det verkar som om det inte är många transporter med totalvikt på/under 1250 kg, vilket är max med min bil...
Inga hyrsläp i närheten iaf *suck*