Har ni blivit stoppade?

Sv: Har ni blivit stoppade?

Bara om släpets totalvikt inte överstiger det som står i bilens regbevis. Det står ju hur mkt släpet får väga för att bilen ska få framföras med B-körkort. Om du nu har B kortet allltså.

Nej skatten blev inte högre, inte vad jag märkte i af... kan kanske handla om 50 kr/år då när du väger upp så lite som t ex 20 kg...

För mig så bar det sig helt klart att väga upp bilen, dessutom vill jag inte väga ner släpen för attt jag ändå skulle köpa ny bil inom nåt år... Det var gott värt sina 1200kr att väga upp bilen...
:banana:

Min far pratade med trafikpolisen i halland förra veckan, då vi hade exakt samma problem -30kg större totalvikt på släpet än vad mitt körkort o den aktuella bilen klarar. Följande fick vi veta:

Om man blir stoppad o " vägd för mkt"-
1. Transporten o hästen blir stående på platsen, man får fixa annan färdmöjlighet för att få hem hästen. Men man får alltså INTE dra vidare på släpet med samma förutsättningar.
2. Som sagts innan så riskerar man förlora körkortet iom att det räknas som olovlig körning.
3. Böter, ganska saftiga sådana tydligen, fick inte veta exakta siffror, det beror nog på situationen.
4. Försäkringarna gäller inte om det händer något! Samma sak om det händer något med för tungt släp även om inte polisen stannat en o kollat. Det enda försäkring som gäller är om man orsakar skada på annan trafikant. Gör man något med släpet/bilen så får man plocka ersättningen ur egen ficka. Hur det är med hästens försäkring visste han dock inget om.

Jag körde INTE med detta släp utan fick leta i några timmar efter andra möjligheter. Till min stora glädje visade det sig att en gammal stallkompis hade en transport alldeles utmärkt för min bil. Men det verkar som om det inte är många transporter med totalvikt på/under 1250 kg, vilket är max med min bil... :( Inga hyrsläp i närheten iaf *suck*

Jag har en Värmlandsvagn enkelaxlad, från -90.
Den har en totalvikt på 1200 kg.
Med en sådan skulle du klara dig.

En annan fråga.

Ni som har tagit BE, hur var det?
Vad kostade det er?
Hur var er uppkörning.

//Åsa

Det finns MASSOR av trådar om just detta med BE, vad som kommer upp,hur mycket det kostat olika bukefalister och vad som ingår i uppkörningen. Själv har jag skrivit i minst tre trådar om just min uppkörning, kostnaden, omfattningen etc. Mest info får du om du slår på gamla trådar, jag t ex orkar inte lägga ett fjärde inlägg om exakt samma sak.

*låna knapp*

En liten teknikalitets-fråga: Min bil får dra 1280kg och jag har ett släp med 1250kg totalvikt. Vad händer om jag skulle lasta in 1300kg i släpet? Blir man bara bötfälld för överlast efter som kombinationen är laglig eller blir det olovlig körning även i detta fall? Funderar på om det kunde vara ett kryphål i lagen...

Du får böter för överlast. MEN om överlasten övergår en viss gräns (10 eller 20 procent har jag för mg det står i böckerna - 10 % är inte så mycket!) blir det olovlig körning med de risker detta innebär. Överlasten i det här fallet blir ju 50 kg (om du skrivit fel och lastar UPP TILL 1300 kg) vilket är 4 %. Men du går ju också över gränsen för vad bilen får dra, vilket säkert kan göra att det blir olovligt oavset...

Går att läsa sig till på Vägverkets hemsida (men det var ett tag sedan jag gjorde det som synes :))

Ibland blir jag förvånad över sådana här frågor som vad händer om jag kör med för tung släp.

Tycker folk att det är mindre olagligt att köra med ett släp man inte har behörighet till än att sättas sig på polarens MC och köra en tur fast man inte har körkort för MC. Eller kanske ta en lastbil eller Buss och ta en lite tur.

Det är ju samma sak, kör man olagligt så gör man oavsett vilket fordon man framför.

Varför ta körkort överhuvudtaget, och glöm att tänka på max lasten i släpet. Polisen kollar nog inte.

Det finns en anledning på dom olika körkortsreglerna, tror inte att kommit fram utan anledning.

ARG life

Och varför morrar du på mig?! JAG har väl för tusan inte förespråkat någon lösmynthet vad gäller lagtolkning! Snarare tvärtom, jag är den första att hävda att det är både idiotiskt och onödigt att köra olagligt, oavsett anledning/orsak/ekipage.

Det var därför JAG satte mig på bänken igen och pluggade. Så hoppa du på någon annan!

Fruktansvärt förorättad
Lovis

Oki, ungefär som jag trodde då. Tanken slog mig bara här om dagen att det borde vara överlast som gäller och tyckte att det var knepigt att man på så vis skulle kunna slippa undan olovlig körning. Nåja, jag har iaf lite över 100kg till godo i mitt släp så jag behöver då aldrig oroa mig :p

Antar att ditt påhopp var riktat till mig och inte Lovis? Som jag skrev var det en teknikalitetsfråga och inte någon avsikt att vara olaglig så det är ju lite tragiskt att du inte har annat att göra än att sitta och jaga upp dig här...

Som tekniker har jag studerat mycket mekanik och hållfasthetslära så jag är oerhört medveten om varför begränsningarna finns där. Det är sådana som mig som sätter dem!

Pratade med polis, då jag fick dra 1390 med min bil. Vad skulle hända om jag drog ett 1400 släp.
Olovlig körning sa polisen då!

Mitt inlägg är inte mot dig, utan över diskutionen över huvud taget.
Jag svarade på sista inlägget ochh det råkade vara ditt

Det är inte första gången en sådan här fråga kommer upp, om du läser den en gång till så riktar jag den till alla som har tanken på att köra olagligt.

Ah, då får du lära dig att skriva *låna knapp* eller lära dig att svara på det inlägg du menar så att inte folk blir förvirrade när du använder deras inlägg för att svara på andras inlägg...

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 418
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar