Har ni blivit stoppade?

Sv: Har ni blivit stoppade?

Vi blev stoppade när vi var påväg med min valack till hästtandläkaren.Det var 50 kg för mycket..polisen var i det här fallet lite kluriga eftersom vi frågade om det var okej om vi körde ändå.De skrattade o sa att egentligen borde vi inte göra det..mer fick vi inte veta.. :crazy:
Hästen i fråga var rätt galen i transporten och hoppade o for så det var väl en anledning att vi fick åka, de trodde han var dödssjuk :angel:
Men i stället tog vi ett annat håll hem annars hade vi antagligen blivit stoppade igen och fått böter.

*puttar* och hoppas att cowgirl Jane tittar in och förklarar det som vi andra inte förstår!

Nu har jag ringt till polisen i norrbotten och polisen i västerbotten för att få ett svar att lita på. Men jag kan ju meddela att jag inte blev desto klokare då polisen i v-botten sa att man blir av med kortet eftersom det är olovlig körning o polisen i n-botten sa att det är upp till polisen på plats att avgöra, men att man INTE blir av med kortet. Endast böter. :confused: Suck!

Nåja, har hittat ett lätt släp att hyra nu, men lite förvirrad är jag ju!

Nej, det är det jag menar. hade jag var säker på att det bara handlade om böter så hade jag kört. För risken att bli stoppad är ju inte så jätte stor. Men nu vågar jag ju inte! O så har jag ju hittat ett lätt släp också..

Hej igen!

För att ge dig svart på vitt om vad som gäller så skickar jag en länk som går till Vägverkets hemsida.

http://www.vv.se/templates/page3____1221.aspx

Där anges vad som räknas som lätt släpfordon, motsatsvis går att utläsa att om dessa saker ej är uppfyllda så krävs BE-kort. Så enkelt är det. Jag citerar från länken:

Bil med släp

Körkortskrav för personbil/lätt lastbil med släpfordon

Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släpfordon. I andra fall krävs behörigheten BE.

Vad är ett lätt släpfordon?

Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg.
Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Vad är tjänstevikt?

Fordonet i driftsfärdigt skick inklusive verktyg, reservhjul, bränsle och förare.

Vad är totalvikt?

Tjänstevikt + den maxlast som registreringsbeviset anger.

Var kan jag se fordonets totalvikt?

I registreringsbevis och besiktningsunderlag för personbilar och lätta lastbilar anges den högsta totalvikt ett släpfordon får ha för att dragbilen ska få köras med körkortsbehörighet B.

Senast ändrad av en moderator:

tack, men jag vet det :D Min fråga var mer vad som händer om man "blirtagen på bar gärning". Om man blir av med kortet eller ej.

Du kommer inte få fortsätta färden, och så skriver polisen en anmälan om olovlig körning. Det är sedan upp till åklagaren att bedöma från fall till fall. Men ja, du riskerar att bli av med körkortet.

Olika för arbetsmetoder för olika polismyndigheter....

Grunden är dock denna..

Om du kör ett ekipage där släpet är att anse som tungt, utan BE-behörighet så gör du dig skyldig till olovligkörning.
Detta brottet straffas i normalfallet med böter.
(normalfall är det när det är ett enstaka tillfälle)

Beträffande om man blir av med körkortet eller inte...

Vissa polismyndigheter OMHÄNDERTAR ditt körkort på platsen för att sedan låta Länstyrelsen besluta om det blir återkallelse. Och vissa myndigheter väntar och låter utredningen visa om körkortet skall återkallas. Man får då lämna ifrån sig körkortet i efterhand.

Det är LÄNSTYRELSEN i det län man är bosatt som avgör om körkortet skall återkallas eller om man får en varning. LST prövar varje fall individuellt och därför kan ingen här på buke säga med säkerhet om man blir av med körkortet eller inte.

Det är alltså inte polisen som bestämmer om det skall bli en körkortsåterkallelse eller inte. Därför jobbar de olika myndigheterna lite olika.

Menar du att åklagaren inte är inblandad alls? Jag vet att det är länstyrelsen som håller i körkortsåterkallelse men visst måste väl anmälan gå via åklagaren?

alfa460 skrev:
Menar du att åklagaren inte är inblandad alls? Jag vet att det är länstyrelsen som håller i körkortsåterkallelse men visst måste väl anmälan gå via åklagaren?

Åklagaren är bara inkopplad på själva brottet... olovlig körning... inget annat. (Och normalt bara när någon förnekar...)

De flesta erkänner ju... Utredningen om brottet stannar då hos polismyndigheten, den skyldige tar på sig skulden och skriver på böter... (Kontorsföreläggande) Böter är en i förväg fastställd dom... När man skriver på så är det dömt och straffet utmätt... klart...

Japp, exakt så som jag trodde, men om man hamnar i det läget att polisen inte omhändertar kortet på plats och man erkänner så stannar alltså utredningen inom polisen och i och med att man erkänt så skickas ärendet direkt till LS om återkallelse kan vara akutellt? Trodde faktiskt att det tog en vända till åklagaren innan.

Se där, man lär sig nåt nytt varje dag!

Oavsett om man förnekar eller inte och oavsett om körkortet omhändertas direkt eller inte så meddelas alltid LST av polismyndigheten om någon gjort sig skyldig till något som kan leda till körkortsåterkallelse.

Brottet utreds för sig och ev körkortsåterkallelse för sig.

I teorin kan man få åtalsunderlåtelse/rapporteftergift och helt slippa straff för den olovliga körningen men ändå bli av med körkortet..

OBS!!! i teorin....

Aha, jag hade alltså fått det hela lite om bakfoten, jag trodde att indragningen är en påföljd men det är det alltså inte. Trodde på något konstigt vis att åklagaren/rättens bedömning låg till grund för LS indragning.

Jag hänger också på denna tråd med en fråga, jag blir alldeles förvirrad av alla vikter hit och dit- FÅR MAN KÖRA EN HELT VANLIG ENAXLAD HÄSTTRANSPORT MED B-KORT OM SLÄPETS TOTALVIKT INTE ÖVERSTIGER BILENS TJÄNSTEVIKT OCH ATT EKIPAGET TILLSAMMANS INTE ÖVERSTIGER 3500KG?? :confused: .
Hästens vikt får väl inte överstiga släpets maxlast?
mvh Marre

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inskränkningar i denna regel, läs alltid på bilens registreringsbevis hur mycket bilen ifråga för dra på B-behörighet. Nej, hästens vikt får inte överstiga släpets maxlastvikt.

Bara en tanke.... :confused:

Om man väger upp bilen, blir inte skatten på bilen högre då?

Nu vet jag inte hur mycket det kostar att typa ner ett släp, men det kan ju bli lite pengar med högre skatt, ny regbesiktning av bilen osv

/R

En annan ting å tenke på er jo forsikringen,kjører du ulovlig,og krasjer/kjører på nogon kan man få STORA problem...
Forsikringsbolaget kan vägra utbetala om du har kört ulovligt...

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 418
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar