Har ni blivit stoppade?

sasucatu

Trådstartare
Med för tungt släp, vad hände i såna fall?

Bilen jag har får dra ett släp med totalvikt på 1420 kg (med B kort som jag har). Släpets totalvikt är 1450kg. Alltså 30 kg för mkt.

Grejen är den att släpet i sig väger 700 kg och hästen jag har väger 350 kg, så det blir ju egentligen inte för mkt. Men i bilens papper så står det att bilen endast får framföras med B kort om släpets totalvikt ej överstiger 1450kg, och det gör det ju. Enligt papprena. Men skulle vi bli vägda så borde det ju funka.

Jag undrar hur kinkiga polisen är när det handlar om 30 kg. Har ni några erfarenheter?

Sv: Har ni blivit stoppade?

Du har inte körkort för den kombinationen. Dvs du gör dig skyldig till olovlig körning som brukar resultera i indraget körkort. Det är i lagens mening lika illa som om du skulle få för dig att köra en stor trailerdragare med trailer efter. Polisen väger inte vid ett sådant tillfälle, det räcker med att kolla registreringsbevisen på dragbil och släp.

Det spelar ingen roll vad släpet väger vid tillfället. Det som räknas är totalvikten (dvs vad släpet teoretiskt väger med max last). Det är det som är skillnaden med BE-kort då är det bruttovikten (alltså vikten vid just det tillfället) som räknas. Dvs du som förare har ansvaret för att lasten i transporten inte gör så att du överskrider i ditt fall 1450kg.

Har blivit stoppad, dock satt dåvarande sambon på förarstolen och han har fullt körkort för ALLT, så de bara log och vinkade vidare oss. Tittade varken på bil, släp eller last..

I det exemplet du anger är det som Alfa säger, olovlig körning. Går i ditt register och du kan bli (med största säkerhet) av med körkortet direkt.

Får man köra så på väg till besiktning då?

Man får ju köra bil med körförbud till besiktning, så då är frågan om man får köra teoretiskt för tungt släp (att det reellt inte väger mer, men det står i papprena högre vikt än vad bilen får dra på b-kort) till besiktning?

Det kan du ju inte få. Du får ju inte köra en bil, med eller utan körförbud, till besiktning om du inte har B-kort??

i skåne är dom jävligt noga det vet jag . där blir man stoppad jämt o ständigt tycker jag.

Hejsan
Med b-körkort får du dra alla släpvagnar vars totalvikt är lika med eller lägre än bilens tjänstevikt....men totalvikten för bil och släp får aldrig överstiga 3500 kg.Det är släpets totalvikt enligt registrerings beviset som gäller...det spelar ingen roll att du vet vad det väger egentligen.Och så är det bilens tjänstevikt som gäller.
I ditt fall tror jag polisen skulle se extra grovt på detta..för du kan ju utan att räkn se att du är fel på det..eller hur??
Gäller samma regler för BE alltså bilens tjänstevikt och släpets totalvikt....det med bruttovikt e lite fel som någon sa...Det beror på att det kanske står i registreringsbeviset en vikt som anger högsta tillåtna bruttovikt på bil plus släp. Och denna vikt har med trafiksäkerheten att göra..
Sedan vad gäller böter så blir det en grundavgift plus ett antal hundralappar per procent som du har överlast.Då snackar vi bara böter....inte vidare påföljd
skriv gärna om du har frågor...Kram Jane

Du blir mest troligt förbjuden att fortsätta färden också. Då får du se till att få dit en annan transport, eller någon som har BE-körkort om det räcker innan ni får åka vidare.

lånar tråd

Hur ofta är det som de väger släpen vid kontroll då? Vet ju massor som lastar mer än vad som fås enligt papper och har på tok för tunga bilar och släp till sina B-kort...

Nuförtiden har dom små vågar som dom kan ha med sig.
Men dom kollar bara på reg nr för bil och släp för att upptäcka att den kombinationen nämnd ovan inte funkar.

Det var jag som skrev det. Du får gärna förklara vad jag har fel i mitt resonemang. Konstigt att jag har lyckats ta BE-kort och ha så fel....

Samma här :)
När man kör med BE så är det släpets bruttovikt som gäller, det är iallafall vad jag lärde mig. :D

cowgirl Jane skrev:
Med b-körkort får du dra alla släpvagnar vars totalvikt är lika med eller lägre än bilens tjänstevikt....

Det där behöver inte nödvändigvis stämma. Det kan finnas inskränkningar i den grundregeln, t ex för importbilar. Det är därför oerhört viktigt att man alltid har både bilen och släpets registreringsbevis så man kan kontrollera vad som gäller både för bil och släp. I bilens fall hur mycket man får dra på respektive behörighet och för släpet totalvikt (har man BE kan det ju för all del vara intressant med tjänstevikten också).

Bara böter är rätt sällsynt vid olovlig körning fick jag veta när jag tog BE för två veckor sedan. Det är mer regel än undantag att man blir av med lappen.

Och då blir min fråga till Lovisaeleonora, har jag fel eller rätt?

Jag hävdar att bruttovikten är det intressanta, dvs tjänstevikt + aktuell last får inte överstiga maximal släpvagnsvikt när man har BE.

Med maximal släpvagnsvikt avser du vad bilen maximalt får dra? (bäst att klargöra allt här :D)

Självklart är det så, det är ju en av de största fördelarna med BE! Du kan dra på bruttovikt och strunta i totalvikten i avseendet vad bilen får dra, d v s om bilen får dra 1800 kg får du dra ett släp med totalvikt 2000 kg så länge det inte är lastat så det väger över 1800 kg.

Ja alltså den siffran som står längst ner till höger på registreringsbeviset och uttrycks på följande sätt: "Bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt+last) än:" Detta brukar kallas bruttovikt.

Skulle vilja att cowgirl kommer med lite källor till sina påståenden, nu är vi rätt många som säger tvärtemot henne. Så ja, jag har en fråga, vad menar du Jane?

Skulle trådskaparen ha BE-kort så kan hon alltså lasta släpet med 1450-700 kg (förutsatt att släpet verkligen väger 700 kg) dvs 750 kg. Överskrides denna gräns handlar det om att man överlast och det får man vanligtvis böter för.

B kort innebär att man inte får hänga en släpfordon efter bilen som i detta fall har en totalvikt (dvs tjänstevikt + maxlast) på över 1420 kg. Gör man det är det ett tungt släp och det har man inte körkort för, dvs olovlig körning och för det mesta indraget körkort.

Tjänstevikten är vad släpet i sig själv väger och maxlasten är vad du får lasta. Vad du för tillfället har lastat spelar ingen som helst roll. Dvs totalvikten tar ingen hänsyn till hur det för tillfället ser ut.

Jag har aldrig blivit stoppad, och tror jag bara hört om en som blivit stoppad hitills...HÄRUPPE... Det är inte alls vanligt här (Norr- & västerbotten) men kommer säkert att bli allt vanligare.
Det där med våg är sällsynt. Det viktigaste är ju att bilen på papperet får dra den släp du har! (det verkar vara det dom kollar mest än så länge, det är ju bara att knappra in reg-nr i datan så ser de på en gång...)
Vilket den alltså INTE får i ditt fall, det kan i värsta fall resultera i indraget körkort..
Polisen är nog inte så kinkig med 30 kg överlast ifall din bil fick dra 1450 på B-kort, (t ex om tot.vikten på släpen är 1450, men den väger totalt 1480 vid vägning...) Då tror jag i värsta fall du får böta några hundralappar.
Jag skulle tipsa dig om att väga upp bilen. Det gjorde jag med min förra bil som fick dra 1420kg. Med 30 kg vikter fastskruvade i bagaget fick bilen en tjänstevikt på 1450 och fick därav dra 1450 på B-kort. En ny registreringsbesiktning på bilen kostade ca 1000kr & blev billigare och betydligt enklare än att regga om släpen + att jag slapp oroa mig för att åka dit för olovlig körning...

MVH

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 418
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar