Har ni blivit hundbitna?

Har ni blivit hundbitna?

• Ja

Röster: 97 67,4%
  • Nej

Röster: 47 32,6%
  • Vill ej svara/vet ej

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    144
Nej, inte biten. Nafsad av en kompis hund. Han placerade sina framtassar på min bröstkorg, jag var inte beredd och tappade balansen och viftade då till med händerna varvid han nafsar mig i handen. Det gjorde ont men gick inte hål. Svårt att lita på den hunden efter det dock.

Mina morföräldrar hade en taxhane när jag var liten. Han bet flera vuxna och blev avlivad efter att han högg nioåriga mig rejält i handen. Han vaktade min lillebror och attackerade när jag satte mig bredvid brorsan samtidigt som han låg i samma soffa. Jag har tydliga tandmärken i handen fortfarande, nästan 20 år senare. Jag har respekt för hundar men blev tack och lov aldrig rädd.

Så här i vuxen ålder så tycker jag mest synd om hunden. En otroligt fin taxhane som säkert hade kunnat fungera hur bra som helst i ett annat hem. Hos ett stillasittande pensionärspar blev det inte bra alls.

Nej jag har inte blivit biten av vad jag kallar bett. Några missförstånd har skett när nån unghund har förivrat sig efter en leksak jag hållt i handen men det har varit småsker. Inga skador, hål el liknande. Bara ett aj!

Alltså jätte svår fråga. Ja jag har blivit biten MÅNGA gånger MEN jag har aldrig kännt mig rädd eller hotad av hundarna i de situvationerna och jag har aldrig blivit oprovocerat biten av en främmande hund.

Eller vänta en gång har jag blivit biten av en sanktbernhard (stavas?). Grannens hund som jag lovat rasta- efter promenaden blockerade han ytterdörren när jag skulle gå hem. När jag inte brydde mig om honom bet han mig i foten så det gick igenom skon och lämnade märke. Jag var 15 och kan inte minnas att hunden va speciellt hotfull i situvationen men pga ryktet hunden hade kommer jag ihåg att jag kände mig väldigt osäker på hur jag skulle hantera det hela (hunden avlivades senare för att han visade oprovocerande hotbeteenden)

Men i övrigt så ja jag har blivit biten av hundar där det varit rena olykahändelser men också några som riktat om och någon som helt enkelt missat målet när jag gått figge i skyddet. Men somsagt inget allvarligt och jag har aldrig kännt mig "attackerad"

Känner ni många som blivit det? I vilken situation då? Egna hunden eller andras? Någon helt okänd? Var man drar gränsen för bett är kanske lite svävande men alla får göra sina egna definitioner.

Själv skulle jag svara nej men blev lite tveksam, har en gån varit med om att hunden jag promenerade omdirigerade och nafsade mig i benet. Blev ett märke men ingen större grej. Alla gånger min överlyckliga hund kärleksnypt mig så det blir blåmärken räknar jag inte.

I övrigt har jag två vänner som blivit hundbitna, en av dem krävde sjukhusvård. Det var av samma hund båda gångerna, en helt okänd för dem och delvis berodde de nog på att de hade egna hundar med sig.

Jag har blivit biten tre gånger.

Min farfars tax bet mig i näsan när jag var sex år och förmodligen på tok för närgången. Det var rätt åt mig! :rage: Farfar hade sagt åt mig ett flertal gånger att hon inte gillade barn och att jag inte skulle vara för närgången. Sedan har jag blivit biten av en schäfer i överarmen i stallet. Den slet sig och sprang fram till mig och bet. Den var väldigt instabil i psyket och hade tidigare bitit flera av mina kollegor. Båda dessa gånger fick jag inte mer än lite blåmärken.

Tredje gången blev jag biten av min ena hund när jag skulle sära på hundarna vid ett rejält bråk. Men det var helt i stundens hetta och inte riktat mot mig, utan jag kom bara emellan. Men det tog ordentligt lårmuskeln på mig och jag fick en liten infektion.

Summan av kardemumman så märks det tydligt när hunden biter för att varna och när det är på allvar.

• Gilla
Reactions: Sel
  • Har blivit biten i benet av min egna Corinne, människor på hjul är inte ok enligt och jag var dum att komma cyklandes när min mamma gick med henne och tänkte inte på att hon blir sjukt triggad på att jag cyklar.
  • Har blivit biten av min grannes hanar då jag inte ville dom skulle hoppa på mina tikar när dom löpte, så jag fick ett bett när jag gick emellan.
  • Blivit biten x-antal gånger av min kompis pudel, han kan bara hoppa på en utan orsak när han blir frustrerad på allt och ingen ting.
  • Blivit piercad i läppen av min kompis Flatte, hon blir så glad att hon gärna bits i ansiktet. :rofl:

I min värld så är ett bett en medveten handling, så med den definitionen har jag inte blivit biten.

Däremot har vår yngsta hund missat att bita i leksaken och tagit tag i handen istället när han är för ivrig när vi lekt, men det ser jag mer som misstag och inget medvetet. Det har aldrig gått hål på huden, men någon gång fick jag en litet blåmärke.

Jag har blivit biten rejält 3 ggr. När jag gått emellan hundbråk/angrepp, för att skydda min hund. Stor schäfer mot en liten 5 kgs kines är inga bra odds.
Samtliga gånger jag gått emellan bråk har resultatet blivit 10 000 kr i veterinärkostnader för att sy ihop min hund samt akuten för mig för att sy ihop mig.
Schäfern är sjukt opålitlig och det smäller på en halv 5öring. Inga varningar eller något alls. Denna hund är nu portad från min gård.

Synd att vissa ägare inte har mer hundvett :down:

Jag vet inte om jag blivit handbiten på riktigt sas. Nafsad av någon har nog hänt. Och om man lekt och kampat kanske det blir för hårt någon gång. Eller att hunden när man lekt med leksak råkat bita en i ngt istället för leksaken.
Men tror aldrig jag fått ett riktigt bett. Jag har iaf aldrig fått någon skada av det isf.

Ja herregud ja! Förvånad över hur många som tydligen inte blivit det! :eek:

Det jag minns tydligast var det som - i mitt minne, men knappast i verkligheten - var mitt första bett, en stövare som högg mig i armen rätt rejält när jag var på väg från en badplats till en släktings gård, jag var liten men oklart riktigt hur ung. Tydligen kom jag för nära hans gräns? (Som vuxen kan jag anse att han inte borde ha fått gå lös för att avgöra sådant själv... :cautious:) Vad jag minns är inte så mycket hur ont det gjorde (det gjorde ont dock, och jag minns jag blödde i badrummet :laugh:), utan hur orättvist jag upplevde det - jag hade ju inte gjort honom något! Det säger mig att jag hade fått förklarat för mig tidigare varför hundar biter, och att jag måste ta ansvar för att uppföra mig rätt runt hundar, sedan innan.

Och den andra var en grannes cocker som hatade barn. Hon bet alla barn i byn, så var det bara. Inte så allvarliga bett, hon bet i ben och fötter mest, och vi tänkte nog alla på henne som... lite knäpp? Men så var det bara.

Säkert blev jag biten av fler hundar än så, men det var i så fall inget som satte några spår.

I vuxen ålder har jag blivit biten hos veterinären, med jakthundar som aldrig varit till "stan" där jag varit den enda som velat göra ett försök. Inte ofta, tack och lov, men det har hänt. Av en omplacerad hund som aldrig tidigare varit inne i ett hus och fick panik. Och av min egen, när han omriktade när han var som värst. (Honom har jag ärr av.) Och av ett par hundar på kurs/träning, där jag inte greppat i tid hur känsliga de var.

En hund som biter är (som regel) i en extrem situation, jag försöker lära mig av mina misstag...

Nej, aldrig riktigt biten. Det värsta som hänt är när jag red och blev jagad av två eller tre hundar, ponnyn sprang och bockade och sparkade efter hundarna. Jag red barbacka så efter några hundra meter for jag av och hundarna var mer intresserade av ponnyn än av mig.

Biten och biten... Blev nafsad i benet av en släktings schnauzer när jag var.. 7 kanske. Den satt bunden på vår gård och jag sprang förbi den alldeles för nära. Gick inte hål i huden eller något, fick på min höjd det blåmärke. Förstod redan då att det var mitt eget fel och berättade det aldrig för mina släktingar pga att jag skämdes :o

Sen har jag råkat bli biten i handen av mina egna hundar när de varit lite för ivriga att få godbitar. Kan bara skylla på egen klantighet/tanklöshet där också, när det dessutom hänt flera gånger :D

Ja, ngra gånger. I omriktad agg, och stressreaktion. Även biten/nypt i upphetsad lek till blodvite, och smockad över näsan som gav blodvite och en mindre blåtira.

Jag har fått ganska mycket stryk av hundar om jag räknar in blåmärken. Men aldrig biten i aggression riktad emot mig själv, och allt blodvite räknas på ena handens fingrar.

Ja herregud ja! Förvånad över hur många som tydligen inte blivit det! :eek:
Jag är förvånad över hur många som blivit det! Därför jag startade tråden. Jag är uppvuxen med hund, min familj, alla släktingar och halva byn hade hund men jag känner i princip ingen som blivit hundbiten. De gånger det hänt har det varit ganska "små" saker. Det fanns en röd cocker på vårat område, den fick vi veta att vi skulle akta oss för men annars kan jag inte komma ihåg någon hund med lätt till bett (förutom våran egen då men hon var inte opålitligt mot familjen).

Sen förstår jag ju att en är mer utsatt som ex. hundtränare, veterinärer eller andra som hanterar okända hundar på en mer regelbunden basis men jag är förvånad att så många andra också blivit bitna, ibland flera gånger. Men jag menar inte att detta på något sätt skulle vara av egen förskyllan, visste bara inte att det var så vanligt. Jag måste haft tur, bortsett från den där enda gången då som kanske borde räknas. Omtag av leksak där ett finger hamnar imellan, stress och hunden försöker med jackan och lyckats få med en bit av armen, eller när hunden skulle göra en "puss" och blir lite för ivrig och fastnade med hörntanden i personen näsa med blodvite som följd (hände dock inte mig) räknar jag personligen inte till blivit bitna.

Jag blev biten en gång när jag var liten, gick fram till en hund som stod och åt mat och sträckte ner handen och hunden hugg. Mitt fel helt och hållet. Lärde mig att inte störa hundra när dom äter iallafalla.

Sen bortser jag från alla miljoner bett jag fick av förra valpen, han var otroligt bitig som liten.

Vår Australian cattledog högg mig oprovocerat hemma en kväll, han hade gjort många mysko utfall tidigare men det blev det avgörande som gjorde att vi valde att avliva honom. Vi fick senare reda på att hela den kullen inkl mamman avlivades...:crazy:

Har blivit biten flera gånger så blodvite uppstått .Nästa alla gånger av spetsar och en gång av min stövare då vi inte hade lika uppfattning om vad som gällde .Ena spetsen sprang fram till mig och helt sonika bet mig i benet så bloden rann .När jag börjar tänka efter så har jag varit tuggben åt många hundar Har även blivit biten i ansiktet men som tur var blev det bara rispor och en ordentlig fläskläpp men är ändå inte hundrädd som man borde vara när det första många hundar tänker ..Han är god att tugga på

Ja, två gånger.

1. Av min kompis odrägliga lilla Jack Russel när vi har tonåringar. Han hade snott någonting och sprungit in under sängen, så när jag sträckte in handen för att få tag på honom så gick han till attack mot handen. Lilla vovvis, såhär i backspegeln så kan jag verkligen se att han inte fick den stimulans och ramar han behövde.

2. Hund på hundstall på Bali, såg ut som någon tollarekorsning. Stackarn bodde i en gammal hästbox och var helt understimulerad, så varje gång man tog ut honom så fick han "lekryck" och tappade kontrollen helt. Bara högg efter koppel och kläder och ville leka dragkamp. Den dagen regnade det så jag hade en regnponcho på mig som han ville få tag på, så han högg efter den och fick tag i både poncho och överarm. Ponchon slets sönder och jag blödde lite, men ingen större fara än så.

Glömde en Golden som sprang till mig när jag cyklade hem från skolan och bet mig i benet, fick en utskällning av ägaren för att jag stannade och drämde väskan i huvudet på hunden för att få den att släppa mitt ben :banghead:

Jag har faktiskt inte blivit "riktigt" biten, trots att jag har en reaktiv hund med tidigare utfallsproblematik. Hästar däremot... :cautious:

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 163
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar