Har ni avmaskat mot styngflugan?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 199
Sv: Har ni avmaskat mot styngflugan?

Googlade lite och fick mest upp länkar till bukefalos.:D
Om jag fattat rätt så skadar inte larverna hästen utan man avmaskar i första hand för att inte styngflugan ska kunna föröka sig och bli en plåga för hästarna följande år.
Rätt uppfattat?:confused:

Det var därför jag ville att du skulle söka själv. Åsikterna går nämligen isär hur farlig/ofarlig den är.

Har bara sett ett fåtal ägg som vi plockade bort direkt och det kom inte ett enda nytt. Så vi avmaskar inte i år.

Nej, som jag har beskrivit ovan tar vi bort flugägg varje dag på hästarna, och räknar därmed med att hålla nere styngflugelarverna så vi slipper avmaska.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?