Har ni avmaskat mot styngflugan?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 199
Sv: Har ni avmaskat mot styngflugan?

Den substans som tar styngflugan kallas ivermectin. Den har ihjäl styngflugelarver i utveckling som befinner sig i magen på den häst som avmaskas och sedan följer substansen med ut ur kroppen tillsammans med bajset.

Väldigt bra skrivet. Tillägg till ovanstående; ivermektin dödar ALLA larver, inte bara de som redan är nere i magen, utan de som vandrar också.

*kl* Kan någon förklara hur dessa ägg ser ut? Har försökt kolla då och då men har aldrig hittat några på mina hästar.

*kl* Kan någon förklara hur dessa ägg ser ut? Har försökt kolla då och då men har aldrig hittat några på mina hästar.

Har du inte sett några så har din häst antagligen inga heller :)

Man kan inte missa de äggen - de är gulvita och någon millimeter långa.

De sitter hårt fastklistrade i pälsen och de är jävliga att få av. Ryktsten eller trimkniv kan man skrapa med.

Sitter oftast på benen men finns även upp på halsen, bogen etc också. Vår pålle har nästan överallt när det är som värst.

Kan man se ägg/larver på hästens ben?

Vi har en häst i stallet som är väldigt irriterad över sina bakben, hugger och sparkar i boxväggen, har gjort det sen han kom och har inte sett något alls på de andra hästarna i stallet att de kliar sig eller något konstigt på deras ben.

Vi har funderat på om det kan vara någon olat han haft för sig under sin uppväxt (unghäst, stod mest på box, gick i skrittmaskin och var ute någon timme ensam i hage)

vad ska man säga till vet när man ska ha recept för avmaskings medel?
ska man bara ringa och säga:
hej jag vill ha recept på avmasknings medlet Ivermektin till mitt sto och hennes fölunge på 4 månader....
måste de komma ut för att kolla att man säkert använder det till häst eller hur ska man nu göra???
jag menar de vill ju alltid komma ut om man ringer dem och ber om nått (vilket är ganska så självklart) men hur blir det då när man vill ha avmaskningsmedlet?
Behöver de svar från den där kolla masken grejen eller räcker det med att man säger att de har vart översållade med styngflugeägg????

Tänkte avmaskat häromdagen men då kom solen fram liksom flugorna igen så jag lät bli. Småländska höglandet här!

Ivermektin är ingen maskmedelssort, utan det verksamma ämnet som ingår i vissa maskmedel som ingår i gruppen Ivermektin. I den gruppen ingår bla Ivomec, Noromectin, Bimectin osv.

Ja, du ringer bara och talar om vilken sort du vill ha. Svårare är det inte.

*knapplån*

Kanske ska tillägga att vi inte avmaskar innan vi fått analyssvar. Tar bort synliga ägg dagligen (sitter mest på bakbenen och hästarna verkar inte besvärade av dem), och har konstaterat att den ena av två hästar legat på 0 epg fler år i rad. Den andra kusen har vi bara haft några månader, hennes analyssvar får vi väl i veckan.

Kort sagt; avmaskningen beror på analyssvaret.

*kl*
vilken är den billigare sorten av ivermectin?
Är det ivomec?
Måste nog ringa vetten i veckan!

Ivermektin är ingen maskmedelssort, utan det verksamma ämnet som ingår i vissa maskmedel som ingår i gruppen Ivermektin. I den gruppen ingår bla Ivomec, Noromectin, Bimectin osv.

Ja, du ringer bara och talar om vilken sort du vill ha. Svårare är det inte.

jaha, okej... jag trodde att det var ett nytt medel just för styngflugor, har alltid använt ivomec innan, så det blev det alltså ingen förändring i avmaskningen ändå...
(har hamstrat lite ivomec..oöppnade såklart ;) )

Kan man se ägg/larver på hästens ben?

Vi har en häst i stallet som är väldigt irriterad över sina bakben, hugger och sparkar i boxväggen, har gjort det sen han kom och har inte sett något alls på de andra hästarna i stallet att de kliar sig eller något konstigt på deras ben.

Vi har funderat på om det kan vara någon olat han haft för sig under sin uppväxt (unghäst, stod mest på box, gick i skrittmaskin och var ute någon timme ensam i hage)

Det kan vara älgflugor. Det verkar som att det är ganska mycket av det i år (iaf. där jag bor) och hästarna blir som tokiga.

Är inte Bimectin billigast?

Eller mugg,rasp,klåda/sårskorpor inne i hovskägget på kotan.Där kan det bli en förhårdnad som kliar rejält på hästarna.

*knapplån*

Kanske ska tillägga att vi inte avmaskar innan vi fått analyssvar. Tar bort synliga ägg dagligen (sitter mest på bakbenen och hästarna verkar inte besvärade av dem), och har konstaterat att den ena av två hästar legat på 0 epg fler år i rad. Den andra kusen har vi bara haft några månader, hennes analyssvar får vi väl i veckan.

Kort sagt; avmaskningen beror på analyssvaret.

Men, man kan inte se på ett träckprov om hästen är angripen av styngflugor

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?