Har ni avmaskat mot styngflugan?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 199
H

hästig

Ni som bor i södra Sverige har ni avmaskat mot styngflugan ännu? Vi har ju haft några frostnätter nu eller är det för tidigt?

Sv: Har ni avmaskat mot styngflugan?

Jag väntar ett tag till med mina. Det har ju visserligen varit frostnätter till och från ett tag. Men när det sedan kommit varam dagar igen så har flugorna också varit i farten.

tänkte ta mina nu. det verkar bli kallt nu framåt och flugan har jag inte sett på ett bra tag.

Har inte sett ett enda ägg på hästen i år så jag hoppar över den avmaskningen . Om jag skulle avmaska hade jag väntat ett tag till till det hat frusit till ordentligt.

Har inte avmaskat än men tänkte göra det inom det närmaste och var därför på apoteket idag..... RECEPT!!!!! Trodde inte det var förrän årsskiftet har totalmissat detta. Från 15/10 krävs recept. SUCK! Nu måste man fixa det först ..... :mad:

Vilket preparat väljer ni?

Styngflugan är nog utrotad där jag bor, många år sedan jag såg några ägg på hästarna;)

Avmaskade med Ivermectin för två veckor sedan för det har varit ett antal frostnätter. (Skaraborg)

Vilken tur jag hade, var inne den 14:e och köpte, hade också missat att det är recept. Fanns ingen information på apoteket om det heller. Det borde de ju haft...

I år behöver jag inte eftersom det konstigt nog inte finns en enda fluga här!?

Detta är ofattbart eftersom pålle brukar vara översållad av ägg och man hinner inte skrapa av dem i samma takt som det kommer nya.

Men om det funnits hade jag väntat ett tag till.

styngfluga? det har jag aldrig hört talas om :o
vad är det?

styngfluga? det har jag aldrig hört talas om :o
vad är det?

Styngflugan är ett litet djur som när den är vuxen inte är någon större fara för hästen, men dess larver kan vara det. Styngflugan lägger sina ägg i hästens päls, vanligtvis på dess ben. När dessa kläcks kliar det väldigt mycket och hästen använder sina tänder för att klia sig. Härigenom kommer larverna in i hästens munslemhinna och de borrar sig fast i den och efter hand i andra delar av den väg som fodret tar för att komma till magen. Denna resa ner i magen tar 1 månad för larverna. Därefter borrar den sig fast i magslemhinnan och drar näring ur fodret som hästen äter. Under ytterligare 8-10 månader frodas den och utvecklas för att så småningom följa med hästbajset ut. Men utvecklingen är inte klar för det; 2-7 veckor ligger den och förpuppar sig på marken för att sedan födas som en klar styngfluga. Det här handlar om en parasit med andra ord.

Bortsett från att larven på sin väg ner till hästens magslemhinna kan orsaka inflammation och sårbildning i de ställen den borrar in sig i, vilket i sig, om hästen inte avmaskas, kan orsaka förstoppning med kolik som följd, kan avmaskningen också vara ett problem. Den substans som tar styngflugan kallas ivermectin. Den har ihjäl styngflugelarver i utveckling som befinner sig i magen på den häst som avmaskas och sedan följer substansen med ut ur kroppen tillsammans med bajset. Inget problem med det. Däremot förekommer det att hundar både dött och blivit allvarligt skadade invärtes för att de ätit av detta bajs senare.

När jag var och handlade strax innan den 15 frågade de om jag visste att det skulle bli receptbelagt!

vi ska avmaska om en vecka tror jag, bort strax söder om sthlm

Jag har inte avmaskat mina än, vill se runt 10 dgr utan ägg innan dess. Har tre dagar kvar nu :p

Vi har inte maskat ännu. Det har varit några frostnätter, men det kommer fortfarande nya ägg på hästarnas ben.
Är det någon som vet hur kallt det måste bli? Frost verkar inte räcka i år, fast det har det har gjort det förr.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?