Har nån sett ett högdräktigt sto med bula under magen?

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej igen! Idag hade mitt högdräktiga sto en stor bula under magen, börjar vid naveln och sträcker sig framåt. Vad kan det vara? Fölet ändrade fosterställning i söndags men det kan väl knappast ha med det att göra. Nån som har sett nåt liknande?? Tacksam för tips!

hur högdräktig är hon?
Skulle gissa att det har med mjölkproduktionen att göra, att juvret utvecklas.

hur lenge är det kvar för att föla?
inget med frågan att göra,jag vet,
men jag är ju nyfiken i en strut :D :angel:

Mitt sto fick en hård "platta" under hela magen. Det var som en fyrkantig bula. Vet inte riktigt vad det var, men någon trodde att det kunde vara vätska. Den försvann efter ett tag (efter hon hade fölat).

Vårt shettis sto fick en STOR bula sista 3 veckorna men den försvann efter fölningen. Det är nog inget att oroa sig för om hon verkar frisk för övrigt.

Vätskeödem enligt min veterinär. Jag har ett sto som alltid får detta. Många "dräktiga" människor :cool: får ju oxå mycket vatten i kroppen så det kanske är samma för stona.

Lill / Stall Nöbbeled

Oroa dig inte, det är ett vätskeödem. Kan komma ganska långt innan fölning, ibland bara nån vecka innan. Kan bli som en 1-2 cm tjock, jämn platt under hela buken. När de sen har fölat tar det bara en eller ett par dar så är hela härligheten borta igen! Fantastiskt!
Ann
Stuteri Stubbäng

Min dräktiga pålla hade vätskeödem under hela magen i början på december, satt i ett par veckor, sedan försvann det helt.

Hej och tack för era svar!!! Jag misstänkte ödem själv (läser till sjuksköterska så jag har väl lite dille på det där med symtom och sånt...) tyckte bara det satt så konstigt till. Men nu vet jag ju vad det är och slipper undra. Hon ska ha om ca 5 veckor för dig som undrade...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare