Har någon erfarenhet av Ryggproblem...

T

Tritla

Hejsan !!

Min Islandshäst är ENORMT OTRÄNAD.... Stor och tjock.... :o

Har haft henne i ca. 2 månader. Hon är grundriden men inte mera.

När vi nu skulle sitta på henne så bockade hon och fick av ryttaren.
Vilket hon ALDRIG tidigare gjort. :confused:
Hennes temperament är gudomligt. JÄTTESNÄLL !!!

När vi idag tittade närmare på ryggen så såg det ut som om hon fått något insektsbett..... Det var lite svullet....??

Finns det någon här som har erfarenhet av hästryggar ???
Kan det ha varit insektsbettet ??? Eller kan hon ha ryggproblem, då hon ABSOLUT INTE är i kondition.... eller musklad.????

Tacksam för alla funderingar och svar... ;)

Sv: Har någon erfarenhet av Ryggproblem...

Självklart kan hon ha ryggproblem. Om du haft henne i två månader, fanns svullnaden där vid köp och är hon veterinärbesiktigad på senare tid? En svullnad kan vara alltifrån sadeltryck till bett (annan häst eller insekt) osv - så det måste kollas på plats av någon som kan.

Om hon är otränad och tjock samt dessutom bara grundinriden är det kanske bättre att börja med avsuttet arbete i kombination med bantning. Det låter inte som om det är en häst i form för ridning riktigt ännu.

Hej hej!

Den där knölen.. kan det kanske vara en foderknöl? :confused:

Ligger sadeln bra nu när den är omusklad? :(

Barbackaridning eller jobb från marken kan hjälpa
om man vill bygga upp ryggmusklerna (och andra naturligtvis) ;)

Lycka till!

Ja !!!
Precis det är jag också inne på... Att bygga upp samt banta !!! :banana:

Vetrinärbes. har gjorts.. Hon har INTE haft någon "bula" på ryggen
tidigare.

Men sunt förnuft säger mej nog att börja träna långsamt och SJÄLVKLART få ner henne i vikt.

Det jag undrade var om det var någon som har suttit i samma situation ....?? :confused:

Inte just det problemet men min valack har känslig rygg efter att ha blivit riden i felpassade sadlar. Har haft honom i 1½ år och sedan ET behandlat honom hela förra sommaren friskförklades han och har inte haft problem sedan dess annat än en sträckninig i ryggen. Hände då han kördes och stack. Gick omkull/satte sig och fick så sträckningen.

ET kommer imorgon för hans halvårskoll. Ganska precis på datumet ett år sedan friskförklaringen då! Han känns mjuk och fin i ryggen både vid palpering och ridning men spännande ändå. Skönt för honom med att få massage!

Förebygger att han ska bli öm med. Har två sadlar, en allround mot dressyr och en western, båda utprovade av sadelmakare med stor erfarenhet av yrket och lång utbildning. Använder BoT i utetäcken. Värmer upp och skrittar av ordentligt före och innan pass osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: incognito
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 208
Senast: Rouise
·
B
Hästvård Hejsan , Är ny här men hoppas verkligen någon kan komma med något råd angående mitt problem . . Min gamla travarvalack, 19 år, har...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: Egonson
·
B
Utrustning Min islandshäst kommer hem igen i juni (:love: )och jag behöver köpa ny sadel. Hon är lättfödd och tillhör den robusta typen, vilket...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: Bazooka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama