Har min hund ADHD?!

U

underbare

Hejsan.
Jag har då en blandis som har c.a 80% schäfer i sig (ser ut som schäfer) och han är en glad och sprallig hund. Han är nu 1år och 2 månader och min kompis försöker intala mej att han har ADHD men hur ser man sånt undrar jag då?
har hört talas om ngn "tonårsperiod" men borde det inte gått över än?
måste tillägga att han är aldrig aggresiv utan mest extremglad om det kommer folk eller kompishundar etc.
Snälla hjälp mej ngn.:confused:
 
Sv: Har min hund ADHD?!

äsch, sådär är min också, och han är 6 år. vissa hundar är helt enkelt spralligare än andra, även om det värsta brukar gå över vid 3-4 årsåldern.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Kan man lugna ner han på något sätt? kasterera han? övningar etc
 
Sv: Har min hund ADHD?!

hur aktiveras din hund? för lite? för mycket? detta måste man se till i första hand. ge din hund "ett jobb". blanda träningar med hög och låg aktivitet (mest låg till en början). det du ska fokusera på är att hunden blir trött i huvudet, det är i stort sett omöjligt att motionera en sådan hund trött.

sedan får du se till stressnivån hos din hund. hur kan du minska den? kastar ni mycket boll t ex, så dra ner på det.

när detta är avklarat kan du lära din hund att uppföra sig som folk. blir den helt skogstokig får den inte hälsa eller göra annat som är kul. först när den är balanserad och sansad får den tillgång till det roliga.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Har du några exempel på "jobb" som jag kan ge han?
Han är min första hund så är tacksam för ideer..
:)
Ja mycket bollkastning är det, ska dra ner på det.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

jag hade börjat med att gå några kurser/leta reda på en privat instruktör. det blir lättast så.

bra och enkel träning är spår (person- och blod-), tävlingslydnad och uppletande.

spår kan du göra genom att gå en sträcka och sedan låta hunden gå samma sträcka (kopplad, gärna med lina). spåret ska vila minst 30 min innan hunden går det för att det mesta av doften ska ligga på marken. i spåret kommer det sedan ligga apporter (träpinnar) som hunden ska markera. jag har inte tränat så mycket personspår, så någon annan får förklara precis hur det går till.

blodspår (viltspår) lägger du genom att dra en klöv (släpspår) och ev droppa eller stämpla blod där du går. detta spåret ska ligga längre, jag har låtit mina ligga i 1-4 timmar.

tävlingslydnad börjar med klass 1. nu blir det nya moment till årsskiftet som jag inte riktigt har koll på, men i princip handlar det om att hunden ska gå fot kopplad och okopplad i olika tempon (efter årskiftet endast kopplat i klass 1), komma på inkallning, lägga sig och ställa sig under marsch, och hoppa över ett hinder. dessutom ingår platsliggning i grupp och ett tillgänglighetsprov. i klass 2 blir det lite svårare, då ska hunden ställas under inkallningen, apportera, lägga sig och sätta sig på avstånd och föraren är dold under platsliggningen. i de högre klasserna (3 och elit) tillkommer vittringsapportering, metallapportering och sändanden till koner osv.

uppletande går i enkla drag ut på att hunden ska hämta föremål som den hittar i en uppvallad ruta. markera ut en ruta och gå kors och tvärs över hela rutan så att hunden inte bara kan följa ditt spår. lägg sedan ut ett eller flera föremål och skicka hunden att leta reda på dessa och apportera dem. lättare sagt än gjort ska jag kanske tillägga ;).

lycka till!
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Jag har en sån hyperaktiv sak som ganska lätt hamnar i hysteri över småsaker. ADHD har jag hört mer än en gång, jag har tom blivit tillfrågad av veterinärer om hon vill ingå i en studie där man ska testa en medicin på hyperaktiva hundar.
Allting är kul, allting ska gå fort, och helst av allt ska allting ske samtidigt. Hon ser ut som ett yrväder vad hon än håller på med och rent fysiskt är hon så gott som omöjlig att trötta ut. Så man får angripa såna hundar med att trötta ut dom på det mentala planet. För min hund passar det bra med saker där hon får arbeta och tänka själv och arbeta lite fritt, tex uppletande. Då inser hon ganska snabbt att rusar man bara runt som en vettvilling hittar man ingenting, man måste slå på näsan och tänka till lite. ;)
Spår är också en grej som funkar ganska bra. Rusar man bara på framåt tappar man spåret, så där måste man också sakta ner lite och tänka efter.
I agilityn har jag helt riktat in mig på kontaktfälten. Hon ska markera alla kontaktfält och ska efter varje hinder där det finns ett kontaktfält stanna med baktassarna på kontaktfältet och framtassarna på marken. Allting för att få in "bromsa, tänk efter". Tempot behöver man inte oroa sig på en sån hund, det har dom, det är bromsen som måste finnas där. ;) Och som den kamikaze hon är skulle hon garanterat få för sig att handlöst kasta sig från allt för höga höjder om man inte tränat på detta vis. ;)
Platsliggning nöts till förbannelse. Hon ska kunna ligga ner, stilla, vad som än händer runt henne och hur roligt det än verkar vara. Tassetass här på buke har en katt vi brukar träna på. :devil: (Jaga katter och leka med katter är ungefär det roligaste i hela världen, så då passar det utmärkt att träna platsliggning med en katt i samma rum.) Annars brukar hon även på följa med på hästtävlingar och liknande och bara få ligga ner. Matte får titta på hästar och trötta ut hunden samtidigt. ;)

Så det är lite tips från en annan med en bokstavshund. ;)
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Tack så mkt för svaren,
Jag var på kurs med han när han var c.a 3månader.
Jag antydde att han var för liten???
Men instruktören tyckte att han var stor nog.
alla andra hundar som deltog var omkring 7-9månader och Bamse var livrädd för dom, inget resultat från den kursen överhuvudtaget.
Dom yrkade också på att helt hux flux brotta ner sin hund för att visa övertag..?!!
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Vad var det för kurs du gick på när han var 3 månader?
När min hund var i den åldern gick vi valpkurs, för att få kontakt med varandra och för att hon skulle få träffa andra valpar och människor.

En allmänlydnadskurs eller kurs i tävlingslydnad (beroende på intresse) kanske skulle passa nu när han är över året?
Nog finns det väl fler att gå kurs för än där du gick när han var valp?

För övrigt har min hund börjat varva ner så sakteliga från det hon var 1½, men labbar jag vuxit upp med har varit bulldozrar i flera år (snälla sådana, men ändå).
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Har också en ADHD-lik schäfervalp. Är otroligt levnadsglad och snäll men ibland är han alldeles för mycket. Det är otroligt jobbigt men jag tror ju att det kommer att bli bättre (är 8 mån nu).

Jag gick valpkurs med honom men valde att inte fortsätta på en gång med allmänlydnad 1 i höstas. Tänkte fortsätta till våren när han mognat på sig lite. Han var för sprallig och kunde inte koncentrera sig, skulle inte ha tagit upp något, stod bara och vråla och skrek när andra utförde momenten osv.

Jag har faktiskt ångrat köpet några ggr men idag kan han gå i kopplet utan att dra och skrika när man möter något annat på vägen.
Han lär sig långsamt så alla komandon går sakta att lära in mm.
Jag ser framsteg idag, det gjorde jag inte förut.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Vi gick på valp-kurs men det kändes som att alla andra redan hade gjort kurser innan oss.
Köpte en sele idag så jag kan lättare lära han "gå fint".... ända gången han känns jobbig är när han ska hälsa på mina vänner..
han får liksom eld i röven och rusar fram och tillbaka och det tar en liten stund innan han lugnar ner sig riktigt..
Låter det som ADHD eller bara tonårsfasoner/understimulerad?
 
Sv: Har min hund ADHD?!

välj en annan kurs! man ska inte trycka ner någon hund, och speciellt inte valpar. annars ser jag inget negativt med att blanda olika åldrar på kurs.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

är det en "gå-fint-sele" så kasta väck den. de är inte bra. det är helt normalt för en hund i den åldern att bete sig så. om du inte har lärt honom hur man ska göra, hur ska han då kunna veta det?
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Sätt honom. Min är lika när det kommer främmande, genom att han inte kan behärska sig så tar jag över och han får sitta. Är som en igel på främmande när vi sitter och fikar, han får ligga på mattan i hallen. Där ser han vad vi gör med får inte vara och flänga bland oss. Han slipper springa runt och stressa upp sig och han lider inte av att inte få vara med
 
Sv: Har min hund ADHD?!

När jag gick på valpkursen så var det en schäfervalp där som var lite äldre än min, och underbarare hund får man leta efter. Han var en som kunde allt redan, tom stanna kvar medans matte gick iväg 20m. Vilket ekipage! Våra hundar var omkring fem månader. Matte var jätte duktigt men hon sade också att han var så otroligt lugn, lättlärd. Ändå var han den som var vildast i kullen. Ledarna tyckte hon skulle satsa på lydnad. Resten av gruppen hade väl mer eller mindre vildbasar och min var näst värst i gruppen. Men gladheten och bara intiativförmågan, kunna lösa problem osv finns så otroligt mycket hos min hund. Om jag klarar att vägleda honom "rätt" och på "rätt sätt" så kommer även han att bli en klippa, kanske lite barnsligare men dock mycket ämne
 
Sv: Har min hund ADHD?!

nej köpte en vanlig sele med reflex på också.
Ska ha "främmat" idag, hur ska jag göra? Ut i bilen med han?
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Kompostgaller, köpte förra veckan:D
För att katterna ska kunna sova ifred så sätter jag upp kompostgaller in till rummet, då får de vara ifred. Gallret sitter även kvar på kvällen när vi tittar på TV om katterna är kvar och det fungerar bra. Är han motionerad osv så tycker han att det bli så jordens tråkigt att vara själv utanför så det är väl bara att lägga sig och vänta på bättre tider.

Hur du ska göra är svårt att säga. Men ha halsband på honom och när gästerna kommer så säger du åt honom att sitta och det hela tiden. Gästerna klär av sig och ni går i köket så kan han var kvar i hallen, jag ger min godis när han utfört det jag sa från början. Vilseled honom, ge honom ett ben att tugga på så har han sysselsättning. Oftast får man springa fram och tillbaks när man gett stanna kvarkommandot, för han kommer att försöka komma till er. Har du galler sätter du upp och ger stanna kvar kommandot. På så sätt kan du börja.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

ADHD handlar inte om storlek på motor utan om uppmärksamhetsstörning och om hyperaktivitet. Dessutom kan H stå för hypo- och hyperaktivetet.
Uppmärksamhetsstörningar handlar om att man lätt blir distraherad och har svårt att återuppta där man slutade även om själva störningen upphör. Hyperaktivitet i sig och att hunder "stänger av" i vissa situationer handlar inte om ADHD.

Min schäfer älskade allt och alla och kunde inte förstå att det fanns någon som inte uppskattade henne. Självklart ville alla djur av alla slag leka med henne också enligt hennes tycke. Alla männsikor bara älskade henne enligt hennes tycke och alla ville givetvis hälsa på henne och då på "valpigt" schäfermaner (man skall ta i ända från tårna).
Vi tränade henne flitigt och även besökare så besökare helt enkelt inte hälsade på hunden förrens minst 15 minuter efter dom hade kommit. Dessutom fick hon inte vara den som tog kontakten utan hon skulle sitta ner om någon alls skulle hälsa. Innan då hon hade svårt att hälsa utan att nästan putta omkull männiksor så fick hon helt enkelt inte hälsa alls.
När vi kom hem gällde samma sak. Ingen hälsning så länge som inte rumpan var i golvet. Vi höll stenhårt på det och fick tillslut en hund som inte hoppade på folk när dom kom och som inte varvade upp när vi fick gäster eller vi själva kom hem. Det lönade sig helt enkelt inte i längden att ha det beteendet.
Denna schäfer hade inte tillsymmelse av ADHD då hon inte hade svårigheter att fokusera och faktiskt vid träning också kunde fokusera och hålla inne sina impulser.
Hon hade bara väldigt stor tillgänlighet, var så otroligt positiv, valpig länge, rätt stor motor och inte rädd av sig allt. Hon trodde gott om allt och alla och behandlade dom där efter. Så som hon själv hade velat bli bemött av en älskad vän som hon inte sett på ett tag.
Dock var det vi som tog tid på oss att komma på att vi gjorde fel men när vi ändrade vårt beteende så ändrades också hennes.
Gjordes dock inte på en kafferast kan jag ju säga ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 343
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp