Har min hund ADHD?!

Sv: Har min hund ADHD?!

He he...:D Min hund VAR lätt den värsta på hela kursen. Min instruktör brukar säga att han är den gladaste hunden i på hela klubben.

Vi började kurs till lydnadsklass 1 nu i somras och då var han väl 9 månader, men jag har faktiskt hoppat av den. Han blev så överstirrig när vi kom till träningen och allt som han kunde hemma var som bortblåst. Det slutade alltid att jag blev irriterad på min hund och fick lågt självförtroende. De andra hundarna var äldre och mycket duktigare.

Nu går allt mycket bättre. De västa perioderna tränar jag inget nytt alls utan nöter bara gammal vardagslydnad.
När han har lugnat ner sig ska jag förstätta på lydnadskurs men jag väntar nog tills nästa sommar.

Spårning är jättebra! Tyvärr ställer inte min sambo upp särskilt mycket och jag tycker det är tråkigt att åka ut i skogen och lägga spår själv så det blir inte så ofta.

Tyck om din hund för de bra sidorna och försök att inte ställa så höga krav. Det är nämligen mitt största fel. Jag vill att min hund ska kunna allt nu på en gång och gör han inte det så blir jag besviken.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Tack så mkt! Ska låna eran metod och hålla stenhårt på den.
Min Bamse är sådan att han är extremt duktig i lugn miljö eller bara när det är jag och han.
En bekant till mig vägrar att tro på att min hund är någonting att ha eftersom han blir överglad när kommer bekanta hem till oss eller när han leker med andra hundar.
Han blir uppspelt och stissig.
Den bekante jämför ofta & gärna Bamse med hans hund (4-årig lugn blandis) och det gör mig så frustrerad.
Förtvivlad och ledsen blir man juh när man får höra från sin bekant att "det är kört" och att det aldrig kommer ordna sig.. genom tränning då vill säga.

Det är skönt att få höra att det inte behöver vara "det värsta" utan att det finns lösning.:bow:
 
Sv: Har min hund ADHD?!

ville bara göra ett inlägg angående "att trycka ner hunden", detta är viktigt att göra om valpen är jobbigt, så gör hundar mot varandra i flocker, den som trycker ner den andra hunden mot marken bestämmer, det ska absolut inte göra ont, hunden man trycker ner ska bara ligga mot marken tills den lugnar ner sig, om valpe är jobbig och man inte trycker ner den kan den ta över.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

ville bara göra ett inlägg angående "att trycka ner hunden", detta är viktigt att göra om valpen är jobbigt, så gör hundar mot varandra i flocker, den som trycker ner den andra hunden mot marken bestämmer, det ska absolut inte göra ont, hunden man trycker ner ska bara ligga mot marken tills den lugnar ner sig, om valpe är jobbig och man inte trycker ner den kan den ta över.

gör dom? det har jag aldrig sett... i min gamla träningsgrupp fick valpar och vuxna hundar umgås på hundars vis, och det var ingen vuxen hund som tryckte ner någon valp där inte. sök på "gör tiken så" (alt gör tikar så) här på forumet, så får du läsa vad uppfödarna skriver om hur deras tikar gör med "jobbiga" valpar.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

Kursledarna (från valpkursen) sa att jag skulle trycka ner Bamse hux flux .. bara för att visa att jag e "av högre rang" ???!!
Jag gjorde aldrig det.. blev fundersam och det kändes helt fel..
eller är det fel??
 
Sv: Har min hund ADHD?!

ville bara göra ett inlägg angående "att trycka ner hunden", detta är viktigt att göra om valpen är jobbigt, så gör hundar mot varandra i flocker, den som trycker ner den andra hunden mot marken bestämmer, det ska absolut inte göra ont, hunden man trycker ner ska bara ligga mot marken tills den lugnar ner sig, om valpe är jobbig och man inte trycker ner den kan den ta över.

Lycka til, det lär du behöva den dag du försöker göra detta med fel hund.
 
Sv: Har min hund ADHD?!

ADHD är en diagnos på människa o även där är den ibland omdiskuterad.
På hund har diagnosen ADHD ingen relevans även om hyperaktivitet förstås kan vara ett problem
PL
 
Sv: Har min hund ADHD?!

ADHD är en diagnos på människa o även där är den ibland omdiskuterad.
På hund har diagnosen ADHD ingen relevans även om hyperaktivitet förstås kan vara ett problem
PL
Tack Peter, jag instämmer i egenskap av min proffession.
Jag skulle vara tveksam till att ställa den diagnosen ens på en människa.

:cool:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 343
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp